• 1
  • 2
2016-05-07, 14:15
Medlem
vikingrods avatar
Ligger och slöar i båten för tillfället och tog två fina halvkilos abborrar för en halvtimme sen. Ligger här och funderar på hur jag ska tillaga dom, brukar steka dom nästan hela med smör, salt och peppar.
Någon som har nått annat smakligt sätt att äta dom?
Har tillgång till grill och allt.
Kryddor? Har det mesta hemma. Och en välsorterad butik i närheten.

Kom med era förslag så ska jag testa det som verkar godast.

Kan väl även ta emot tips för gös och gädda om ni har några smarriga tips.
Citera
2016-05-07, 14:20
Medlem
klybans avatar
Jag brukar filea dom och steka dom i rejält med smör, och lite ströbröd(så mycket det fastnar, på nästan torra filéer), salt och peppar.
Sen på tunnbröd, majonnäs och en skvätt citron.
Och nått grönt till är inte dumt heller, som sallad eller tunnskivad gurka.
Överstek dom inte heller.
Citera
2016-05-07, 14:20
Medlem
soligts avatar
Du kan rensa hoppas jag,? Abborre smakar jäkligt gott med mos och vanligt skirat smör. Lägg 2 abborrar med yttre sidan mot varann, lägg lite dill emellan och stek i smör, du ser när dom är klara
Citera
2016-05-07, 14:23
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag brukar filea dom och steka dom i rejält med smör, och lite ströbröd(så mycket det fastnar, på nästan torra filéer), salt och peppar.
Sen på tunnbröd, majonnäs och en skvätt citron.
Och nått grönt till är inte dumt heller, som sallad eller tunnskivad gurka.
Överstek dom inte heller.

Kommer nära mitt vanliga sätt men kör utan ströbröd.
Gör det mycket skillnad?
Citera
2016-05-07, 14:27
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Du kan rensa hoppas jag,?

Jo självklart kan jag rensa, jag är bara lite fantasilös när det kommer till att tillagat.

Dill är ju en favorit så det måste jag nog testa.
Brukar bara koka potatis med dill men fan det borde funka till fisk med.
Citera
2016-05-07, 14:34
Medlem
christerys avatar
Har du tillgång till att varmröka dom med enris så är det ju det i särklass bästa jag tycker man kan göra. Morsan kokade abbisar av nån outgrundlig anledning, blir inte helt fel det heller men jämfört med rökt abbis så är det att kasta bort en fin råvara tycker jag.

Dock skall dom ligga och dra sig i salt lite innan rökning helst, men annars kanske en soppa (gör jag för det mesta på lax), querneller (aldrig testat, ska funka på gädda så då funkar det nog på alla fiskar) eller halstra över öppen eld och servera på knäckebröd (det är standard när jag är ute och råkar få några som jag inte ids släpa hem).
Citera
2016-05-07, 14:40
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Har du tillgång till att varmröka dom med enris så är det ju det i särklass bästa jag tycker man kan göra. ).

Du jag tillgång till både kall och varmrök, testat äppelvirke förut till renkött ( blev lite udda) men aldrig rökt fisk.
Det måste jag nog testa. Kanske inte idag men har en hel sommar framför mig.
Hur länge ska dom dra i salt?
Citera
2016-05-07, 14:42
Medlem
soligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Jo självklart kan jag rensa, jag är bara lite fantasilös när det kommer till att tillagat.

Dill är ju en favorit så det måste jag nog testa.
Brukar bara koka potatis med dill men fan det borde funka till fisk med.

Härligt, abborre är klart en underskattad fisk, som är förbannat god..
Citera
2016-05-07, 14:43
Medlem
Tillaga i aluminiumfolie i brasa fungerar alltid.
Citera
2016-05-07, 14:46
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Härligt, abborre är klart en underskattad fisk, som är förbannat god..

Jo det är nog min favorit. Sen är ju sjön jag har i närheten ( fem minuter från min stuga haha) helt full med borrar. Fick två inom 5 minuter idag.
Brukar bli lite av en basföda för mig även när jag bodde i lägenhet förut.
Citera
2016-05-07, 14:50
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekanss
Tillaga i aluminiumfolie i brasa fungerar alltid.

Bara rensa och vira in dom i det då eller?
Filé eller hel?
Hur lång tid?

På spett är det ju enkelt att se när det är klart men invirat i folie så ser man inte. Öppna ibland och kolla?
Citera
2016-05-07, 15:14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Du jag tillgång till både kall och varmrök, testat äppelvirke förut till renkött ( blev lite udda) men aldrig rökt fisk.
Det måste jag nog testa. Kanske inte idag men har en hel sommar framför mig.
Hur länge ska dom dra i salt?

Tiden, ett dygn minst. Lite lurigt för vi har en träbunke som vi saltar och fyller på när det kommer upp lite sik eller abbis och när den är full så röker vi. Men ibland har jag fuskat och saltat på bara ett dygn, sen rökt och det funkade bra det åxå. En helg är inte så många dagar så då får man fuska.

Vet man med sig att det skall dra några dagar så får man ju bara salta mindre. Saltet rinner ner till botten så det är inte så tidskritiskt som man tror. Och ifall nån firre är lite för salt så tar man en till och rensar, stoppar båda på samma macka och då fungerar det fint i alla fall.

Skall avnjutas med filmjölk, knäckebröd, bregott/smör och en rulle hushållspapper för att händerna blir liksom klistriga av fisken. Sittandes ute i solen, kanske nån mygga som stör lite. Men det är så nära himmelriket man kan komma.

Hoppas du har en enbuske nära dig åxå, den smaken skulle jag inte vilja vara utan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in