• 1
  • 2
2016-04-24, 01:04
Medlem
Jofs avatar
Hittar inte alla mina bilder i mac.(MacBook Pro 2015)

Letar via Finder, Bilder, ImageBrowser.

alla som har mac tycker förstås det är superenkelt

Ex dyker upp en bild i skärmsläckaren som jag vill radera. Men den finns inte under mappen Picture eller i programmet Bilder.

Finns det gömda mappar?

(Fyra månader med mac nu så fortfarande rockie)
Citera
2016-04-24, 02:21
Medlem
Servals avatar
Finder/Alla mina filer/Bilder.
Citera
2016-04-24, 09:54
Medlem
Husbilssemester1s avatar
Mac är inte så enkelt alltid.
Citera
2016-04-24, 12:19
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Finder/Alla mina filer/Bilder.
Finder/alla mina filer/
men "Bilder" finns inte
Citera
2016-04-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
Mac är inte så enkelt alltid.

Det är inte Windows PC heller...

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Finder/alla mina filer/
men ”Bilder" finns inte

Finns på min gamla Mac....

Men man kan ju själv välja vad som ska visas i t ex sidofältet i ett Finderfönster, har du gjort det?

Öppna ett Finderfönster t ex genom att klicka ”kommand+N”, sen öppnar du Finder Inställningar med ”Command+,” och då ser du en flik för ”Sidofält” och där kan man sen kryssa i vad man vill ska visas och där finns ”Bilder”

Man kan ju även testa att söka i Finder efter t ex ”.jpg” så hittas alla bilder med den filändelsen och man kan se var de ligger.
Citera
2016-04-24, 16:05
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är inte Windows PC heller...

Finns på min gamla Mac....

Men man kan ju själv välja vad som ska visas i t ex sidofältet i ett Finderfönster, har du gjort det?

Öppna ett Finderfönster t ex genom att klicka ”kommand+N”, sen öppnar du Finder Inställningar med ”Command+,” och då ser du en flik för ”Sidofält” och där kan man sen kryssa i vad man vill ska visas och där finns ”Bilder”

Man kan ju även testa att söka i Finder efter t ex ”.jpg” så hittas alla bilder med den filändelsen och man kan se var de ligger.

Der där lät bra!
Skrev förstås automatiskt *.jpg, men sen .jpg. DÅ dök dom upp.

Men resten funkade tyvärr inte.
Command+ , funkar ej. Hittar heller inte det alternativet under Arkiv eller Redigera.
Sidofältet, det är antagligen det längs till vänster? Där favoriter och annat är namngivna?

Alternativ för flikfältet (synonym till sidofältet?) finns under Innehåll, men inget som passar där.

Provade att dra Pictures till sidofältet. Det gick. Men när jag öppnar det så finns inga bilder, bara bildinfo.

Många säger att det var knepigare att lära sig MSDOS, men då hade man i alla fall en manual. Inte ett blad medföljde macen (18 000 kronor).
Citera
2016-04-24, 16:17
Medlem
Citat:
Der där lät bra!
Skrev förstås automatiskt *.jpg, men sen .jpg. DÅ dök dom upp.

Men resten funkade tyvärr inte.
Command+ , funkar ej. Hittar heller inte det alternativet under Arkiv eller Redigera.
Sidofältet, det är antagligen det längs till vänster? Där favoriter och annat är namngivna?

Alternativ för flikfältet (synonym till sidofältet?) finns under Innehåll, men inget som passar där.

Provade att dra Pictures till sidofältet. Det gick. Men när jag öppnar det så finns inga bilder, bara bildinfo.

Många säger att det var knepigare att lära sig MSDOS, men då hade man i alla fall en manual. Inte ett blad medföljde macen (18 000 kronor).

Nu vet jag inte vilken version av OS’et du kör, men det har funkat lika på alla vad jag vet.

När du har Finder synligt bredvid ”äpplet” till vänster i menyraden överst, så klickar du på Finder, då får du ner en rullgardinsmeny där valet Inställningar finns (bakom valen visas vilka snabbkommandon som kan kan slå istället, t ex kringla/cmd+ kommatecken)

Klickar du på Inställningar där så kan du se de flikvalen jag nämnde, välj Sidofält och kryss i vad du vill ska visas i Sidofältet, Bilder finns som val.

