2016-05-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
Skitsnack lägger aldrig i handbromsen eftersom det sliter på mekanismen, växel i räcker gott och att man vrider hjulen rätt

Tragiskt hursomhelst men man kan undra vad föräldrarna gjorde? R.i.p

Sliter på mekanismen? Bromsar är till för att användas, annars rostar allt sönder.
Växeln räcker inte om det lutar mycket, då åker bilen iväg.

Det var troligen två kvinnor som gick med barnvagnarna, de brukar inte ha koll på vad som händer bakom deras ryggar.
Man borde ha hört bilen tycker jag.
Citera
2016-05-08, 12:53
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du bör använda handbroms/parkeringsbroms även om du har automatlåda. Använder man inte handbromsen regelbundet, kärvar mekanismen fast och du får underkänt på besiktningen.
Handbromsen kallas för "emergency brake" i USA, just för att man kan använda den som sådan under färd om vanliga bromssystemet failar.

Edit: Vad föräldrarna gjorde? -De blev väl överkörda, antar jag.
Du menar det de kallar för "parking brake".

Men i Gränna ställer man alltid hjulen på tvären då hela byn är en backe.

Får man spekulera så har parkeringsbromsen gått sönder då bilen borde kommit i rullning direkt som föraren stannat bilen o släppt foten på bromsen. Så stark är nämligen lutningen i Gränna.
Citera
2016-05-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det var troligen två kvinnor som gick med barnvagnarna, de brukar inte ha koll på vad som händer bakom deras ryggar.

Du är nog en av de mest inkompetenta och idiotiska personer jag sett på Flashback. Om jag är ute och går så går jag inte hysteriskt och kollar bakåt ifall bromsen på en bil går sönder och rullar in i mig. Är du helt jävla tappad?
Citera
2016-05-08, 13:13
Medlem
Inviciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Handbroms/parkeringsbroms som failat. Samt att parkeraren har missat att ställa framhjulen "rätt".
Sådant slipper man om man har automatlåda!

Det handlar inte bara om framhjulen. Det är mer att människor är efterblivna och lägger växellådan i neutral med dragen handbroms. Släpper sen handbromsen så åker bilen.

Jag lägger alltid i en växel och handbroms på det. Falerar handbromsen har jag ändå en back-up vilket blir växellådan, i detta fallet.

Minns en brud under min skolgång som parkerade med neutral och utan handbroms, den bilen rullade ut väldigt långt i skolparkeringen.. Jag fattar att teoriboken är en tråkig läsning för många, men de mest grundläggande reglerna för en bil borde man kunna.
Citera
2016-05-08, 15:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du menar det de kallar för "parking brake".

Men i Gränna ställer man alltid hjulen på tvären då hela byn är en backe.

Får man spekulera så har parkeringsbromsen gått sönder då bilen borde kommit i rullning direkt som föraren stannat bilen o släppt foten på bromsen. Så stark är nämligen lutningen i Gränna.

Kallas för både och, och är samma sak. Tog körkort i USA när jag pluggade där. Parkeringsbromsen får man lära sig ska användas som nödbroms om vanliga bromssystemet lägger av. Då ska man använda motorbroms och parkeringsbroms för att få stopp på bilen. Effektivt? Nä, men det är ju det enda man har när vanliga bromsarna lägger av. Motorbroms är för övrigt inte så effektivt på automatlådor, men men.
Grännaborna ställer säkert hjulen på tvären, det kanske var någon turist som skulle köpa polkagrisar?
Citera
2016-05-08, 16:03
Medlem
exoticspices avatar
Har det framkommit vem som är ägare till bilen?
Citera
2016-05-08, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
Skitsnack lägger aldrig i handbromsen eftersom det sliter på mekanismen, växel i räcker gott och att man vrider hjulen rätt

Tragiskt hursomhelst men man kan undra vad föräldrarna gjorde? R.i.p
The parking brake is an essential component of your vehicle's safety system and it should be used on a regular basis - not just when the car is parked on a hill. While a parking brake is usually recognized as essential in a manual transmission vehicle, it should be considered just as important in an automatic transmission vehicle as well.
When a car with an automatic transmission is put into park, a device inside the transmission called a "parking pawl" engages. A parking pawl is a metal pin that engages into a notch ring that is attached to the transmission's output shaft. When engaged, the pawl restricts the transmission's output shaft from turning.
Unfortunately, parking pawls can break or possibly become dislodged. While this is not a common occurrence it can happen, and if it does your car may end up rolling down the street.
A parking brake on the other hand will hold the vehicle in place even if the parking pawl breaks or dislodges. The parking brake is a manual system that puts a stronger hold on the vehicle than simply putting it into park.
When it comes to manual transmissions, the parking brake is essential. Leaving a manual transmission in gear does not lock the vehicle in place, it simply makes it harder to move, but it can still roll away. The parking brake should be engaged every single time a manual transmission vehicle is parked.
Citera
2016-05-08, 16:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Att skit som detta skulle hända just i Gränna är väl föga förvånande. Gränna är typ Sveriges San Francisco kullar överallt. Hoppas det går bra för dessa oturliga.
Citera
2016-05-08, 17:03
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Sliter på mekanismen? Bromsar är till för att användas, annars rostar allt sönder.
Växeln räcker inte om det lutar mycket, då åker bilen iväg.

