Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-17, 12:55
  #1
Medlem
Ja har under senaste tiden sett att priserna på amerikanska eBay , anazon etc var betydligt bättre.
Dessutom är utbudet på begagnade produkter betydligt bättre även om prisskillnaden där är varierande.
Problemet med att handla utanför EU är tull och moms, man betalar ofta över pris.
Jag har hittat begagnad musik utrustning för halvapriset , mycket pga stort utbud i USA , men jag är rädd att prisvinsten kommer ätas upp av avgifter.

Hörde att avsändaren kunde skriva gåva på fraktsedeln eller used, det är ju en begagnad vara man köpt
Vad händer om man skulle glömma någonting i USA och be någon skicka hem prylen samma teknik kanske går och använda.

Nu undrar jag om det finns lagliga vägar att komma runt detta eller om det finns metoder som ligger i gråzonen.

Jag är säker på att det finns smart och klurigt folk här.
Citera
2016-04-17, 13:30
  #2
Medlem
MrChows avatar
Problemet med att skicka något värt $1.000 i ett paket märkt $20 är att om det försvinner eller går sönder på vägen får du $20 i ersättning. Köper du något för en tusenlapp som du har råd att förlora kan du ju givetvis chansa och be honom skriva $20.

Är säljaren villig att skriva ner värdet lite är det oftast en vinst men håll det på en rimlig nivå. Köper du en ny hårddisk för $300 be honom skriva "used" och $80 så kommer du undan med runt 250:- i avgifter i Sverige.
Citera
2016-04-17, 16:36
  #3
Medlem
Du behöver inte betala mom på begagnade produkter eller gåva.
Citera
2016-04-17, 23:14
  #4
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Du behöver inte betala mom på begagnade produkter eller gåva.

Det där är helt felaktigt uppfattat från din sida, stämmer inte alls.
Citera
2016-04-17, 23:23
  #5
Medlem
Enydrions avatar
Tja usa är nog svårt, om du håller dig till kina, och ser till att det skickas med billigaste sätt china post, max 2kg eller 60cm långt så har jag klarat mig från tull /moms etc ungefär 50ggr av 50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback