2005-11-29, 12:19
Medlem
Ravenhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
För mig har det nu börjat gå åt helvete.

Jag vägde mig i morse och har på en vecka gått upp 2 KG. Förra veckan åt jag bara nyttigt men bodde hos vänner i helgen och åt den mat som bjöds. En kock i det hushållet så maten var inte direkt nyttig men jag åt mindre portioner och undvek de värsta fällorna. Ja ja det är bara att kämpa på. Jag vet ju att vågen kan spela ett spratt och att det långsiktigt inte kommer att vara en uppgång bara för att jag väger mer idag.

Jag la upp en länk till en "före" bild i mitt startstatus inlägg.

Det är bara att ta nya tag idag!
Citera
2005-11-29, 20:43
Medlem
kultingens avatar
Varför ska folk inte dricka drycker med koffein? Frisätter fett och höjer kroppsvärmen. Ypperligt att ta en dos (100-200 mg) innan morgonpromenaden för att öka fettförbränningen marginellt.

Och för er som inte viste det förbränner du procentuellt sett mer fett om du går en promenad på tom mage dvs före frukost.
Citera
2005-11-29, 21:37
Medlem
banansoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Kroppen kan inte ta upp det nyttiga om inte linfröna e krossade. Omega-3 fettsyror, kostfiber, järn, kalium, magnesium och zink. De innehåller också en del B-vitaminer.

Hade det på känn. Tack då vare bekräftat, fram med morteln!
Citera
2005-12-01, 06:16
Medlem
powerforcers avatar
Räkna kalorier

Eftersom en användare bad mig skriva en kort guide hur man lättast räknar kalorier kommer den här:

Livsmedelsdatabasen
Här letar du upp antal kalorier per 100 g av olika livsmedel. Väg det du ska äta, t.ex 70 g banan á 97,1 kcal/100 g --> 0,7 x 97,1 = 68 kcal

På alla förpackningar står dessutom kcal/100 g och en del har även antal kcal/portion som gör det ännu enklare att räkna ut.

Börja för mat- och träningsdagbok på papper eller i Excel (eller i Hälsovakten) för att veta exakt hur många kcal/dag du får i dig. Efter ett tag vet man hur mycket kalorier som en vanlig frukost innehåller och man behöver inte ens räkna ut det. Har man motionerat är det bara att dra ifrån dessa kalorier, enkelt!

Det finns inget mer effektivt sätt att tappa kroppsfett än att räkna kalorier och se till att man ligger 500-750 kcal under sitt dagsbehov. Det är lite svårt i början, men sen går det automatiskt.
Citera
2005-12-01, 06:45
Medlem
toxicitys avatar
hej

får man vara med?
har inte exakta måtten

längd 193 cm
vikt 113kg
kön man
vill bli av med ca 20-25 kilo

ska börja med att lägga om kosten,ingen mer pizza läsk och godis.
är inte så mycket för promenader,får dock hem en motions cykel om ett par dagar,så jag tänkte fråga,ger det samma resultat att cykla en timme som att gå en timme???
har även gym på jobbet,har aldrig varit där tänkte dock börja gå nån gång i veckan.
har även en massa äppelcider vinäger kapslar hemma,hjälper dom något?
kollade även lite på pillret rimbodant som man kanske skulle prova.
har nu länge sagt att det är dags att göra något åt vikten,har dock aldrig blivit av.men nu måste jag ta mig i kragen börjar bli riktigt tjock.

ursäkta en massa frågor men är väldigt dåligt insatt i kost och motion

ha det allihop
Citera
2005-12-01, 21:04
Medlem
tjohos avatar
Startade för ca 1 månad sen och har glidit ner från ca 130 kg till 118 kg, enbart genom att promenera en halvtimma på lunchrasten, cykla på träningscykeln hemma och skrota allt skräpmat och godis. Tror inte någon direkt bantningskur passar mig utan det blir husman och rörelse för min del.

Siffrorna i dag:
Vikt: 118kg
Längd: 180 cm
BMI: Vet ej
Mål: Ingen specifik vikt, utan må bra och se bra ut

Har inbokat i morgon intropass på Nautilus, vet inte hur det är som träning men har fått det rekommenderat för oss "tjockisar" som start.
Börjar i nästa vecka spela innebandy/badminton med jobbet, kan väl inte bli för mycket motion?

Lycka till alla!!!
Citera
2005-12-01, 21:38
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Använder talböcker när jag ska sova. När jag är ute och prommenarar blir det en del "Europe - Eye of the tiger", och liknande musik.

Kanske skulle någon vilja slänga ihop en torrent: "Absolute fatbrurner music - Flashback Edition" eller nått.

Jag vill inte vara en besserwisser, men det var faktiskt Survivor som gjorde den låten
Citera
2005-12-02, 01:42
Medlem
Hur mkt förbränner man på en normal dag i kcal? Och hur mkt förbränner man under en dag man även tränar i 1,5timme?

Vill ha ett snitt dvs. Kan det vara 2000/3000kcal?
Citera
2005-12-02, 02:47
Bannlyst
Jag är ganska sketen som hoppar in lite sent, men att jag började väl smådeffa lite i början av hösten, gick ner mig totalt och sket i allt. Gick upp 15 kilo av medicinbiverkningar med vattenansamlingar och ökad aptit/sockersug.

Jag är inte ute för att börja träna, ännu, eller räkna kalorier. Jag har använt mig av räknare/hälsovakten tidigare så det är inte aktuellt i mitt fall.

Stats:
Vikt: ~110 kg
Längd: 188 cm
BMI: 31.12

Nuvarande: Vikt ~110 kilo http://tinypic.com/i3autk.jpg
Mål: Vikt ~95 kilo http://tinypic.com/i3attw.jpg

När man jämför bilderna blir man lite småskrämd faktist.
Men det är ju för att man är så sketen som man blivit fet..
Citera
2005-12-02, 03:18
Medlem
_K2_s avatar
Jag tror jag hakar på lite såhär i efterhand jag med.
Ska köra en riktigt bb-deff efter jul och nyår så man får väl se fram emot resultaten då.
Har inga delmål, bara ett slutmål, annars är det lätt att man ska prisa sig själv när man lyckas. Tror mer på en ätardag i veckan istället som jag kommer köra på samt träningen (gymmande för muskelbyggnad/rehabilitering från gammal idrottsskada samt promenader).

Mina stats för tillfället (2005-12-02):
Ålder: Över 18 under 22
Vikt: 91,3kg
Längd: 183,5cm
BMI: 27,2
Midja: 104cm
Mål: Vikt på 80kg, BMI under 25
Förebild: http://tinypic.com/i3b787.jpg

Lycka till där ute!
Citera
2005-12-02, 03:49
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allstaar
Hur mkt förbränner man på en normal dag i kcal? Och hur mkt förbränner man under en dag man även tränar i 1,5timme?

Vill ha ett snitt dvs. Kan det vara 2000/3000kcal?

Räkna ut basalmetabolismen med Harris-Benedict formeln:

Men:
BMR = 66 + (13.7 X wt in kg) + (5 X ht in cm) - (6.8 X age in years)

Women:
BMR = 655 + (9.6 X wt in kg) + (1.8 X ht in cm) - (4.7 X age in years)

Gånga sedan BMR med aktivitetsfaktorn:
  1. If you are sedentary (little or no exercise) : Calorie-Calculation = BMR x 1.2
  2. If you are lightly active (light exercise/sports 1-3 days/week) : Calorie-Calculation = BMR x 1.375
  3. If you are moderatetely active (moderate exercise/sports 3-5 days/week) : Calorie-Calculation = BMR x 1.55
  4. If you are very active (hard exercise/sports 6-7 days a week) : Calorie-Calculation = BMR x 1.725
  5. If you are extra active (very hard exercise/sports & physical job or 2x training) : Calorie-Calculation = BMR x 1.9

Jag tycker det blir mer exakt om mn väljer BMR x 1,2 och sen drar ifrån varje fysisk aktivitet separat. Om man har ett fysiskt jobb t.ex byggjobbare bör man välja BMR x 1.55 till BMR x 1.9.
Citera
2005-12-02, 12:21
Medlem
Snövits avatar
Idag är jag jätteglad. Min våg måste ha fått ett frispel när jag vägde mig och hade gått upp. Nu är jag på banan igen och har haft stabil eller lite nedgång varje invägning.

Jag har gått ner 2,6 KG sen starten här
Totalt på 13 veckor har jag tappat 9,6 KG.

Jag har nog inte riktigt fattat att jag faktiskt har gjort det. Det har inte kännts som det syns och ingen har kommenterat något. Jag provade i alla fall lite klädet från i somras och blev glatt överraskad. Så jag bjuder på lite bilder som jag hoppas kan peppa någon. Jag är i alla fall tokpeppad just nu.

http://tinypic.com/fz57x3.jpg bild från i slutet av sommaren
http://tinypic.com/i3gr60.jpg bild jag tog för 10 minuter sen med samma kjol

http://tinypic.com/i3grao.jpg bild på mig när jag va 20 år det är inte riktigt målet jag tycker att jag är lite för smal där.

Jag tänkte också dela med mig av ett thairecept som jag äter mycket.

1 Skär tre kycklingfileer i små bitar stek tills klara
2 fräs valfria grönsaker tills de är klara (vitkål är bra och billigt) purjo gillar jag
3 fräs även hackad chilifrukt
4 lägg dem i en kastrull häll på en burk bambuskott och en burk groddar
5 Häll på vatten så det täcker och en buljongtärning låt koka upp
6 Häll på en burk lätt kokosmjölk och röd curry pasta låt det bli varmt igen

Ät som soppa eller koka råris till är man lat kan man hoppa över steg 2 och 3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in