Flashback bygger pepparkakshus!
2016-04-23, 04:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruler-Of-Numbers
Tycker inte vi har en konflikt. Bara att vi har extremt olika åsikter som två universum som krockar med varandra och för zen, det objektiva sker sig allt naturligt. Det finns inget ont egentligen allt är naturligt. Allt har en orsak och man kan kolla utan känslor inblandat. Men skönhet, vet inte riktigt om jag håller med dig. Skönheten skulle isåfall vara då man blir tvungen att möta sig själv, då man blir tvungen att lära känna sig själv genom lidandet, om man vågar förståss.

Hälsar till dig: Windom 'zen-munk' Earle31

Din åsikt är vacker. Det du skriver är vackert. Slår vad om att du är vacker också.

Precis som att det vi skapar, kommer ur oss, blir vårt barn, så är det universum skapar, som kommer ur naturen, dess barn. Vi är, ur ett holistiskt perspektiv, precis som modernatur, med sin moderskärlek, ser sitt barn, det käraste som finns.

Med vänliga hälsningar,
Windom 'Nobody' Earle31
Senast redigerad av WindomEarle31 2016-04-23 kl. 05:14.
Citera
2016-04-23, 11:54
Bannlyst
Det finns dock ett område som gör att jag blir väldigt mörkrädd, fullständigt uppgiven och förtvivlad. Något som gör ont ända in i själen, något som ger mig ett brustet hjärta, som gråter tårar av blod. Något som gör att man ute på jävligt djupt vatten, om man talar om det. Det är farligt att tala om sådana här saker, man kränker alltid någon, fast egentligen försöker jag bara hjälp till, visa det från ett annat perspektiv. Fast yttrandefrihet är väl bland det viktigaste som finns? Felet med mig är att jag har en stor käft, men det här tänker jag inte tala om. Så är väl en hycklare, antar jag. Men vem är inte det? Det är inte utan rädsla jag skriver de här trådarna, rädsla för att såra någon. Men är det inte vackert, att allt inte är vackert, att allt inte är menat att vara vackert, om ni förstår vad jag menar?

Citat:
A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer.
Bruce Lee

Lär er av mig.

Med vänliga hälsningar,
Windom 'Nobody' Earle31
Senast redigerad av WindomEarle31 2016-04-23 kl. 12:50.
Citera
2016-04-24, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WindomEarle31
Din åsikt är vacker. Det du skriver är vackert. Slår vad om att du är vacker också.

Precis som att det vi skapar, kommer ur oss, blir vårt barn, så är det universum skapar, som kommer ur naturen, dess barn. Vi är, ur ett holistiskt perspektiv, precis som modernatur, med sin moderskärlek, ser sitt barn, det käraste som finns.

Med vänliga hälsningar,
Windom 'Nobody' Earle31

Windom 'Mystic' Earle31

Windom 'The Chosen One' Earle31

Du är ett övernaturligt väsen som bara exsisterar i denna exsistens.
Citera
2016-04-24, 10:44
Medlem
borrizs avatar
Citat:

Du är ett övernaturligt väsen som bara exsisterar i denna exsistens.

Översatt till standardsvenska ifrån nyspråk: Stolle!
Citera
2016-04-24, 14:43
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Finns det skönhet i det anders behring Breivik gjorde? Finns det skönhet i Apartheiden som pågick i sydafrika förut?

Finns det skönhet i tvångs prostitution?

Finns det skönhet i skär och äkta skräck?

Kanske i ett konstverk. Men inte i verkligheten.

Håller med dig här. Det är inte för ens du gestaltar väsendet som skönheten kommer in. Man kan väl vidare säga; Misär kan bidra till att skönhet vidare skapas.
Citera
2016-04-24, 16:18
Medlem
Kennethkuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missplacedgunk
Jag kan förstå att man genom sin fantasi kan skapa sig en bild av något mycket bättre, vackrare och mer unikt. Men för mig är det en falsk bild av skönhet.

Skönheten för mig är något verkligt, något vi människor inte skapat i form av konst eller andra mänskliga konstruktioner.

Vad är då den verkliga, verkligheten?
Är människan inte en del av naturen?
Citera
2016-04-24, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Håller med dig här. Det är inte för ens du gestaltar väsendet som skönheten kommer in. Man kan väl vidare säga; Misär kan bidra till att skönhet vidare skapas.

Jag menar att det redan är gestaltat, av universum. "Misär" är en gestaltning av verkligheten. Om man gestaltar misär så gestaltar man en gestaltning. Genom att sätta etikett på händelsen, så gestaltar du den.

Men beskrivningen är inte det beskrivna, och det beskriva kan man bara se utan att bedöma, annars skymmer din åsikt/ditt tyckande vyn. Hur kan man ta in något om man inte är tom? Kan man se något objektivt om man tittar ut genom ett fönster som är färgat?

Tänk om man gick runt på stan och sa sådana här saker? Man skulle bli stenad direkt. Det är farligt att vara filosof.

Citat:
Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds.
–Albert Einstein

Anser mig varken vara filosof (utan ordbajsare) eller en "great spirit" dock.

Med vänliga hälsningar,
Windom 'Gestaltningen' Earle31
Senast redigerad av WindomEarle31 2016-04-24 kl. 17:06.
Citera
2016-04-24, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Översatt till standardsvenska ifrån nyspråk: Stolle!

Välkommen till filosofi-delforumet.

Med vänliga hälsningar,
Windom 'Ett varmt välkomnande' Earle31
Senast redigerad av WindomEarle31 2016-04-24 kl. 17:04.
Citera
2016-04-24, 16:59
Medlem
Soxis avatar
Tror jag förstår hur du tänker ts. Att den symmetriska alt kaotiska omgivningen är i sig ett visuellt konstverk. Eller ser du på sinnets lidande som konst? De känns mer som en låsning. En konstform för mig måste vara ett öppet medium.
Citera
2016-04-24, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Tror jag förstår hur du tänker ts. Att den symmetriska alt kaotiska omgivningen är i sig ett visuellt konstverk. Eller ser du på sinnets lidande som konst? De känns mer som en låsning. En konstform för mig måste vara ett öppet medium.

Precis.

Är inte skönheten med konst att inget är rätt eller fel? Det är upp till betraktaren att tolka och bedöma verket. Som konstnär vill man nog ha någon slags respons, oavsett om den är bra eller dålig. Det värsta är väl när betraktaren är likställd, för att då har betraktaren inte blivit berörd. Konst ska väl beröra? Är det konst annars? Livet ska väl beröra, är det livet annars? Lever man? Är det inte känslorna som ger mening till livet? Men om man inte är öppen och går in utan en förutbestämd meningen, så säger det ju sig själv att man kommer att förvränga bilden.

Jag ser sinnets lidande som konst eftersom det lär oss något. Det verkar vara något dåligt, men egentligen så är det något bra. Skulle vi lära oss något utan lidandet? Är det inte lidandet som tvingar oss till att lära? Eld i baken, så att säga. "That which does not kill us makes us stronger." (nu är inte jag någon Nietzsche-expert, så jag vet inte om det är det han menar, men det är min tolkning). Om inget annat så blir döden en befrielse. Så oavsett så kan man inte "förlora".

Lidandet är ungefär som den här (för mig):

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...8a22fe42fe.jpg

Där svanarna blir elefanter i spegelbilden. Man vänder upp och ner på bilden, man vänder upp och ner på lidandet. Perspektivet ändrar bilden. Det är oväntat, mystiskt, en illusion. Jag gillar det. Jag gillar att bli överraskad. Så det är olika beroende på hur man ser det. Jag tycket att det är lika skönt att gråta som att skratta (om inte skönare, som att gråta av glädje) – det är en befrielse, det infinner sig ett lugn, spänningarna släpper, som en ventil.

Kan man njuta hela tiden, som en lång orgasm, eller är orgasmen skön för att man inte njuter hela tiden – vänjer man sig inte annars, utan klimax? Inte det ena utan det andra, båda finns i båda, de är odelbara. Men om det inte fanns två motpoler, vitt och svart t ex, så skulle det ju bli tråkigt – vitt och svart blir grått, det skulle vara väldigt tråkigt, enformigt och fantasilöst om allt var grått. Är det inte skiftningarna som sätter färg på livet? Många skulle nog vilja leva för evigt, men det skulle man nog tröttna på till slut. Är det döden och det faktum att man ska dö som sätter färg på livet?

All musik är ju inte gjord för att vara vacker. Vad man gillar beror väl lite på vad man har för livserfarenhet? Vad man kan relatera till? Jag förstår inte all konst, men jag förstår det här:

https://www.youtube.com/watch?v=5w2AWidDS0E (känsliga lyssnare varnas)

Panikångesten, råheten, brutaliteten, rädslan, adrenalinet, allvarligheten, kaoset, det vidriga. Mörkret utan ljus, utan hopp. Det tysta skriket inombords, som andra inte hör.

Jag ser som inläggen och trådarna här som konst, speciellt de som berör mig.

Med vänliga hälsningar,
Windom 'Silent shout' Earle31
Citera
2016-04-25, 05:51
Medlem
Beträffande lidande så måste man väl vara sadist för att se någon skönhet i det.
Citera
2016-04-25, 06:14
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Beträffande lidande så måste man väl vara sadist för att se någon skönhet i det.
Som sadist så borde du väl snarare se lust än skönhet i någon annans lidande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in