Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-23, 00:19
  #1
Medlem
Som rubriken lyder så är jag intresserad av att veta om det finns vissa kränkande saker som är olagligt att utrycka sig om i en låt.
Är det personangrepp och hot om jag säger en persons namn följt av en beskrivning om en brutal våldsakt om denne personen t.ex? Eller är det bara musikalisk konst? Vart går gränserna om det finns några och är det inte lite frihetsberövande om det skulle va illegalt att uttycka sig hur man vill i form av musik? Vill gärna veta.

Edit: Radio eller annat kan självklart välja att inte spela upp låten och ingen är tvingad till att lyssna på den. Butiker och andra musiktjänser kan välja att inte sälja den eller på nåt sätt marknadsföra den.
Låtskaparen lägger ut sin låt på youtube eller soundcloud med rätt till det. Hur skulle det kunna vara olagligt vill jag veta för det låter riktigt jävla löjligt oavsett vem eller hur många som känner sig kränkta av låten. Låten skulle kunna hota kungafamiljen och alla människor i ett samhälle inklusive dig och i samma låt hylla människor som t.ex. Anders Breivik och andra onda människor.

Jag säger inte att jag tycker eller tänker på nåt speciellt sätt utan jag är bara nyfiken på om lagen säger nåt om detta och vad i så fall.
__________________
Senast redigerad av louiexlll 2016-04-23 kl. 00:56.
Citera
2016-04-23, 00:31
  #2
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av louiexlll

Är det personangrepp och hot om jag säger en persons namn följt av en beskrivning om en brutal våldsakt om denne personen t.ex?

Beror på. Du kan ju göra en film där te.x bögar eller negrer blir mördade av en person som är rasist, utan att du fälls för hets mot folkgrupp. Sådant måste man ju kunna beskriva i en film, annars skulle ju film bli väldigt begränsat.

Likaså kan man ju göra en låt som handlar om en person som blir svårt misshandlad, däremot om det framstår som att det är DU själv som utför detta, då börjar det bli vädligt tveksamt. Om du framställer det som en historia så finns det nog inget hinder i att göra en sådan beskrivning av ett brott.. Magnus Uggla har väl skrivit en jävla massa låtar om kändisar som gör eller blir utsatta för olika grejer (inget jag lyssnar på direkt men man har ju hört på radio nån gång), finns säkert andra exempel.
Citera
2016-04-23, 00:38
  #3
Medlem
Husbilssemester1s avatar
Allt beror på sammanhanget.
Citera
2016-04-23, 00:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Beror på. Du kan ju göra en film där te.x bögar eller negrer blir mördade av en person som är rasist, utan att du fälls för hets mot folkgrupp. Sådant måste man ju kunna beskriva i en film, annars skulle ju film bli väldigt begränsat.

Likaså kan man ju göra en låt som handlar om en person som blir svårt misshandlad, däremot om det framstår som att det är DU själv som utför detta, då börjar det bli vädligt tveksamt. Om du framställer det som en historia så finns det nog inget hinder i att göra en sådan beskrivning av ett brott.. Magnus Uggla har väl skrivit en jävla massa låtar om kändisar som gör eller blir utsatta för olika grejer (inget jag lyssnar på direkt men man har ju hört på radio nån gång), finns säkert andra exempel.

Tänker på amerikanska hip hop låtar t.ex. där artisten i fråga kan säga något i den här stilen " Fuck that nigga [insert name] i'll kill you and your family down at [insert home adress] shoot your brains out and leave the scene ". Nu är inte det en text från en låt såvitt jag vet men aa man hör ju ibland att rappare kan säga såna saker så jag undrar hur det skulle funka här i sverige om man gjorde nånting likadant?
Kan man inte säga till sitt försvar att det bara är total fiktion och att det bara är ett sammanträffande att personen delar namn och adress som människan jag påstås hota? Eller att man bara blev inspirerad av dens namn och adress.
Citera
2016-04-23, 00:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
Allt beror på sammanhanget.
Kan du ge ett exempel på ett sammanhang där det skulle va olagligt och ett där det inte skulle vara det?
Citera
2016-04-23, 01:09
  #6
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av louiexlll
Tänker på amerikanska hip hop låtar t.ex. där artisten i fråga kan säga något i den här stilen " Fuck that nigga [insert name] i'll kill you and your family down at [insert home adress] shoot your brains out and leave the scene ". Nu är inte det en text från en låt såvitt jag vet men aa man hör ju ibland att rappare kan säga såna saker så jag undrar hur det skulle funka här i sverige om man gjorde nånting likadant?
Kan man inte säga till sitt försvar att det bara är total fiktion och att det bara är ett sammanträffande att personen delar namn och adress som människan jag påstås hota? Eller att man bara blev inspirerad av dens namn och adress.

