Citat:
Ursprungligen postat av
PlutoJ
Något gnagde i bakhuvudet så fort jag såg bilden, var en lite diffus känsla av att det var nästan för bra för att vara sant. Men sådant händer ju faktiskt då och då.
Men, när jag sedan läste artikeln i Aftonbladet började den diffusa känslan bli mycket mer påtaglig. Kvinnan berättade själv att hon varit aktivist i 26 år, bilden tagen av en fotograf från Expo, och sedan läste jag tråden här och fann porträttbilden på kvinnan i fråga tagen av samma fotograf. Då måste slutsatsen bli att det hela är planerat och uppgjort på förhand mellan aktivisten och fotografen.
Idiotiskt, sådant sänker ju all trovärdighet för det engagemang mot nazism man menar sig stå för. Expo gör mer skada än nytta genom det sätt de agerar.
Jag reagerade också när jag i förbigående såg bilden. Jag kunde inte (och försökte inte heller) riktigt sätta fingret på det, förutom att den kändes lite märklig och tankarna gick faktiskt till fotomontage. Men det betyder så klart inte att det är det, samt vissa bilder råkar helt enkelt se lite märkliga ut på något sätt på grund av vinkel m.m. Kanske känns den märklig för att det ser ut som hon och en av männen kommer att gå in i varandra nästa sekund, men när jag tänker efter, så behöver hon ju inte alls ha gått framåt när bilden togs?
Däremot, om fotot är äkta, så finner jag det rätt uppenbart att det hela var arrangerat i den meningen att det säkert fanns ett samförstånd mellan kvinnan och fotografen. Det är ju faktiskt det som kan förklara varför den känns lite märklig (att fotografen verkar befinna sig med fri sikt i exakt "jämnhöjd" med alla i bilden, trots att det handlar om ett demonstrationståg som rör på sig och med en massa människor närvarande). Men det är ju inte direkt "lögn" om man nu inte ha hävdat något kring bilden som inte stämmer (jag har inte läst länkade artiklar). Faktum är att många "dokumenterande" foton, t.ex. inom nyhetsrapportering, ofta är arrangerade på ett eller annat sätt. Visst, möjligtvis allt mer sällan nuförtiden, då massmedia i allt högre grad använder sig av vanliga människors foton och klipp inspelade med mobilen, men så brukar de också sällan vara av det 'perfekta' och 'slående' slaget som vinner fotografipriser...