2017-03-10, 04:50
Medlem
Förresten så tror jag att det kan ha varit olagligt för Labbe' att ta emot Monas pengar, om hennes pengar kan ha kommit ifrån någon typ av brott. Han gör sig skyldig till att som målvakt medverka till penningtvätt, isåfall. Och undanhålla dem för myndigheterna.

Det kan också finnas en annan anledning till överföringarna - och det är den att ifall Mona och Bo skiljer sig eller har skiljt sig, att hon försvårar för en rättvis bodelning genom att gömma undan pengarna utanför myndigheternas kontroll. Tex om de haft gemensamma konton. Alltså att Bo inte tänkt på sig själv utan att Mona kan rentav ha tagit lejonparten av Bosses försäljningsvinst på radhuset, men lämnat honom att betala skatten på det ?

Man kan ju hoppas på några spektakulära husrannsakningar framöver
Citera
2017-03-10, 09:27
Medlem
Målet är ju avslutat och det kommer inte hända mer i fallet. Både åklagare och advokater verka vara jäviga. Så funkar det i Sverige...
Citera
2017-03-11, 10:04
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg utbrutna och skickade hit:
(FB) Anna Lindhs Minnesfond

// mod
Citera
2017-03-11, 11:25
Medlem
Flyttat till minnesfondstråden.
Senast redigerad av Alpha101 2017-03-11 kl. 11:39.
Citera
2017-03-11, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Målet är ju avslutat och det kommer inte hända mer i fallet. Både åklagare och advokater verka vara jäviga. Så funkar det i Sverige...
Varför skulle detta dömas hårdare?

Det handlar om att en BRF ställt hårdare krav för att få bli medlem. Dom gör sig skyldiga till brott när dom skakar fram papper på att möta föreningens krav. (Ja, dom lurade väl banken också).
Men det är inte riktigt så att dom lurat till sig pengar av någon.

Jag känner inte till att vanliga Svensson som gör liknande döms hårdare.
Citera
2017-03-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför skulle detta dömas hårdare?

Det handlar om att en BRF ställt hårdare krav för att få bli medlem. Dom gör sig skyldiga till brott när dom skakar fram papper på att möta föreningens krav. (Ja, dom lurade väl banken också).
Men det är inte riktigt så att dom lurat till sig pengar av någon.

Jag känner inte till att vanliga Svensson som gör liknande döms hårdare.
Jag begriper inte riktigt kopplingen till mitt inlägg?
Citera
2017-03-11, 17:02
Medlem
Citat:

Ja men har Labbe' fått tillbaks sina pengar då då ? Den miljon som han betalte som handpenning ? Han hade ju stämt dödsboet till Tingsrätten. Alltså ett sådant här ärende kan ju få förgreningar hit och dit, och pågå i åratal. Förhoppningsvis så gnuggar nu Claes Borgström händerna av förtjusning, han har fått Mona Sahlin att erkänna och nu kommer det analogt med Quick-fallet att bli en massa nya erkännanden får man hoppas.... Haha

Nu har det ju inte hänt något på ett tag, så man får ju hoppas att Sahlin hamnar på löpsedlarna igen. Hon kanske bildar Sahlin-Romson-Schyman-Borgström-Labbe'-ligan som förutom tex väskryckning också ägnar sig åt att råna åldringar, tiggare, pizzabud, glassbilar, banker och värdetransporter.

Dödsboet kan ju så att säga göra rätt i att hålla inne på pengarna, eftersom de kan ju anföra att pengarna kan komma ifrån någon slags brottslig verksamhet.

Mona Sahlin har ju klantat till det hela med att dels säga att det är lån och sen ändrar sig att det är lön. Om det är lön så måste Labbe' betala (om han har F-skatt), in sociala avgifter + prel skatt, för sig självt. Då har han redan gjort ett skattebrott genom att han inte har deklarerat för detta.

Men ni FB-läsare här kan väl fundera på om Sahlin kan få göra RUT/ROT-avdrag för Labbe's tjänster ? Och vilken klassificering har då Labbe's tjänster ? Är hans läderbrallor avdragsgilla tro, tror ni att Mona får dra av dem ?

Undrar om hur hon firar 60-årsdagen nu tro ?

Får väl se den 19e Mars om KFM begärt utmätning av pension, det blir 14 månader på existensminimum kan tro ?
Citera
2017-03-11, 17:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag begriper inte riktigt kopplingen till mitt inlägg?

Det var nog för att du skrev att åklagare och advokater var jäviga. Då kan man kontra med att domen (för accepterat strafföreläggande är en dom) inte var vare sig hård eller mild, eftersom det handlat om ett försök att finta en bostadsrättsförening med ett falskt intygande avseende lönenivåer.

Jag håller det för troligt att om en "vanlig" arbetsgivare skrivit ett liknande intyg för en vanlig anställd, dvs intygat en felaktig, alltför hög lönenivå för att den anställde skulle kunna köpa en bil eller bli godkänd som medlem i en förening, så hade det handlat om ungefär samma nivåer på straffet.
Citera
2017-03-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det var nog för att du skrev att åklagare och advokater var jäviga. Då kan man kontra med att domen (för accepterat strafföreläggande är en dom) inte var vare sig hård eller mild, eftersom det handlat om ett försök att finta en bostadsrättsförening med ett falskt intygande avseende lönenivåer.
Jag har faktiskt inte sett en enda som inte sagt att den var helt befängt låg....
Bland annat Sven-Erik Alhem var förvånad över att det bara blev ett förläggande. Så MAN får nog bli DU i det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja men har Labbe' fått tillbaks sina pengar då då ? Den miljon som han betalte som handpenning ?
Hur menar du? Det är möjligt att det kommer att bli fler åtal - men just nu är det som varit avslutat. Huruvida någon fått något spelar ingen roll så länge det inte framgår i domen att någon ska återbetala något. Innan dess är det skit samma. Är man missnöjd med nuvarande tillstånd får man ta även den frågan vidare till juridisk instans.
Senast redigerad av martinator 2017-03-11 kl. 19:15.
Citera
2017-03-11, 19:37
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
(min fetning)

Det har handlat om minst två fullbordade fall (bil 1 och bil 2), där Sahlin förmedlat falska uppgifter i egenskap av chef för en offentlig myndighet, i syfte att gynna en personlig vän. Gällande bostadsrätten är jag inte säker på om brottet fullbordats gentemot bank, det kan röra sig om ett "försök" i det fallet.

(Hon har dessutom ljugit om sitt fiffel inför allmänhet och polis)
Senast redigerad av SigmenFloyd 2017-03-11 kl. 19:40.
Citera
2017-03-11, 20:06
Medlem
Citat:
Hur menar du? Det är möjligt att det kommer att bli fler åtal - men just nu är det som varit avslutat.

Men mellan Labbe' och BRF/Dödsboet så är det ju en civilrättslig process antar jag - Det är ingen åklagare inblandad där vad jag känner till

Sen kan det ju bli skatterättsliga processer kring de påstådda "löneutbetalningarna"
Inte vet jag - Kan inte så mycket om skattebrott men att böterna (skattetilläggen) är saftigt tilltagna
Citera
2017-03-11, 21:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag har faktiskt inte sett en enda som inte sagt att den var helt befängt låg....
Bland annat Sven-Erik Alhem var förvånad över att det bara blev ett förläggande. Så MAN får nog bli DU i det här fallet.

Det var mer en kommentar runt ditt påstående om att åklagare och advokater var jäviga.

Att Alhem tycker att Sahlin inte fått full dos av rättvisa betyder ju inte nödvändigtvis att åklagaren är jävig. Att advokaterna är det får man givetvis anta, de har ju sin klients bästa intresse för ögonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in