2016-05-04, 11:58
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChain
Hur går du till väga: söker du via internet bara? Bara en sån sak som att både slänga in en ansökan över nätet och ringa upp kontakt/rekryteringspersonen ökar chansen att få en intervju bokad. Dubbelgardera dig. Jag har fått ett antal intervjuer som jag vet att jag annars inte hade fått tack vare det.
Men de skickar ofta en bekräftelse att de fått min ansökan, så vad ska man säga om man ringer?
Citat:
Det du skall göra är att inte bli nedslagen när du får nej, utan se det endast som feedback att bli bättre på intervjuer till nästa intervju.
får inte många intervjuerbjudanden
Citat:
säljjobb är annars lätt att få - men då måste du ändra inställning och värderingar rejält.
Tänker inte ändra vem jag är om du menar det. Min erfarenhet är att säljare är ett jävla pack, så bara glad att jag inte passar in med dem, för det gör jag nog inte.
Citera
2016-05-04, 12:05
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Läste inte ens ditt inlägg idiot. Jag vill ha ett skitjobb, men inte ens detta kan man få. Stick din jävla nolla.

Klassikern dra till Norge finns ju. Svårare än det har varit men fortfarande betydligt bättre arbetsmarknad för okvalificerade jobb än i Sverige. Åtminstone tillfälligt, så kan du (om du gör ett bra jobb) få referenser därifrån så blir det lättare i Sverige sen. Men lättare om du vet vad du vill göra än att tänka "jag vill bara jobba med nå skit".

Men skäm inte ut svenskar med dålig arbetsmoral om du skall dit. Vi har fortfarande rätt bra rykte hos rätt många arbetsgivare Och tro inte historier om att det i princip ramlar jobb över en i Norge. Stämmer inte, men som sagt ändå bättre och lättare än i Sverige.
Citera
2016-05-04, 12:06
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Håller med dig ts. Du kan "alltid" få ett säljjobb, där får du dock räkna med mycket skit, dålig lön och få skäll för all möjligt.

I motsats till de andra så tycker jag du ska fundera på vad du tror att du skulle må bra med och vilka yrken du tror du skulle klara av. Läs sen på om dem och kanske gör någon intervju med dem och sen utbildar du dig till det och tar csn lån och bidraget.

Säg att du utbildar dig till förskolelärare eller sjuksköterska. Du blir inte rikast i världen men du kommer få ett heltidsjobb och en schysst lön på åtminstone 30 000 kr.

Slår alla dagar i veckan din nuvarande situation (och min).

Kom ihåg att göra en noggrann koll på vilka yrken som faktiskt ger en chansen att få ett bra jobb. Så utbilddningar inom beteendevetenkap, ekonomi, HR kan du strunta i. Det vimlar av folk som har pluggat det och som nu jobbar som telefonförsäljare och annat skit.

Socionom, lärare (beror lite på ämnen), förskolelärare, sjuksköterska är bra utbildningar som kommer ge dig jobb och schysst lön.

Men du ska trivas med det också såklart.
Som sagt jag vill inte ta studielån, vill inte ha skulder som tar hela livet att betala av. Sen har jag inte ambition eller lust att gå en flerårig utbildning. Nej, inte intresserad av nånting du skrev. Är du säker på att du inte blandar ihop sjuksköterska och undersköterska? Vadå inte rikast i världen? Tror nog en sjuksköterska tjänar rätt bra. Och det krävs dessutom näst intill toppbetyg för att komma in på den utbildningen. Inte för att det intresserar mig ett jota dock. Möjligen att jag går en yh-utbildning eller vad det heter på typ 1 år eller 1,5 år samtidigt som jag jobbar deltid, kör taxi eller nåt. Men aldrig csn-lån, aldrig, det har jag bestämt. Jag anser att man är rätt korkad om man försätter sig självmant i en sits där man är skuldslav resten av livet.
Citera
2016-05-04, 12:08
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
För att tekniken minskar behovet av mänsklig arbetskraft.
Jasså?
Kan du då berätta vart i helvete man köper en vårdrobot?
Citera
2016-05-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Kanske dags att skaffa dig en kompetens/utbildning som är intressant för arbetsgivare? Du konkurrerar med personer som är 19-21 om positioner som inte kräver några nämnvärda kvalifikationer.

Det är inte svårt att få jobb.

Om det inte är svårt, kan du erbjuda jobb här, du som tydligen vet var alla jobb finns TS och andra kan få enkelt. Vad har du själv för jobb?
Citera
2016-05-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jasså?
Kan du då berätta vart i helvete man köper en vårdrobot?

Det kommer det också din dumme jävel. Knappast någon större teknisk innovation som krävs här. DU borde se över ditt nick, för du verkar totalt blåst med en sådan motsägelsefull kommentar.
Citera
2016-05-04, 12:10
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Som sagt jag vill inte ta studielån, vill inte ha skulder som tar hela livet att betala av. Sen har jag inte ambition eller lust att gå en flerårig utbildning. Nej, inte intresserad av nånting du skrev. Är du säker på att du inte blandar ihop sjuksköterska och undersköterska? Vadå inte rikast i världen? Tror nog en sjuksköterska tjänar rätt bra. Och det krävs dessutom näst intill toppbetyg för att komma in på den utbildningen. Inte för att det intresserar mig ett jota dock. Möjligen att jag går en yh-utbildning eller vad det heter på typ 1 år eller 1,5 år samtidigt som jag jobbar deltid, kör taxi eller nåt. Men aldrig csn-lån, aldrig, det har jag bestämt. Jag anser att man är rätt korkad om man försätter sig självmant i en sits där man är skuldslav resten av livet.
Just nu massutbildar de undersköterskor. Sök denna utbildning o du har jobb.
Antagligen får du gå på vik fram till du närmar dig utlasning. Men visar du bara framfötterna så får du fast anställning.
Citera
2016-05-04, 12:15
Medlem
Citat:

1. Ett CSN-lån på en treårig högskoleutbildning tar ungefär 15 år att betala av. Räntan är dessutom i stort sett=0. Inte så farligt väl?
Om man dessutom gör högskoleprovet räcker det med 1.0 för att komma in på de flesta SSK-utbildningarna.
Citera
2016-05-04, 12:22
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Om det inte är svårt, kan du erbjuda jobb här, du som tydligen vet var alla jobb finns TS och andra kan få enkelt. Vad har du själv för jobb?

Jag har skrivit det flera gånger förut: Det finns jobb - på alla nivåer utom vaktmästare - i fastighetsbranschen.

Jag är själv drifttekniker värme/ventilation, jobb direkt med två andra erbjudanden i reserv innan jag var klar med min praktik efter ett års fastighetsteknikerutbildning på gymnasienivå. Kommer dagligen i kontakt med företagare som söker vettigt folk.
Citera
2016-05-04, 12:27
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinnysimmo
1. Ett CSN-lån på en treårig högskoleutbildning tar ungefär 15 år att betala av. Räntan är dessutom i stort sett=0. Inte så farligt väl?
Om man dessutom gör högskoleprovet räcker det med 1.0 för att komma in på de flesta SSK-utbildningarna.
15 år är rätt mycket det med att vara slav. De svarta slavarna i USA var ofta bara slavar i tio år eller nåt, sen frigavs de, har jag hört. Är lite samma sak.

Sen är problemet att inte ett enda jävla yrke intresserar mig. Då är det svårt att ha orken att ta sig igenom en flerårig utbildning. Det är svårt att motivera sig att studera överhuvudtaget.
Citera
2016-05-04, 12:37
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Men de skickar ofta en bekräftelse att de fått min ansökan, så vad ska man säga om man ringer?

Är väl såna här automatiska meddelanden som skickas ut när man söker? Betyder inte att de läst. Ring upp så står du ut. Säg vad du heter, att du sökt jobbet / skickat över CV och personligt brev, att du är starkt motiverad på jobbet och att du tror att det är bättre att ringa upp än att bara slänga in en ansökan över nätet. Frågar de varför så säg att du vill visa dig extra intresserad. Var avslappnad och naturlig. Ha även bra svar som du pluggat in (och tror på själv också) på frågor som varför du vill jobba med X/söker det jobbet om det kommer upp och vem du är som person. Säg att du gärna träffas och berättar mer.

Citat:
Tänker inte ändra vem jag är om du menar det. Min erfarenhet är att säljare är ett jävla pack, så bara glad att jag inte passar in med dem, för det gör jag nog inte.

Kan förstå den bilden, då det finns många oseriösa säljare och säljföretag. Men det varierar mycket beroende på vad det är för företag och vad som säljs. Med rätt egenskaper och drivkraft så finns det möjligheter att komma in i ett bra team och tjäna stora pengar.
Senast redigerad av TheChain 2016-05-04 kl. 12:40.
Citera
2016-05-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag har skrivit det flera gånger förut: Det finns jobb - på alla nivåer utom vaktmästare - i fastighetsbranschen.

Jag är själv drifttekniker värme/ventilation, jobb direkt med två andra erbjudanden i reserv innan jag var klar med min praktik efter ett års fastighetsteknikerutbildning på gymnasienivå. Kommer dagligen i kontakt med företagare som söker vettigt folk.

Det var inte det jag bad om din idiot. Konkret bad jag dig lägga fram dessa lediga jobb här, eftersom du påstår dig veta allt om arbetsmarknaden.

Drifttekniker och liknande människor är ofta rätt korkade och har dålig uppfattning om politik, filosofi och andra ämnen som kräver hjärna.

Håll dig till det du kan, "värme/ventilation". Stoppa in en snus och täpp igen. Du vet inte vad du yrar om och gör bara bort dig.

Jag bad in om ditt påstådda CV, utan konkret om jobb som TS kan få NU direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in