2016-04-24, 18:44
Medlem
Hallå...

Manualen för dator o OS X finns under valet Hjälp i översta listen i skärmen när du är på Finder. Klickar du där så har du ju valen där.
Citera
2016-04-25, 13:45
Medlem
Jofs avatar
Ja där finns en del. Men hittar förstås inte hur man bläddrar. En gång såg jag en liten näst intill omärklig pil på sidan, men nu hittar jag inte den.

Ja, det går säkert att lura ut, men att behöva jobba för varje moment tröttar och leder ofta till att jag skiter i det.
Så mycket som är så självklart när man gör en ny maskin så tillverkarna glömmer hur det är för en ny användare.
Det jag skriver i hjälp rutan finns sällan svar på (men så är det också i ms dos apparater, man måste googla).
GNÄLL GNÄLL
Förlåt.
Citera
2016-04-25, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja där finns en del. Men hittar förstås inte hur man bläddrar. En gång såg jag en liten näst intill omärklig pil på sidan, men nu hittar jag inte den.

Ja, det går säkert att lura ut, men att behöva jobba för varje moment tröttar och leder ofta till att jag skiter i det.
Så mycket som är så självklart när man gör en ny maskin så tillverkarna glömmer hur det är för en ny användare.
Det jag skriver i hjälp rutan finns sällan svar på (men så är det också i ms dos apparater, man måste googla).
GNÄLL GNÄLL
Förlåt.

Men i Hjälpen så finns det ju massor med hjälpkapitel, bara att klicka på de olika blå rubrikerna och då öppnas det till en massa mer under den rubriken. Har faktiskt svårt att förstå hur du menar för det låter ju som nästan inget funkar att hitta för dig fast det finns där direkt jag klickar.

Har du ens lyckats hitta hur du får fram valet Bilder i sidofältet i Finder än?
Citera
2016-04-25, 14:14
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har du ens lyckats hitta hur du får fram valet Bilder i sidofältet i Finder än?

Jojo. Det är fixat.

Det mesta funkar ju. Och använder den avsevärt mer än mina windowsdatorer.
Bara det att den startar snabbt och man kan ha med den till jobb.

Men jag är inte bara en idiot, jag vill ibland förbli en.

Apropå din undertext.

Hatar av princip utbildning och förnyelse
Citera
2016-04-25, 14:30
Medlem
Citat:
Jojo. Det är fixat.

Det mesta funkar ju. Och använder den avsevärt mer än mina windowsdatorer.
Bara det att den startar snabbt och man kan ha med den till jobb.

Men jag är inte bara en idiot, jag vill ibland förbli en.

Apropå din undertext.

Hatar av princip utbildning och förnyelse

Ja du behöver ju i princip aldrig stänga av den helt, bara stänga locket så går den i vila tills du öppnar den igen, om det är samma dag eller nån annan dag spelar ingen större roll då den klarar flera dagar i vila utan laddaren ansluten
Citera
2016-04-25, 23:36
Medlem
Jofs avatar
Mac, är det en dator? Om man med dator menar något som man har kontroll över. Inte en TV, eller radio. Om jag ser en mac som en apparat som man sätter på och av. Kan höja ljudet och byta station kanske, så kan jag jag ta den till mig. Men först då.

Lite samma som datormissfostret Surface windows. Som inte kunde lägga in bank id. En leksak närmast. Helt ok som sån. Helt virusfri eftersom den inte tog in program. Som ett kassaskåp.

Mac är i en annan värld än msdos-baserade datorer. Går inte att se den som en parallell produkt.
Kanske mer parallell till AMIGA, som fanns en gång i tiden.

Att inte kunna hitta sina bilder är ett symtom på att det är en annan produkt än en klassisk dator.
Om jag nu inte är en idiot.
Citera
2016-04-26, 00:09
Medlem
Citat:
Mac, är det en dator? Om man med dator menar något som man har kontroll över. Inte en TV, eller radio. Om jag ser en mac som en apparat som man sätter på och av. Kan höja ljudet och byta station kanske, så kan jag jag ta den till mig. Men först då.

Lite samma som datormissfostret Surface windows. Som inte kunde lägga in bank id. En leksak närmast. Helt ok som sån. Helt virusfri eftersom den inte tog in program. Som ett kassaskåp.

Mac är i en annan värld än msdos-baserade datorer. Går inte att se den som en parallell produkt.
Kanske mer parallell till AMIGA, som fanns en gång i tiden.

Att inte kunna hitta sina bilder är ett symtom på att det är en annan produkt än en klassisk dator.
Om jag nu inte är en idiot.

När du har iPhoto uppe och ser dina bilder där, så bör du kunna hitta info om varje bild, vad den heter etc och se info om var den ligger på datorn
Citera
2016-04-26, 20:54
Medlem
zixls avatar
Citat:

Mic ingång finns inte på denna - vad jag vet.

Är det samma som på min så finns den i samma som hörlurarna, typ ett iphone (många andra också) headset.
Citera
2016-04-29, 04:52
Medlem
Citat:
Der där lät bra!
Skrev förstås automatiskt *.jpg, men sen .jpg. DÅ dök dom upp.

Men resten funkade tyvärr inte.
Command+ , funkar ej. Hittar heller inte det alternativet under Arkiv eller Redigera.
Sidofältet, det är antagligen det längs till vänster? Där favoriter och annat är namngivna?

Alternativ för flikfältet (synonym till sidofältet?) finns under Innehåll, men inget som passar där.

Provade att dra Pictures till sidofältet. Det gick. Men när jag öppnar det så finns inga bilder, bara bildinfo.

Många säger att det var knepigare att lära sig MSDOS, men då hade man i alla fall en manual. Inte ett blad medföljde macen (18 000 kronor).

De ska finnas en map som heter 'bilder'. HD->användare->Din användare->Bilder. Annars så bara sök med cmnd+f.
Citera
2016-05-01, 12:14
Medlem
Jofs avatar
Det kommandot hittar inte min foto.
Sökning via Finder hittar inte.
Angett exakt filnamn enl namn vid import via kamera, Finns inte ATT SÖKA, men finns naturligtvis någonstans.

Använt kommandot Exportera via programmet BILDER till plats: Pictures. Det gick.

Läst lite om Bilder och det verkar inte helt okomplicerat att använda. Gömmer sitt bibliotek kanske. Ett otyg är det i alla fall.
Får ha bilder i en windowsmaskin.
Citera
2016-05-01, 14:16
Medlem
Om man söker en specifik fil och vet filens namn, eller i alla fall del av den, kan man använda iFileX och/eller Find Any File. Mac OS X inbyggda sökfunktion söker inte överallt.
Citera
2016-05-03, 23:15
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Om man söker en specifik fil och vet filens namn, eller i alla fall del av den, kan man använda iFileX och/eller Find Any File. Mac OS X inbyggda sökfunktion söker inte överallt.

Stort tack Redax!

Findanyfile hittar 4 eller 6 ex! av jpg filer som jag Finder gav NOLL sökresultat på.
En del DJUPT nere i systemet.
Ytterst märkligt.
Detta program kan vara en räddning för försvunna filer i Mac.
Och i det här fallet var jag inte en idiot som inte förstått Macens förnämlighet bara.

Men nu är det frågan om jag kan fixa så alla bilder visas under pictures, utan att macen blir nervös.
Varför så många ex i gömmorna.

Går det för någon att hitta i macs filsystem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in