Växel räcker gott och väl så länge det är 1 eller R. Dummaste jag hört förresten att de borde ha haft koll bakåt ifall nån bil rullar iväg.
Citera
2016-05-08, 17:09
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
The parking brake is an essential component of your vehicle's safety system and it should be used on a regular basis - not just when the car is parked on a hill. While a parking brake is usually recognized as essential in a manual transmission vehicle, it should be considered just as important in an automatic transmission vehicle as well.
When a car with an automatic transmission is put into park, a device inside the transmission called a "parking pawl" engages. A parking pawl is a metal pin that engages into a notch ring that is attached to the transmission's output shaft. When engaged, the pawl restricts the transmission's output shaft from turning.
Unfortunately, parking pawls can break or possibly become dislodged. While this is not a common occurrence it can happen, and if it does your car may end up rolling down the street.
A parking brake on the other hand will hold the vehicle in place even if the parking pawl breaks or dislodges. The parking brake is a manual system that puts a stronger hold on the vehicle than simply putting it into park.
When it comes to manual transmissions, the parking brake is essential. Leaving a manual transmission in gear does not lock the vehicle in place, it simply makes it harder to move, but it can still roll away. The parking brake should be engaged every single time a manual transmission vehicle is parked.
Det här är off topic men jag utgår från att alla förstår att med växel i menas ettan eller backen.

Det som har hänt är antagligen att någon parkera i neutral sen har handbromsen failat vilket bevisar min tes

Vill man vara helt säkert använd växel (eller p) och handbroms

Har man en gammal sliten bil vill man inte slita på den i onödan då det är mycket som riskerar att faila pga normal användning och orsaka onödiga reparationer
Senast redigerad av AmaiLiu 2016-05-08 kl. 17:20.
Citera
2016-05-08, 17:10
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Om vi ska lista ut vad som kan ha hänt, så är ju bilen viktigast.
Något som vet märke/modell?

På min Volvo 01:a med traditionell automat har jag fasta lägen för växelspaken. P R N D osv.
Jag kan inte heller ta ur startnyckeln utan att först flytta växelspaken till P-läget.

På mordernare bilar kan växelspaken vara fjädrande, dsv spaken står alltid i samma läge oavsätt vilket läge växellådan är i. Man petar spaken framåt eller bakåt och tittar sen på en display för att se vilket läge växellåden är i.
Dom Fiat:ar som nämnts var konstruerade så.
Till detta kommer Keyless, då det räcker att ha nyckeln i fickan.
Vet inte om dessa bilar har något säkerhetssytem för att säkerställa att bilen inte kan komma i rullning när föraren lämnar bilen.

Men som sagt, först måste vi veta vad det rör sig om för bil.

Edit: kan också tillägga att på Volvon går det inte att flytta växelspaken ur P-läget utan att först trampa på bromsen.
Senast redigerad av Evig.Ingen.Naken. 2016-05-08 kl. 17:21.
Citera
2016-05-08, 17:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Om vi ska lista ut vad som kan ha hänt, så är ju bilen viktigast.
Något som vet märke/modell?

På min Volvo 01:a med traditionell automat har jag fasta lägen för växelspaken. P R N D osv.
Jag kan inte heller ta ur startnyckeln utan att först flytta växelspaken till P-läget.

På mordernare bilar kan växelspaken vara fjädrande, dsv spaken står alltid i samma läge oavsätt vilket läge växellådan är i. Man petar spaken framåt eller bakåt och tittar sen på en display för att se vilket läge växellåden är i.
Dom Fiat:ar som nämnts var konstruerade så.
Till detta kommer Keyless, då det räcker att ha nyckeln i fickan.
Vet inte om dessa bilar har något säkerhetssytem för att säkerställa att bilen inte kan komma i rullning när föraren lämnar bilen.

Men som sagt, först måste vi veta vad det rör sig om för bil.

Det är en kass bil eller riktigt kass förare. Jo har haft bilar där handbromsen är skit men då märker man ju detta när när man steppat ut att bildjävulen fortsätter rulla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in