När det gäller bruksanvisning för din dator så var inte ledsen för att det inte kom med nån pappersmanual, för du borde ha sett någonstans att det går att få fram en manual direkt på din dator....

Om du har Finder uppe i listen som jag skrev tidigare, så har du ju Hjälp längst till höger, klicka där och du kan se olika där du kan få hjälp. Du kan även klicka cmd?

Det är faktiskt så att vilket program eller annat du har uppe så brukar detta ”Hjälp” finnas som sista val till höger i översta listen, klicka där om det är nåt du undrar över. Och det finns även knappar med frågetecken på inne i menyer och annat, där man får svar på t ex vad olika inställningar gör etc.
Citera
2016-04-24, 16:22
Medlem
Servals avatar
Citat:
Finder/alla mina filer/
men "Bilder" finns inte

Hur ser det ut när du öppnar Alla mina filer?
Citera
2016-04-24, 16:39
Medlem
Jofs avatar
Ja, då ser det ut som dom ligger där, en massa filer.

Men jag fann att jag måste förnedra mig och gå en kurs så jag gick in på Youtube satta igång Learn your mac under one hour.
Satte på mig hörlurar för att inte plåga omgivningen. Inget ljud. Hörlursuttaget funkar inte.
Otroligt. Det sista som brukar pajja på en dator.

Jag får kanske höra undervisningen på en windows och sitta med macen bredvid.

Med förhoppningen om en lite mindre idiot om en timme då.
Citera
2016-04-24, 17:15
Medlem
Citat:
Ja, då ser det ut som dom ligger där, en massa filer.

Men jag fann att jag måste förnedra mig och gå en kurs så jag gick in på Youtube satta igång Learn your mac under one hour.
Satte på mig hörlurar för att inte plåga omgivningen. Inget ljud. Hörlursuttaget funkar inte.
Otroligt. Det sista som brukar pajja på en dator.

Jag får kanske höra undervisningen på en windows och sitta med macen bredvid.

Med förhoppningen om en lite mindre idiot om en timme då.

Om det är en ny Mac så ska givetvis hörlursuttaget funka.

Är du säker på att du satt i kontakten rätt? Vet jun inte vilken Mac du har men på min egen så finns det en ingång för Mic bredvid hörlursuttaget, och jag har själv lyckats sätta i fel kontakt och undrat varför det inte låter i lurarna....

Annars går du in i Inställningarna och kollar under ljud om nåt är ändrat där.
Citera
2016-04-24, 17:47
Medlem
Jofs avatar
Fan va schysta ni är!

Gick in på ljud. Där var valt boom device!? ändrade det till hörlurar och nu funkar ljudet.
Det var det.

Lite Youtube kurs har hjälpt mig med Finder.
Inte helt självklart var man skulle vara, men i youtube pekade dom så det syntes.

Jag har f.ö. MacBook Pro (Retina 13-tums, början av 2015)
Gick inte att kopiera så skriver in: OS el capitain 10.11.4

Kommando knapparna ska INTE trycks in samtidigt utan i ordningsföljd! Hur fan skulle man veta det?

Mic ingång finns inte på denna - vad jag vet.

Manual direkt på datorn? Var då. Finns det en sån app kanske?

Och just den bilden jag letar efter har jag fortfarande inte hittat. Men kanske? alla mina bilder.
Citera
2016-04-24, 18:38
Medlem
Jofs avatar
När jag öppnar foto via Bilder går det bra. Via Finder får jag bara info. Likaså om jag söker dem via ImageBrowser.

Och i Bilder syns dom, men inte alla - några andra visas ex v som skärmbilder.
När jag nu läst mer har jag förstått att det att samla alla sin bilder på ett ställe kan vara knepigt.
(I en mac. Som ska vara så enkel och klar ).

Det jag fixat är i alla fall ljudet och mappar i sidfältet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in