Jag skulle inte ta risken. Menar du att du ska göra en kommersiell låt eller är detta bara något trams som du vill lägga upp på youtube? I så fall lägger du ju upp det med VPN. Dessutom är det inte du som gjort låten, du har fått den och laddat upp den...
Citera
2016-04-23, 01:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av louiexlll
Som rubriken lyder så är jag intresserad av att veta om det finns vissa kränkande saker som är olagligt att utrycka sig om i en låt.

Det du inte kan basunera ut i en megafon på ditt lokala torg, kan normalt inte sägas i en låttext heller.


Citat:
Ursprungligen postat av louiexlll
Är det personangrepp och hot om jag säger en persons namn följt av en beskrivning om en brutal våldsakt om denne personen t.ex?

Oh yes. I alla fall så länge du inte beskriver det som en historisk händelse i landet "långtbortistan".
Citera
2016-04-23, 01:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av louiexlll
Är det personangrepp och hot om jag säger en persons namn följt av en beskrivning om en brutal våldsakt om denne personen t.ex?
Timbuktu och Kartellen skrev ju tillsammans textraden "Dunka Jimmie gul och blå, hissa i en flaggstång" i en hatlåt om Sverigedemokraterna, sätter man det i perspektiv till alla dödshot riktade till Jimmie som har kommit från Kartellen så är den textraden absolut en uppmaning till grovt våld. Den låten gick ju bra att spela i radio och ingen partiledare annat än Jimmie själv tog avstånd ifrån den textraden.
Citera
2016-04-23, 01:37
  #9
Medlem
Det är väl allt annat man inte får säga i vanliga fall, t.ex hot, kränkning osv. Det är ju inte mer ok juridiskt sett att sjunga "jag ska knivmörda **** med en köttyxa den 4 juni 2017" än att säga det ut högt.
Citera
2016-04-23, 02:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Hej vänner.


Är inte detta väldigt svårbedömt?

Jo.
Innan TS har presenterat sin text för oss, så har vi inga fler tips att ge honom.
Citera
2016-04-23, 03:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av healthymisslizzy
Timbuktu och Kartellen skrev ju tillsammans textraden "Dunka Jimmie gul och blå, hissa i en flaggstång" i en hatlåt om Sverigedemokraterna, sätter man det i perspektiv till alla dödshot riktade till Jimmie som har kommit från Kartellen så är den textraden absolut en uppmaning till grovt våld.

Perspektiv är dock inte en bedömning som Svensk Juridik lägger vikt till.
Det är synd i många avseenden, men positivt i andra.
Flashback Forum existerar till exempel enbart på grund av att Internationell Juridik tar noll hänsyn till Perspektiv.


Citat:
Ursprungligen postat av healthymisslizzy
Den låten gick ju bra att spela i radio och ingen partiledare annat än Jimmie själv tog avstånd ifrån den textraden.

Anmälde han den?
Citera
2016-04-23, 09:28
  #12
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av louiexlll
Som rubriken lyder så är jag intresserad av att veta om det finns vissa kränkande saker som är olagligt att utrycka sig om i en låt.
Är det personangrepp och hot om jag säger en persons namn följt av en beskrivning om en brutal våldsakt om denne personen t.ex? Eller är det bara musikalisk konst? Vart går gränserna om det finns några och är det inte lite frihetsberövande om det skulle va illegalt att uttycka sig hur man vill i form av musik? Vill gärna veta.

Edit: Radio eller annat kan självklart välja att inte spela upp låten och ingen är tvingad till att lyssna på den. Butiker och andra musiktjänser kan välja att inte sälja den eller på nåt sätt marknadsföra den.
Låtskaparen lägger ut sin låt på youtube eller soundcloud med rätt till det. Hur skulle det kunna vara olagligt vill jag veta för det låter riktigt jävla löjligt oavsett vem eller hur många som känner sig kränkta av låten. Låten skulle kunna hota kungafamiljen och alla människor i ett samhälle inklusive dig och i samma låt hylla människor som t.ex. Anders Breivik och andra onda människor.

Jag säger inte att jag tycker eller tänker på nåt speciellt sätt utan jag är bara nyfiken på om lagen säger nåt om detta och vad i så fall.

Saker blir inte mindre olagliga för att du sjunger dem istället för att säga sakerna eller skriva dessa saker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback