Vaknar, klockan är ~11.00, försöker somna om, det går inte, blir frustrerad, som när man är bakis, och vaknar tidigt och inte kan somna om. Har sovit runt sex timmar, tror jag. Mår illa, har ont i huvudet. Har lite ångest, av någon anledning, tänker alltid att jag har provocerat eller skrivit något dumt till någon, eller gjort bort mig med mina inlägg här på FB, nojan brukar släppa när jag har vaknat till dock. Brukar få en energiboost sen, som gör att jag flyger upp ur sängen, vill kolla om jag har fått svar på mina inlägg, eller om någon har skrivit något intressant.
Gör min samma rutin som varje morgon. Sätter mig och skiter och surfar på mobilen. Men idag så var det en uppdatering på mobilen som tog sån lång tid att jag hann skita innan den var klar, blev arg då. Allting kändes för jävligt, inte för att jag inte kunde surfa, utan för att jag hade ont i huvudet och kände mig bakis. "Hur ska jag finna skönhet i det här?", tänkte jag. Allting var bara ren och skär pest. Men det sköna brukar träda fram efteråt.
Tar alltid en dusch när jag har vaknat också, måste bara ta min medicin först. Brukar duscha i en timme ungefär. Sitter ner efter att jag har blivit klar med det som måste göras. Brukar sitta i fosterställning, det är skönt för nacken och ryggen, med riktigt hett vatten. Har inte spelat köttflöjt på ett tag. Så gör det. Brukar sitta ner "like a bauss", tycker att det är lite skönare då, på något sätt. Men det är inte lika roligt längre riktigt, inte efter att jag övergav porren. Men det är klart att man exploderar till slut, om man inte gör någonting åt det.
Brukar fastna med blicken i duschdraperiet ibland, när jag inte tänker så mycket, då är det något mystiskt och vackert med det, när det fladdrar fram och tillbaka. Fastnar med blicken i vattendropparna som rinner under mig, som små bäckar, blir fascinerad över vilka vägar de tar, de smälter ihop med varandra och skapar en liten å, när deras vägar möts. Tycker de är levande på något sätt.
Känner mig fräsch och avslappnad när jag kommer ut, solen skiner. Det värsta har gått över. Tänker på vad jag ska äta. Bestämmer mig för att göra lite äggröra. Har ett eget recept på det. Häller i lite cashewnötter och thai sweetchilli-sås (öser i med det, gillar när det är starkt). Mjölken var slut dock, fick lite panik, brukar ha det i röran också. Försöker tänka bort det, att det inte är hela världen. Sätter på mig mina beats-lurar och fortsätter lyssna på min massiva spellista, samtidigt som jag lagar äggröran. Den här låten sätts på:
Moby - God moving over the face of the waters
https://www.youtube.com/watch?v=3tI1pu5rfZw
Får öronorgasm dirr. Får ett hallelujah-moment. Får nästan ett epilepsianfall av välbehag. Vill bara krama hela världen. Är så lyckligt. Kollar på molnen. Jag ser frihet i dem.
Sitter ett tag framför datorn (på Flashback, så klart) när jag har ätit. Får lite dåligt samvete av att jag bara sitter inne, när jag känner att longboarden kallar. Det var lite blött dock, så kunde inte åka riktigt än. Det blev torrt till slut, kändes som att syret var slut, så var tvungen att gå ut. Slås av en uppfriskande luftvägg. Det känns fräscht. Åker ner till vattnet, som jag brukar. Är lite hungrig. Fick ju pengar igår, så kanske borde unna min något? Funderar på vart jag ska äta. Bestämmer mig för ett ställe längst upp på backen. Är lite nojig för att stöta på mitt ex, måste förbi AF, annars måste jag ta en omväg. Hon hänger där en del, jag med ibland. Känner inte för att gå igenom stan heller, känner lite social fobi. Men tog tjuren i hornen, och började traska uppåt.
Gillar inte att skylta med min longboard när jag är utomhus, undviker helst folkmassor. Går runt i en trenchcoat, så det kan uppfattas som lite pretentiös, har jag fått för mig, eller som ett original, en byfåne, med tanke på kombinationen. Och sen är jag rädd för att jag ska uppfattas som någon som befinner sig i en mittlivskris, som Kevin Spacey i 'American beauty'. Är långt, långt, långt, långt, långt och långt ifrån lika gammal som honom, dock. Tänker att man är mer berättigad att gå runt med en longboard i armhålan om man har hängbyxor och en keps på sniskan, med samma kaxiga gångstil som Scarface (man rör på axlarna fram och tillbaka, typ), med en snorungs-utstrålning som bara en IV:are are kan utstråla (inget illa menat).
Darrar lite inombords, får nästan spagetti-ben, när jag går igenom folkmassan. Det känns som att jag ska dö inombords, det känns som att jag måste se likblek och svettig ut. Det känns som att alla kollar på mig.
Kommer fram till slut, och kan pusta ut, känner mig stolt över mig själv. Beställer en falafeltallrik, han i kassan säger "det fixar vi" på ett vänligt sätt, blev glad då, kändes som bra service, så att säga. Sitter och kollar ut på vägen precis utanför. De håller på och bygger om, så det är lite kaos kan man säga. Det är som en postapokalyptisk atmosfär, eftersom det är mycket gropar och sand och så, överallt. Tycker att det är vackert på något sätt, när det är lite förfallet, dystert, tomt, öde, tyst. Trivs när det är så, mitt hem ser ut så också, det är prylar överallt.
