Citat:
Ursprungligen postat av
Soxi
Tror jag förstår hur du tänker ts. Att den symmetriska alt kaotiska omgivningen är i sig ett visuellt konstverk. Eller ser du på sinnets lidande som konst? De känns mer som en låsning. En konstform för mig måste vara ett öppet medium.
Precis.
Är inte skönheten med konst att inget är rätt eller fel? Det är upp till betraktaren att tolka och bedöma verket. Som konstnär vill man nog ha någon slags respons, oavsett om den är bra eller dålig. Det värsta är väl när betraktaren är likställd, för att då har betraktaren inte blivit berörd. Konst ska väl beröra? Är det konst annars? Livet ska väl beröra, är det livet annars? Lever man? Är det inte känslorna som ger mening till livet? Men om man inte är öppen och går in utan en förutbestämd meningen, så säger det ju sig själv att man kommer att förvränga bilden.
Jag ser sinnets lidande som konst eftersom det lär oss något. Det verkar vara något dåligt, men egentligen så är det något bra. Skulle vi lära oss något utan lidandet? Är det inte lidandet som tvingar oss till att lära? Eld i baken, så att säga. "That which does not kill us makes us stronger." (nu är inte jag någon Nietzsche-expert, så jag vet inte om det är det han menar, men det är min tolkning). Om inget annat så blir döden en befrielse. Så oavsett så kan man inte "förlora".
Lidandet är ungefär som den här (för mig):
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...8a22fe42fe.jpg
Där svanarna blir elefanter i spegelbilden. Man vänder upp och ner på bilden, man vänder upp och ner på lidandet. Perspektivet ändrar bilden. Det är oväntat, mystiskt, en illusion. Jag gillar det. Jag gillar att bli överraskad. Så det är olika beroende på hur man ser det. Jag tycket att det är lika skönt att gråta som att skratta (om inte skönare, som att gråta av glädje) – det är en befrielse, det infinner sig ett lugn, spänningarna släpper, som en ventil.
Kan man njuta hela tiden, som en lång orgasm, eller är orgasmen skön för att man inte njuter hela tiden – vänjer man sig inte annars, utan klimax? Inte det ena utan det andra, båda finns i båda, de är odelbara. Men om det inte fanns två motpoler, vitt och svart t ex, så skulle det ju bli tråkigt – vitt och svart blir grått, det skulle vara väldigt tråkigt, enformigt och fantasilöst om allt var grått. Är det inte skiftningarna som sätter färg på livet? Många skulle nog vilja leva för evigt, men det skulle man nog tröttna på till slut. Är det döden och det faktum att man ska dö som sätter färg på livet?
All musik är ju inte gjord för att vara vacker. Vad man gillar beror väl lite på vad man har för livserfarenhet? Vad man kan relatera till? Jag förstår inte all konst, men jag förstår det här:
https://www.youtube.com/watch?v=5w2AWidDS0E (känsliga lyssnare varnas)
Panikångesten, råheten, brutaliteten, rädslan, adrenalinet, allvarligheten, kaoset, det vidriga. Mörkret utan ljus, utan hopp. Det tysta skriket inombords, som andra inte hör.
Jag ser som inläggen och trådarna här som konst, speciellt de som berör mig.
Med vänliga hälsningar,
Windom 'Silent shout' Earle31