2016-05-03, 19:33
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Är du seriös nu?

Antar att du är sarkastisk men man vet ju aldrig med folk på flashback, idioter lurar i vart enda hörn.

Hehe, tror han menar folk som inte är nationalistiska, då han verkar tro att Flashback är ett nationalistiskt forum. Det är nog inte många som håller med. De som lutar åt vänster kommer självklart att hylla bilden, och de som står med nazisterna kommer att skylla den. Sen finns det ett stort gäng som står i mitten och bara vill ha ett öppet samhälle som inte är fullt av ljug och hets.

Det är inte så stor skillnad från att massmedia tror att det är ryska "trollfabriker" som sitter här och argumenterar för SD.
Citera
2016-05-03, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Du kan ju prova anmäla den vita brittiske bögen Tom Robinson först? Han släppte denna skiva 1978.
https://en.wikipedia.org/wiki/Power_in_the_Darkness

Knuten näve är inte en explicit svart grej, den står bara för kamp. Kamp mot whatever.
Know your rights!

Är bilden fejk? Jag säger att den inte är det.
En svart kvinna som gör en gest som gjorts av svarta militanta rasister i många herrans år borde uppröra en antirasist, inte hyllas av densamme.

Sen kan hon ju hävda att gesten gjordes av både den ena och den andra anledningen och att den för henne betyder det och det osv osv. Det är ju omöjligt för någon annan än henne själv att veta. Men gestens koppling till svarta militanta rasister borde göra den fullständigt omöjlig för en antirasist.
Citera
2016-05-03, 19:35
Medlem
AmaiLius avatar
Åh fan svenska nazister är ofarliga? Det visste vi redan.

Inget ont om negressen, det är hennes rätt att demonstrera och jag tycker det var bra gjort av henne.

Om alla reagerade som henne på saker de tyckte är fel skulle vi inte ha de problem vi nu har i samhället så all heder åt henne.
Citera
2016-05-03, 19:36
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Hur fan kunde kinesen på himmelska bli årets bild? Den kändes arrangerad!
Vad känns arrangerad, att hon gick dit och ställde sig? Om så är varje bild arrad.
Se mitt första inlägg.

Att du ens får för dig att jämföra dessa två bilder. En viss skillnad i mod som krävs för att ställa sig framför en regims pansarvagn jämfört med tre nazister i en planerad demonstration i Borlänge.

Kinesen är och kommer alltid vara historisk. Denna kvinna är förmodligen bortglömd inom några veckor. Motbevisa mig gärna om ett år.
Citera
2016-05-03, 19:37
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ok, du vet att bilden från Iwo Jima är arrad?
Men hur fan arrar du detta, var polisen med på upplägget?
Ja, det vet jag. Bilden på när sovjetiska flaggan hissas på riksdagshuset i Berlin likaså.
Den historiska jämförelsen och dess betydelser haltar dock så rejält att inte ens kryckor lär hjälpa...

Du drar verkligen stora växlar på det hela, och bygger halmgubbar så stråna ryker! Det lär inte vara konstigare än att fotografen tillsammans med kvinnan placerat sig på lämplig plats längs demonstrationstågets i förhand bestämda väg, kvinnan går vid lämplig tidpunkt ut i gatan och positionerar sig samtidigt som fotografen bränner av en rejäl mängd bilder. Tar inte jättemånga sekunder. Sedan är det bara att välja ut den av bilderna som blev bäst.

Allt sammantaget, porträttfotot av kvinnan som samma fotograf tagit vid tidigare tillfälle, att hon är någon form av professionell demonstrant/aktivist etc. tyder på att kvinnan inte är särskilt ärlig när hon förnekar tidigare kännedom om sagda fotograf. Det hela gör att symbolvärdet förstörs, och man får känslan av att det viktiga inte verkar vara att motverka nazism utan att på alla sätt premiera och promota sig själva. DET tycker iaf jag är skamligt.
Senast redigerad av PlutoJ 2016-05-03 kl. 19:39.
Citera
2016-05-03, 19:39
Medlem
Citat:
Du kan garantera jack shit. Du kan gissa och hoppas.
Jag har ingen aning, däremot har jag svårt att se hur man planerar en sån bild med tanke på att polisen aldrig borde ha låtit henne komma fram. Men det är bara en gissning, garanterar intet.
Man planerar den på så sätt att man planerar att försöka och hoppas att polisen reagerar så långsamt att man får till bilden, och det lyckades.

Vem vet, de kanske har försökt, och misslyckats, tidigare?
Citera
2016-05-03, 19:44
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Det är stor komik att läsa alla inlägg som argumenterar för att bilden inte är arrangerad. Jösses. Hur naiva är ni!?!

Antingen naiva - eller så krishanterare de för fullt.
Expo-fotograf lurade hela medie-Sverige. "Chockad över uppmärksamheten..," Jo, tjena.

Solklart planerat och därmed arrangerat. Metroartikeln där fotografen fotat Tess kompis visar att han har verkat i samma kretsar. Sannolikt att de känner varandra. Detta har han inte dementerat - alltså gör han det och bilden arrangerades i samråd.

Notera att ingen av dem som försvarar fotografen påstår att de inte kände varandra. Om de inte kände varandra hade det varit enkelt och gjort deras sak trolig.
Istället slängs det bara fram personangrepp och insinuationer - skolexempel i krishantering.
Citera
2016-05-03, 19:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Om nu bilden är arrad eller ej, så är det möjligen förutom årets bild även årets propagandakupp.

De använde vad som skulle bli NMRs styrkedemonstration till att få ut helt motsatt budskap. Marschen blir en fond mot Tess' näve.

Idag är det endast henne man pratar om. Rätt smart.
Citera
2016-05-03, 19:45
Medlem
Guitarsmokes avatar
I en kort intervju med Tess som SVT publicerat återfinns hela tre länkar som går till samma artikel om Tess:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/nagon-maste-vaga-saga-ifran

Artikelförfattaren Marléne Dahlin:

Marléne Dahlin ‏@marlenedahlin 3h3 hours ago
SPRANG till desken i morse för att få upp bilden. Just intervjuat Tess, läs här! http://bit.ly/24mz3tX #svpol #svt

https://twitter.com/marlenedahlin
Citera
2016-05-03, 19:46
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Bilden från Iwo Jima är väl självklart arrangerad. Det var inte så att man på den tiden bara kunde ta fram sin iphone och dra en stund i ögonblicket. Självklart har de sagt "Nu reser vi flaggan, se till att fota!". Och det är vad ett arrangemang är. Någon ber dig le för en bild så är det ett arrangemang. Precis som när den här kvinnan sa till David "Nu går jag fram och hetsar, se till att bilden blir bra".

Iwo Jima användes senare i en jättepropaganda, vilket antagligen även denna kommer att göras. Snart kommer kraven på en staty.

Ok, hur fick de polisen att släppa fram henne? De kan ju rimligtvis inte förväntat sig att det bara var att traska fram som svart kvinna med knuten näve, eller?
Nej du, lucky shot säger jag. Dessutom ser man på den filmade sekvensen att fotografen är på väg bort innan fotot tas, iaf uppfattar jag det så.
Men som sagt, vi kan aldrig veta.

Jag har fö X antal gemensamma vänner med Tess men aldrig hört talas eller sett kvinnan förr, tänk om jag tagit kortet, hade diskussionen varit densamma då?
Citera
2016-05-03, 19:46
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habbakuk
Jag påstod inte att kinafotot var arrangerat. Jag menar att Borlängefotot är i princip en kopia på kina när den ensamma personen står upp mot övermakten.
Du menar att en person står upp mot några andra? Förlåt, men tycker du inte att det är liiite långsökt att säga att det är en kopia?
Och ordet "övermakt" är väl inte riktigt tillämpbart i det här fallet?
Citera
2016-05-03, 19:47
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Diverse vänsteraktivister var ju självfallet på plats när NMR tågade genom Borlänge, däribland dem David Lagerlöf från Expo.
Han lyckades där knäppa en uppdaterad version av den berömda bilden med "tanten med handväskan". Bilden sprids nu snabbt på sociala medier.
http://www.svd.se/bilden-av-kvinnans-protest-engagerar/om/sverige

Bilden är ju perfekt på många vis. En ung svart kvinna med rakat huvud står mitt i vägen för demonstrationståget med armen uppsträckt och med knuten näve.

"– Det här är ju ledargarnityret som går sakta fram mot henne och det ser ut som hennes och ledarens blickar möts, att de stirrar på varandra. När de är ganska nära varandra kommer polisen och puttar undan henne, berättar Lagerlöf om sina minnesbilder av hur det hela gick till."

Med andra ord så är bilden tagen ca 1 sekund innan "polisen puttar undan henne" då hon tycks stå på en armslängds avstånd från tåget. Bra timing med andra ord. Och konstigt att ingen annan tidning reagerat på händelsen eller polisingripandet.

Ja, något säger mig att bilden är arrangerad. Symbolvärdet av den svarta kvinnan, liknelsen med det ikoniska handväskfotot samt inte minst för att det är Expo som står bakom.

Var någon på plats och såg detta? Vet någon vem kvinnan är? Är bilden ev. shoppad?

Allt med bilden känns väldigt arrangerat och den är lite för "bra" för att inte vara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in