Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-28, 22:13
  #1
Medlem
vad gäller? hur går ingrepet till alltså sövs han ner eller lokalbedöving. Skall man kastera han eller är det djur plågeri ja berätta allt kostnad
Citera
2016-04-28, 22:22
  #2
Medlem
micro113s avatar
Jag betalade 7-800 i höstas för att kastrera min - då ingick vaccinering också.

Katten sövs under ingreppet - du lämnar in den på morgonen och hämtar på eftermiddagen...

Djurplågeri är det inte - däremot gillar jag själv inte att skära i djur i onödan. Min katt kastrerade jag som fyraåring - och det gjorde eftersom grannarnas löphonor börjat springa på min altan vilket gjorde honom koko...

Okastrerade hankatter kan börja märka revir (kissa inne)... så har man en skvättare rekommenderas kastrering.
Citera
2016-04-29, 05:49
  #3
Medlem
Myrtens avatar
Katten sövs, testiklarna lokalbedövas, 2 små snitt skärs upp för varje testikel i pungen, blodkärlen som går till testiklarna knyts av och testiklarna skärs bort. Såren brukar lämnas öppna, men brukar nästan aldrig bli någon infektion eller sånt. Den smärtlindring de får innan ingreppet brukar räcka, det är sällan någon verkar ha ont efteråt. Hormonerna kan sitta kvar ett tag, så katten kan ha kvar lite hankattsbeteende några veckor. Spermier finns kvar litegrann i sädesledarn så det brukar ta ca 3 veckor innan de säkert inte kan få avkomma vid parning, parningsbeteendet brukar oftast gradvis försvinna men faktiskt inte helt hos alla.

De har ingen aning om vad som hänt, och det gör inte särskilt ont på dem så det är inte djurplågeri.

Däremot är förvildade katter ett stort problem dels för katterna och dels för samhället i form av pengar och tid att hantera problemet. Har du en fertil hankatt gåendes lös utomhus bidrar du till problemet eftersom han kommer betäcka alla fertila honkatter han kan, även de utan ägare => massor med nya hemlösa katter.
Så snälla, ja, kastrera om den ska gå ute.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback