Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-18, 22:50
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murkelpurkel
PGA klimatet, naturen och kulturen, tips på bättre billigare land?


En enkelresa hittar man lätt med lite sökning och rätt tillfälle för 2-3k
Och du menar bath för boendet va? för 4000kr i månaden kostar det inte om du inte bor på finare hotell.


Det är ju rätt sjyst då kan man leva på ca 30-50kr för mat om dagen.
Stora variationer på mat o boende vart i landet du befinner dig....Phuketh + 50% jämfört med Isaan tex
Citera
2016-04-19, 05:47
  #14
Medlem
Hur gamal är du? Har du fylt 50 kan du söka Pensionärsvisum, anars gäller Turistvisum med Visaruns.
Har du nån form av månatlig ersätning (Pension/Sjukbidrag)?
Kostnaden beror ju också på var du vill bo i Th.
En fördel (tycker jag) är om du har ett litet kök i boendet då råvaror är väldigt billigt för det mesta,
Om du inte har nån speciel anknytning så skulle jag rekomendera att du tittar på Chiangmai eller Pataya som boende då andra turistorter(Puket,Krabi,Kosamui,Kochang....) ofta blir mycket dyrare
fast ge os lite mer info...
Citera
2016-04-19, 06:06
  #15
Medlem
zorzes avatar
Kustremsan utefter Rayong om du vill bo nära havet föreslår jag. Sist jag var där var det inte så mkt turister,mest thai turister i så fall. Billigare än Phuket och de andra turistorterna.

Inte så turist förstört,men var litet slitet på sina håll eftersom ställena saknade just västerländska turister.
Citera
2016-04-19, 11:57
  #16
Medlem
Murkelpurkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Kustremsan utefter Rayong om du vill bo nära havet föreslår jag. Sist jag var där var det inte så mkt turister,mest thai turister i så fall. Billigare än Phuket och de andra turistorterna.

Inte så turist förstört,men var litet slitet på sina håll eftersom ställena saknade just västerländska turister.

Tack ska kolla upp det!

Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Hur gamal är du? Har du fylt 50 kan du söka Pensionärsvisum, anars gäller Turistvisum med Visaruns.
Har du nån form av månatlig ersätning (Pension/Sjukbidrag)?
Kostnaden beror ju också på var du vill bo i Th.
En fördel (tycker jag) är om du har ett litet kök i boendet då råvaror är väldigt billigt för det mesta,
Om du inte har nån speciel anknytning så skulle jag rekomendera att du tittar på Chiangmai eller Pataya som boende då andra turistorter(Puket,Krabi,Kosamui,Kochang....) ofta blir mycket dyrare
fast ge os lite mer info...

Jag är i 20-25 års åldern. Får sjukpenning på ca 3.5-4k/månad.
Men tänkte jobba lite under sommaren i Sverige för att ha ett litet kapital.

Jag har inga problem med att göra visaruns, då jag gärna stannar i landet jag gör utflykten till ett par dagar och kikar läget.
Har kollat på Chiang Mai, verkar billigt och bra, enda som inte lockar är att havet inte är nära, och att det möjligtvis blir lite kallt om nätterna på vintern (vilken är tiden jag kommer spendera där)

Som sagt jag har kollat in Bali litegrann också, och det verkar riktigt trevligt förutom att maten är sämre där.
Jag är ingen festprisse så pengar kommer inte spenderas något speciellt på det, och vill gärna ha lite lugn och ro, så stora turistorter går nog bort bortsett från enstaka besök.
Citera
2016-04-19, 12:22
  #17
Medlem
Jag har precis flyttat till Rayong.

Jag räknar med 15000 baht i månadskostnad. Då ingår hyra (4000), el/vatten (2000), internet (550), moppe (3000), Visa (3000), försäkring (1500).

Bor i en condo med kök och bar, havsutsikt och swimmingpool.

Sen mat mat hemma och restaurang runt 15000 till.

Det är ungefär vad det kostar för mig. Dock har jag ett otroligt bra pris på boendet.
Citera
2016-04-19, 12:43
  #18
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Jag har precis flyttat till Rayong.

Jag räknar med 15000 baht i månadskostnad. Då ingår hyra (4000), el/vatten (2000), internet (550), moppe (3000), Visa (3000), försäkring (1500).

Bor i en condo med kök och bar, havsutsikt och swimmingpool.

Sen mat mat hemma och restaurang runt 15000 till.

Det är ungefär vad det kostar för mig. Dock har jag ett otroligt bra pris på boendet.

Bor du i staden rayong eller utanför?
Citera
2016-04-19, 15:49
  #19
Medlem
Murkelpurkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Jag har precis flyttat till Rayong.

Jag räknar med 15000 baht i månadskostnad. Då ingår hyra (4000), el/vatten (2000), internet (550), moppe (3000), Visa (3000), försäkring (1500).

Bor i en condo med kök och bar, havsutsikt och swimmingpool.

Sen mat mat hemma och restaurang runt 15000 till.

Det är ungefär vad det kostar för mig. Dock har jag ett otroligt bra pris på boendet.


Har du någon länk till bra ställen att hitta lägenhet på?
Allt jag hittar online på t.ex Airbnb är ju typ lyxlägenheter för minst 150kr/natten
Citera
2016-04-19, 16:15
  #20
Medlem
akehodells avatar
Det blir tight med ca 16000 bht i månaden (3750:- )

Varför ska vi försörja din vistelse i Thailand med våra skattepengar?

Ska du ha sjukersättning och jobba svart på sommaren också eller tänkte du göra rätt för dig då?
Citera
2016-04-19, 20:03
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akehodell
Det blir tight med ca 16000 bht i månaden (3750:- )

Varför ska vi försörja din vistelse i Thailand med våra skattepengar?

Ska du ha sjukersättning och jobba svart på sommaren också eller tänkte du göra rätt för dig då?


Han är ju sjukskriven (kan inte jobba)..
Lever han på det slipper vi betala hyra för kompleterande försörjningsstöd.. (spar pengar)..


Om någon är sjuk så spelar det väl ingen roll vart han bor eller hur? (Kostar lika lite)
Citera
2016-04-19, 20:08
  #22
Medlem
christerys avatar
För 3500kr/månad så är det nästan kört, bara försäkringen ligger på över 1000kr/månad. Då har du 2500kr kvar dvs runt 10k THB att leka med. Sen skall hyran betalas, säg 5000, så 5000 THB kvar för mat, visaruns och sånt. Bara käk+vatten+tvätt+hygineprodukter (tvål osv) för 160 THB/dag är inte en dans på rosor.

Nu skall dom 160B/dag även räcka till lite resor, det är inte så förtvivlat dyrt att ta en buss till närmaste land och tillbaka men det kostar ju en slant.

Skippa reseförsäkringen är inte ett alternativ tycker jag. Har legat på sjukhus innan dom fått kontakt med försäkringsbolaget (SOS i Danmark kontaktades, jag hade vett nog att ha sådana papper med mig) och det var inte upplyftande kan jag säga. Ligga i ett stort rum med runt 30 pers som stönade, skrek och kved. Det enda dom kollade var om jag skulle dö eller inte typ.

Men som dom säger i Thailand, Up2you om du väljer att skippa försäkringen.
Citera
2016-04-20, 04:01
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Bor du i staden rayong eller utanför?

Ban Chang

Citat:
Ursprungligen postat av Murkelpurkel
Har du någon länk till bra ställen att hitta lägenhet på?
Allt jag hittar online på t.ex Airbnb är ju typ lyxlägenheter för minst 150kr/natten

Nej. Har en flickvän med väldigt bra kontakter.

Bästa du kan göra är att åka runt själv.
Citera
2016-04-20, 04:05
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
För 3500kr/månad så är det nästan kört, bara försäkringen ligger på över 1000kr/månad. Då har du 2500kr kvar dvs runt 10k THB att leka med. Sen skall hyran betalas, säg 5000, så 5000 THB kvar för mat, visaruns och sånt. Bara käk+vatten+tvätt+hygineprodukter (tvål osv) för 160 THB/dag är inte en dans på rosor.

Nu skall dom 160B/dag även räcka till lite resor, det är inte så förtvivlat dyrt att ta en buss till närmaste land och tillbaka men det kostar ju en slant.

Skippa reseförsäkringen är inte ett alternativ tycker jag. Har legat på sjukhus innan dom fått kontakt med försäkringsbolaget (SOS i Danmark kontaktades, jag hade vett nog att ha sådana papper med mig) och det var inte upplyftande kan jag säga. Ligga i ett stort rum med runt 30 pers som stönade, skrek och kved. Det enda dom kollade var om jag skulle dö eller inte typ.

Men som dom säger i Thailand, Up2you om du väljer att skippa försäkringen.

Om din försäkring kostar över 1000 sek i månaden bör du nog kolla efter en annan. Min ligger på typ 350 sek. Europeiska reseförsäkringar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2711205

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback