2016-05-08, 17:24
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är en kass bil eller riktigt kass förare. Jo har haft bilar där handbromsen är skit men då märker man ju detta när när man steppat ut att bildjävulen fortsätter rulla.
Man får hoppas att du inte parkerar i Gränna om du testar handbromsen genom att hoppa ur bilen och kolla om den rullar.
Citera
2016-05-08, 17:41
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Det är en kass bil eller riktigt kass förare. Jo har haft bilar där handbromsen är skit men då märker man ju detta när när man steppat ut att bildjävulen fortsätter rulla.

Jo, lite så jag menar.
Jag kan ju vara en riktigt kass förare och ändå parkera min bil på ett någorlunda säkert sätt, så att den inte kommer i rullning.
Jag kan ju också skita i om min handbroms fungerar, bilen har ett inbyggt säkerhetssystem som hjälper mig att ändå parkera någorlunda säkert.
Citera
2016-05-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Handbroms/parkeringsbroms som failat. Samt att parkeraren har missat att ställa framhjulen "rätt".
Sådant slipper man om man har automatlåda!
Ja eller om man parkera med växeln i.... Vem f-n läger lådan i neutral?
Citera
2016-05-08, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Hur vet du att ställt ifrån dig bilen med växel i, om växelspaken alltid står i neutralt läge oavsett om du åker framåt, bakåt eller parkerat?
Display? Är den tänd för jämnan?
Citera
2016-05-08, 19:12
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Hur vet du att ställt ifrån dig bilen med växel i, om växelspaken alltid står i neutralt läge oavsett om du åker framåt, bakåt eller parkerat?
Display? Är den tänd för jämnan?
Nu kanske jag bara är trött men kan man inte enkelt se på en manuell bil vilket läge växelspaken är i? Jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg.

Jag ställer alltid min bil med nån växel i utan att tänka på det.
Citera
2016-05-08, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du menar det de kallar för "parking brake".

Men i Gränna ställer man alltid hjulen på tvären då hela byn är en backe.

Får man spekulera så har parkeringsbromsen gått sönder då bilen borde kommit i rullning direkt som föraren stannat bilen o släppt foten på bromsen. Så stark är nämligen lutningen i Gränna.

Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Om vi ska lista ut vad som kan ha hänt, så är ju bilen viktigast.
Något som vet märke/modell?

På min Volvo 01:a med traditionell automat har jag fasta lägen för växelspaken. P R N D osv.
Jag kan inte heller ta ur startnyckeln utan att först flytta växelspaken till P-läget.

På mordernare bilar kan växelspaken vara fjädrande, dsv spaken står alltid i samma läge oavsätt vilket läge växellådan är i. Man petar spaken framåt eller bakåt och tittar sen på en display för att se vilket läge växellåden är i.
Dom Fiat:ar som nämnts var konstruerade så.
Till detta kommer Keyless, då det räcker att ha nyckeln i fickan.
Vet inte om dessa bilar har något säkerhetssytem för att säkerställa att bilen inte kan komma i rullning när föraren lämnar bilen.

Men som sagt, först måste vi veta vad det rör sig om för bil.

Edit: kan också tillägga att på Volvon går det inte att flytta växelspaken ur P-läget utan att först trampa på bromsen.

Citat:
Handbromsen var inte dragen. Kan såklart inte svara på om en växel var ilagd och på något sätt hoppat ur/fallerat eller så men handbromsen var inte dragen. Jag var på plats.
Citera
2016-05-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Nu kanske jag bara är trött men kan man inte enkelt se på en manuell bil vilket läge växelspaken är i? Jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg.

Jag ställer alltid min bil med nån växel i utan att tänka på det.

Jo, det tror jag, att man med ganska stor säkerhet kan se.

Var någonstans har du läst att bilen som rullade iväg, var utrustad med en manuell växellåda och den klassiska växelspaken uppstickandes ur golvet?

Precis!
Vi har ingen aning om vad det var för bil, eller vilken typ av växellåda den hade. Kanske var det en elbil. Därför måste vi veta vad det är för bil det rör sig om i det här fallet.

Det jag försöker säga är att det finns ett antal olika typer av växellådor, och system för att växla dessa. Det verkar inte vara helt lätt att förstå sig på alla dessa system. Det är anledningen till att Fiat återkallat 1,1 miljoner bilar, föraren trodde att P-läget var ilagt, men i själva verket var den inte det, och bilen rullade iväg.
Och med exemplet från min egen bil, att det finns olika system inbyggda i bilar, som ska hindra bilen från att rulla iväg om man slarvar med t.ex handbromsen.
Citera
2016-05-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskdude
Handbromsen var inte dragen. Kan såklart inte svara på om en växel var ilagd och på något sätt hoppat ur/fallerat eller så men handbromsen var inte dragen. Jag var på plats.

Bra! Då vet du var det var för bil?
Citera
2016-05-08, 20:19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hade inte den här bilisten parkerat med växel i så hade bilen antagligen inte flyttat sig.
http://www.dagensjuridik.se/2013/04/...r-i-skadestand
Citat:
Branden orsakade kortslutning i bilens elsystem och bilen drevs fram av startmotorn till cirka en halvmeter från skolbyggnaden som då fattade eld och brann ned till grunden.
Citera
2016-05-08, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
Växel räcker gott och väl så länge det är 1 eller R. Dummaste jag hört förresten att de borde ha haft koll bakåt ifall nån bil rullar iväg.

Nej. Är det riktigt brant så tuggar bilen sakta iväg om du bara har en växel i.

Det kan väl inte vara det dummaste du hört? Kollar du aldrig på partiledardebatter på TV?

Rent generellt så har kvinnor väldigt dålig koll på vad som sker runt omkring dem.
Borde man inte höra att det kommer en stor bil rullandes?
Citera
2016-05-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Du är nog en av de mest inkompetenta och idiotiska personer jag sett på Flashback. Om jag är ute och går så går jag inte hysteriskt och kollar bakåt ifall bromsen på en bil går sönder och rullar in i mig. Är du helt jävla tappad?

På vilket sätt kan du bedöma min kompetens (och inom vad?) genom en åsikt jag har?
Men behöver inte kolla hysteriskt för att ha koll på vad som sker runt omkring sig.
Rent generellt så är kvinnor dåliga på att uppmärksamma världen runt omkring.
Ofta har de ingen aning om att de blivit förföljda 14 kvarter. En snubbe skulle märka sådant direkt.
En stor bil borde man både se och höra.

Vilket fall som helst så är det tråkigt att folk blev skadade.
Citera
2016-05-09, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
På vilket sätt kan du bedöma min kompetens (och inom vad?) genom en åsikt jag har?
Men behöver inte kolla hysteriskt för att ha koll på vad som sker runt omkring sig.
Rent generellt så är kvinnor dåliga på att uppmärksamma världen runt omkring.
Ofta har de ingen aning om att de blivit förföljda 14 kvarter. En snubbe skulle märka sådant direkt.
En stor bil borde man både se och höra.

Vilket fall som helst så är det tråkigt att folk blev skadade.

... och en riktig karl skulle märka direkt när han är på väg att posta någonting korkat!

Eftersom du vet att det var en stor bil, skriv ut märke och modell så vi kan gå vidare någon gång.
Hur mycket låter det om en bil som rullar sakta, utan motorn igång? Knappast något alls, är det grus på asfalten kan man höra lite knaster. Men om gatorna blivit sopade, troligen, så rullar den nästan ljudlöst. Tänk på att det också finns andra ljud runt omkring dig, det hände i en stad.
Och sedan var det ju enligt dig en stor bil, då snackar vi över två ton som kommer rullande. Då behöver det inte gå fort alls, du har ändå ingen chans mot bilen. Den kommer att rulla över dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in