Citat:
Ursprungligen postat av
vikingrod
Du jag tillgång till både kall och varmrök, testat äppelvirke förut till renkött ( blev lite udda) men aldrig rökt fisk.
Det måste jag nog testa. Kanske inte idag men har en hel sommar framför mig.
Hur länge ska dom dra i salt?
Tiden, ett dygn minst. Lite lurigt för vi har en träbunke som vi saltar och fyller på när det kommer upp lite sik eller abbis och när den är full så röker vi. Men ibland har jag fuskat och saltat på bara ett dygn, sen rökt och det funkade bra det åxå. En helg är inte så många dagar så då får man fuska.
Vet man med sig att det skall dra några dagar så får man ju bara salta mindre. Saltet rinner ner till botten så det är inte så tidskritiskt som man tror. Och ifall nån firre är lite för salt så tar man en till och rensar, stoppar båda på samma macka och då fungerar det fint i alla fall.
Skall avnjutas med filmjölk, knäckebröd, bregott/smör och en rulle hushållspapper för att händerna blir liksom klistriga av fisken. Sittandes ute i solen, kanske nån mygga som stör lite. Men det är så nära himmelriket man kan komma.
Hoppas du har en enbuske nära dig åxå, den smaken skulle jag inte vilja vara utan.