2016-05-07, 15:15
Medlem
Innan du lindar in i folie och petar in i glöden så bör du mosa in dill,peppar,salt och något jag märkt funkar utmärkt,cayennepeppar
Rensa innan!

10-15 min brukar räcka i en bra glöd.
Ta en iskall Mariestad till det.
Bakpotatis?
Citera
2016-05-07, 15:18
Medlem
vikingrods avatar
Jo jag har två enbuskar utanför stugan så det ska jag testa. Ska se till göra allt rätt, hittade lite mer tips på näten.
Tack du, ska bli kul att testa nått nytt.
Citera
2016-05-07, 15:21
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colan33
Innan du lindar in i folie och petar in i glöden så bör du mosa in dill,peppar,salt och något jag märkt funkar utmärkt,cayennepeppar
Rensa innan!

10-15 min brukar räcka i en bra glöd.
Ta en iskall Mariestad till det.
Bakpotatis?

Fy satan det får bli dagen lunch. Magen knorrar redan. Tack för tipset.
Tyvärr får det bli en kall Sofiero 7.5 istället, enda jag har i kylen
Citera
2016-05-07, 15:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Jo jag har två enbuskar utanför stugan så det ska jag testa. Ska se till göra allt rätt, hittade lite mer tips på näten.
Tack du, ska bli kul att testa nått nytt.
Skatta inte buskarna för hårt bara, dom är tåliga men inte helt okänsliga.
Behövs inte så mycket heller, bara man inte går och kikar i röken hela tiden. If you are looking, you are not cooking som dom säger...

Jag kör en timme ungefär, sen av med locket och låter riset börja brinna för att få den perfekta färgen. Man äter ju med ögonen åxå. Lite småvarmt att fippla upp gallret med firrarna på, men viktigt var ju att få röken tät så då blev det såhär vi byggde den.
Citera
2016-05-07, 15:57
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Skatta inte buskarna för hårt bara, dom är tåliga men inte helt okänsliga.
Behövs inte så mycket heller, bara man inte går och kikar i röken hela tiden. If you are looking, you are not cooking som dom säger...

Jag kör en timme ungefär, sen av med locket och låter riset börja brinna för att få den perfekta färgen. Man äter ju med ögonen åxå. Lite småvarmt att fippla upp gallret med firrarna på, men viktigt var ju att få röken tät så då blev det såhär vi byggde den.

Tack, tack. Ska följa dina tips.
Citera
2016-05-07, 15:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Kommer nära mitt vanliga sätt men kör utan ströbröd.
Gör det mycket skillnad?
Njaä, det gör det väl inte, det tillför väl en liten krispighet och, lätt smak av ströbrödet.

Men sätt två, fritera dom.
Det är sjukt gott det med, gör det enstaka gånger med abborre.
Men oftare med gös, som är liknande som fisk.
Sen vad man har till kan man göra lite som man vill, men brukar för min del bli potatis, majonnäs och citron.
Och en enkel grönsallad, tomat, gurka och sallad.
Citera
2016-05-07, 16:12
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Njaä, det gör det väl inte, det tillför väl en liten krispighet och, lätt smak av ströbrödet.

Men sätt två, fritera dom.
Det är sjukt gott det med, gör det enstaka gånger med abborre.
Men oftare med gös, som är liknande som fisk.
Sen vad man har till kan man göra lite som man vill, men brukar för min del bli potatis, majonnäs och citron.
Och en enkel grönsallad, tomat, gurka och sallad.

Fritera har jag funderat på ganska länge men vart för lat.
Men ska köpa hem en flaska olja och testa någon dag, låter för djävla gott.
Brukar köra potatis och sallad till jag med så det fixar jag lätt.
Citera
2016-05-07, 16:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Fritera har jag funderat på ganska länge men vart för lat.
Men ska köpa hem en flaska olja och testa någon dag, låter för djävla gott.
Brukar köra potatis och sallad till jag med så det fixar jag lätt.
Det är rätt snabbt och enkelt att fritera.
Sen räcker nog inte en flaska
Om du inte bara ska fritera till dig själv, då kanske du klarar dig på en liter.
Tänk på att spara olja, bara hälla tillbaka i flaskan efter 1-2 dagar(så grumlet i oljan lagt sig på botten).
Citera
2016-05-07, 17:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Om du inte bara ska fritera till dig själv, då kanske du klarar dig på en liter.
Tänk på att spara olja, bara hälla tillbaka i flaskan efter 1-2 dagar(så grumlet i oljan lagt sig på botten).
Hehe, såg en som försökte hälla tillbaka varm olja i plastflaskan. Jag behöver väl inte ens säga att det gick inte vidare bra.

Men man bör tydligen hålla reda på vilken olja som använts till fisk och vilken som använts till kött, annars kan man få lite märkliga smaker nästa gång man friterar fisk i oljan som man friterat kött i tidigare.

Jag lät oljan bara stå i den pannan jag kört popie (vårrullar) i kylen ända tills det blev för mycket små svarta saker i den. Fast jag har ju en typ 2m hög kyl och bor ensam, så jag har lite plats över för att göra sånt.

Det är frysen som är full. Tror nästan jag har kvar nån rökt abbis där, skulle passa utmärkt på en macka nu när jag blivit sugen.
Citera
2016-05-07, 17:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hehe, såg en som försökte hälla tillbaka varm olja i plastflaskan. Jag behöver väl inte ens säga att det gick inte vidare bra.

Men man bör tydligen hålla reda på vilken olja som använts till fisk och vilken som använts till kött, annars kan man få lite märkliga smaker nästa gång man friterar fisk i oljan som man friterat kött i tidigare.

Jag lät oljan bara stå i den pannan jag kört popie (vårrullar) i kylen ända tills det blev för mycket små svarta saker i den. Fast jag har ju en typ 2m hög kyl och bor ensam, så jag har lite plats över för att göra sånt.

Det är frysen som är full. Tror nästan jag har kvar nån rökt abbis där, skulle passa utmärkt på en macka nu när jag blivit sugen.
Har testat, dock inte 180graders, men väl ~100.
Den flaskan ändrade form lite grann

Jag skriver alltid fisk eller kött på dom, och om dottern skriver ditt.
Så ritas det en fisk istället

Brukar fritera 2-5 gånger per olja, innan jag slänger den.
Det beror lite på hur jag friterar, har man mjölblandningar.
Så brukar den inte hålla mer än max 2ggr.
Citera
2016-05-07, 17:21
Medlem
vikingrods avatar
Citat:

Åh så man kan återanvända oljan? Det är ju bra och ekonomiskt.
Citera
2016-05-07, 17:41
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Finns ett avsnitt i tvserien På Kurs med Kurt när han lagar mat se och lär där 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in