Kollar på bilarna och förarna som åker förbi. Det är kul att observera vad folk gör medan de kör. Vissa sitter och kör med en hand, och lutar sitt huvud mot den andra, som en tänkare, det ser ut som att de filosoferar om livet, det ser skönt ut, vill också vara "där". Andra sitter med mobilen mot örat och ser jättestressade ut. Och sen finns det de som sitter spänt med båda händerna på ratten, med perfekt hållning, som ett praktexemplar, helt fokuserade på det de gör, de ser lite skitnödiga ut också, tycker nästan liten synd om dem. Helt plötsligt kommer det en "tävlingscyklist" cyklandes förbi på sin snordyra tävlingscykel, med så smala däck att de knappt syns, i neongrönt underställ, eller vad det heter, och solbrillor. Hela setet, med andra ord. Det kändes lika bisarrt som en David Lynch-film, älskar Lynch, det kändes som konst. Blev häpen.
Sitter kvar en stund för att smälta maten, blev lite besviken på falafeln dock. Den såg väldigt kvalitativ ut och så, men den smakade konstigt. Ville klaga fast ändå inte. Är ingen Sverker Olofsson, direkt, är inte lika rapp i käften som honom, kan inte meja ner någon med frågor som en k-pist, som han, och så kan jag inte vara lika cool och säga "så här tycker jag om eran falafel" medan jag lyfter på locket på den röda soptunnan, och släpper den där i, stirrandes, utan att blinka.
Åker ner för en nedförsbacken med vinden i håret, eller nåja, hade en mössa på mig, men ni förstår nog vad jag menar. Brädan börjar vobbla lite pga av farten, är rädd för att slå mig mitt framför alla. Men det går bra, får en kick, känner mig som en 1337headshotswag.
Går in i en mataffär, tänkte handla lite efterrätt och lite rostade solroskärnor till ankorna. Vet inte om rostade solroskärnor är rätt föda för dem, dock. Men det verkar vara det bästa alternativet i alla fall, och de äter det också, så någonting rätt måste jag göra. Har märkt att de har blivit färre och färre, sedan jag började mata dem med solroskärnorna, hoppas det inte finns ett samband. Vägen till helvetet är kantad av goda föresatser, säger man ju i och för sig.
Står vid bageriavdelning, och har lite beslutsångest. Ska jag köpa wienerbröd eller muffins? Det fanns bara ett blåbärsmuffins kvar, ville ha två, de hade ett erbjudande på att köpa två för 20:-, tror jag det var. Så tog en äppel och kanelmuffins också, chansade lite, det var en trevlig överraskning, blir nog fler såna i framtiden. Det går en förbi en yngre tjej, som råkar tappa sin korg på golvet, den är tom förvisso, men först tyckte jag lite synd om henne, vet ju själv hur pinsamt en liten sak som det kan vara. Men sen börjar jag skratta lite, får hålla tillbaka skrattet för att det inte ska höras. Sen börjar jag skratta ännu mer, skrattar åt mig själv, känner mig som en loser, som finner en sån patetisk liten händelse rolig. Men lite kul är det, ändå. Skadeglädje.
Åker tillbaka till vattnet, till mina vänner. De dras till mig, känner de igen mig? Börjar skaka lite på påsen. Då vart det fart på dem, kan jag lova. Käften började smattra på dem också. Tycker deras läten är lite söta, tänker på Kalle A. Börjar sprida mina solroskärnor runt omkring mig, känner mig som en frälsare, svaret på deras böner. Märker att de har lättare att ta upp dem i vattnet jämfört med på marken. De blir värre än pacman när de plockar upp dem ur vattenytan, en efter en. Det uppstår ett fascinerande ljud när de stoppar ner näbben i vattnet, så där snabbt på raken. Vissa ankor verkar mobba andra, de börjar härja och fladdra med sina vingar, och så verkar de stoppa in näbben i baken på den som blir mobbad. Och så blir de inte insläppta i cirkeln mer. Brukar tycka synd om dem, och kasta lite extra kärnor till dem.
Ser något under vattnet, det simmar längs botten, blir lite skraj. Tänker "Vad fan är det för något? Va?" Blir nojig för att det kan vara något slags sjöodjur, har livlig fantasi, är lite feg också, det såg lite overkligt ut. Det ser ut som en korsning mellan en fågel och en fisk. Det kommer upp till ytan till slut. Det är en fågel, som är svart och vit med orangea ögon. Gillar färgblandningen, den ser sällsynt ut. Det är andra fåglar som samlas runt omkring mig också. Om jag har tur så kommer det fram några små pippifåglar, men kan inte rå för att gå fram till dem, vill hålla dem i handen och klappa deras små huvuden, men de är så lättskrämda. Jag undra vart de kommer ifrån, de är lite mystiska. Tänker mig såna när jag lyssnar på 'Three little birds' med Bobban.
Det är kallt, återvänder hem. Tänker att jag ska läsa lite, men det blir aldrig av. Får lite dåligt samvete, har beställt böcker för tusen spänn, som bara ligger.