Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-17, 10:53
  #1
Medlem
Dags att teckna hemförsäkring, 2:a i Göteborgsområdet, bostadsrätt. Några tips på bra och billiga bolag? Har tidigare haft Länsförsäkringar, goda erfarenheter från denna men är öppen för förslag!
Citera
2016-04-17, 11:05
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jämför dina försäkringar helt kostnadsfritt och hitta bättre och billigare försäkringar för dig på Compriser.

https://www.compricer.se/forsakring/
Citera
2016-04-17, 11:13
  #3
Medlem
Önskar helst svar som inte googlas fram!
Citera
2016-04-17, 11:23
  #4
Medlem
Amarantis avatar
Jag jobbar med försäkringar och kan säga till dig att det som ingår i ett grundskydd är ungefär likadant hos samtliga större bolag. Det är några få saker i villkoren som kan skilja sig. Det som utnyttjas mest på hemförsäkringen är drulleförsäkringen. Alltså om du skulle tappa din mobil från balkongen, råka stöta till TVn så den ramlar ner på golvet eller snubblar och krossar akvariet så all vatten forsar ut på golvet. Allting som är plötsligt och oförutsett helt enkelt.

Prismässigt på hemförsäkringar har jag märkt att det inte skiljer sig stora summor bolag till bolag. Om du är ute efter en hemförsäkring som är maxad med det starkaste skyddet så är det Folksam Stor paket eller Moderna Försäkringars Large paket som är starkast på marknaden villkorsmässigt. Priserna de har är inte fy skam heller. Om du känner dig nöjd med ett vanligt grundskydd (täcker det mesta) så vänd dig till Länsförsäkringar och be om ett prisförslag på ett grundskydd med en drulleförsäkring med. Annars har Moderna Försäkringars grundskydd ett väldigt bra skydd med bland annat ID-stöld som många bolag inte har i grundskyddet och prismässigt ligger de rätt hyffsat till.

Alltså vill du ha ett så starkt skydd som möjligt, ring till Folksam och Moderna Försäkringar och be om att få ett prisförslag på deras största paket. Vill du ha ett mindre paket men som ändå täcker det mesta, ring till Länsförsäkringar och Moderna Försäkringar och be om ett prisförslag på ett grundskydd, samt med en drulleförsäkring för det är som sagt vad som används mest av folk och förr eller senare kommer du behöva utnyttja den.
__________________
Senast redigerad av Amaranti 2016-04-17 kl. 11:26.
Citera
2016-04-17, 11:33
  #5
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staag
Önskar helst svar som inte googlas fram!
Ok: Öööh har hört att IF är fett bra. Kör mannen!


men om du vill ha mer hjälp får du nog precisera dina förutsättningar.

Adress/område/postnummer

Boyta

Boendeform

Värdet på ditt lösöre

Allriskförsäkring som tillägg?

Antal personer i hushållet
Citera
2016-04-17, 11:39
  #6
Medlem
Självrisken spelar väll roll? Har aldrig använt drulle, har ej heller något dyrbart som antar att jag enbart behöver grundskydd då?
Citera
2016-04-17, 12:44
  #7
Medlem
Amarantis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staag
Självrisken spelar väll roll? Har aldrig använt drulle, har ej heller något dyrbart som antar att jag enbart behöver grundskydd då?
Ja ett grundskydd kan nog vara det mest lämpliga i så fall. Tilläggen som man kan välja till på sin hemförsäkring är ofta utökade reseskydd, förbättrad elektronikskydd, drulle, utökat bortaskydd med mera. Det finns mer tillägg men ovanstående är dom vanligaste. Så du får kolla var behovet finns. Reser du mycket? Förvarar du mycket saker utanför din lägenhet som i källaren/vinden? Har du dyra elektronikprodukter hemma och är du klantig med dina prylar? Om svaret är nej på samtliga kan du teckna ett vanligt grundskydd utan en massa tillägg.

Självrisken är i stort sett likadana hos alla bolag (vad jag känner till i alla fall). 1500 kr i självrisk för lösöret. Lösöret = alla prylar i ditt hem. Bor du i bostadsrätt så får du absolut inte glömma bostadsrättstillägget. Bor du i hyresrätt räcker det med att du försäkrar all lösöre men är det bostadsrätt du har så räcker det inte med att du försäkrar lösöret utan även själva lägenheten i sig, och det är vad bostadsrättstillägget hjälper till med.

Numera jobbar jag som skadereglerare så kan inte teckna försäkringar åt folk, vilket jag kunde förr när jag hade andra arbetssysslor. Vilket är synd för jag hade kunnat ge dig rabatt annars
Men om du har fler försäkringar så kan du samla alltihop på ett och samma bolag så får du en samlingsrabatt. Beroende på hur många försäkringar du har kan din rabatt ligga mellan 5 - 20%.

Som ett sista förslag åt dig så rekommenderar jag att kolla med Sveriges fem största försäkringsbolag. Ring till var och en och be om ett prisförslag på ett grundskydd.

1: Länsförsäkringar
2: If
3: Trygg-Hansa
4: Folksam
5: Moderna Försäkringar
__________________
Senast redigerad av Amaranti 2016-04-17 kl. 12:49.
Citera
2016-04-17, 17:40
  #8
Medlem
Tack för ett seriöst svar! Absolut, kollar i veckan Återkommer!
Citera
2016-07-18, 18:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaranti
Jag jobbar med försäkringar och kan säga till dig att det som ingår i ett grundskydd är ungefär likadant hos samtliga större bolag. Det är några få saker i villkoren som kan skilja sig. Det som utnyttjas mest på hemförsäkringen är drulleförsäkringen. Alltså om du skulle tappa din mobil från balkongen, råka stöta till TVn så den ramlar ner på golvet eller snubblar och krossar akvariet så all vatten forsar ut på golvet. Allting som är plötsligt och oförutsett helt enkelt.

Prismässigt på hemförsäkringar har jag märkt att det inte skiljer sig stora summor bolag till bolag. Om du är ute efter en hemförsäkring som är maxad med det starkaste skyddet så är det Folksam Stor paket eller Moderna Försäkringars Large paket som är starkast på marknaden villkorsmässigt. Priserna de har är inte fy skam heller. Om du känner dig nöjd med ett vanligt grundskydd (täcker det mesta) så vänd dig till Länsförsäkringar och be om ett prisförslag på ett grundskydd med en drulleförsäkring med. Annars har Moderna Försäkringars grundskydd ett väldigt bra skydd med bland annat ID-stöld som många bolag inte har i grundskyddet och prismässigt ligger de rätt hyffsat till.

Alltså vill du ha ett så starkt skydd som möjligt, ring till Folksam och Moderna Försäkringar och be om att få ett prisförslag på deras största paket. Vill du ha ett mindre paket men som ändå täcker det mesta, ring till Länsförsäkringar och Moderna Försäkringar och be om ett prisförslag på ett grundskydd, samt med en drulleförsäkring för det är som sagt vad som används mest av folk och förr eller senare kommer du behöva utnyttja den.
Då du jobbar med försäkringar måste jag fråga vilken försäkring som är bäst/billigast för studenter?
Citera
2016-07-18, 19:07
  #10
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staag
Tack för ett seriöst svar! Absolut, kollar i veckan Återkommer!
Glöm inte kolla med föreningen om den står för bostadsrättstillägget eller om du får göra det själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback