Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-16, 23:42
  #1
Medlem
Azizoks avatar
Hur blir man sparsam egentligen? Säg ifall jag får 10-15 tusen i månaden, och har en del i personkontot, vad gör jag för att spara pengarna istället för och gå ut och spendera pengarna på en lördagskväll? Och hur gör ni när ni ska spendera pengarna, dvs boka resor, äta mat ute / köpa varor hem?

Jag är ändå ganska sparsam men jag har en tendens och äta mycket ute och dricka öl för hundralappen 2-3 gånger varje vecka.. Men jag vill ha tips på hur man kan bli ännu mer sparsam, även om nöjet är viktigt i livet och inte bara jobbet..
Citera
2016-04-16, 23:47
  #2
Medlem
Pie021s avatar
Sluta konsumera..?
Citera
2016-04-16, 23:49
  #3
Medlem
Xer0s avatar
Ha ingen kredit.
Låt lönen gå in på ett separat konto.
För bara över så mycket som du tänkt spendera till privatkontot.

För över det du vill spara först varje månad, och gör det till ett bankkonto i en annan bank så att det tar tid att plocka ut pengarna igen. Det gör dig mindre benägen att plocka ut besparingar om det inte kniper.

Själv har jag:

Privatkonot, swedbank (kortkontot, normalt har jag bara 1000 kr här).
Sparkonot, swedbank, (där min lön kommer in).
HSB bosparkonto (500 kr i månaden).
Santander Consumer bank (2500 kr i månaden, stånde överföring).
Avanza (2500 kr i månaden, autogiro. Investeras i fonder som jag sedan placerar om i aktier).

Ibland gör jag extra insättningar till sparkontona, men detta är min baseline.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2016-04-16 kl. 23:54.
Citera
2016-04-16, 23:50
  #4
Medlem
Torpedullas avatar
Autogiro varje månad på 4 000 till SBAB-bank. Du får t o m ränta.
Citera
2016-04-16, 23:58
  #5
Medlem
Sam.Boyds avatar
Kontanter.

En viss summa kontanter och det ska man klara sig på. Påfyllning var 14 dag. Storhandla. Laga mat själv från råvaror. Billigare, godare och nyttigare. Hygienprodukter osv från överskottsbutikerna. Skippa gå på krogen på rutin. När du går på krogen drick mindre, prata mer med flickorna och gå hem tidigare. Undvik att skaffa barn.
Citera
2016-04-17, 00:40
  #6
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Hur blir man sparsam egentligen? Säg ifall jag får 10-15 tusen i månaden, och har en del i personkontot, vad gör jag för att spara pengarna istället för och gå ut och spendera pengarna på en lördagskväll? Och hur gör ni när ni ska spendera pengarna, dvs boka resor, äta mat ute / köpa varor hem?

Jag är ändå ganska sparsam men jag har en tendens och äta mycket ute och dricka öl för hundralappen 2-3 gånger varje vecka.. Men jag vill ha tips på hur man kan bli ännu mer sparsam, även om nöjet är viktigt i livet och inte bara jobbet..
Se till att sparandet blir roligt. Köper du aktier och ser hur de ökar i värde så vill du köpa mer, det blir helt enkelt roligt.

Sparande så som du beskriver det är en passiv aktivitet, det handlar om att hålla igenom, förneka sig saker och mest om vad man inte ska göra. Sparande så som jag ser det är ett aktivt, det handlar om att göra något, inte om att inte göra något. På så sätt blir det roligt på samma sätt som konsumerandet är roligt.
Citera
2016-04-17, 00:47
  #7
Medlem
Mitt råd är att följa upp utgifterna varje månad och fundera på om vad du får ut av det står i proportion till kostnaden. Kanske är det mer värt hundra per gång för att dricka öl ned polarna men att ta taxin hem från krogen går bort istället. Ofta tycker jag utgifter som sker i sociala sammanhang är ok men bekvämlighetsutgifter är inte ok.
Citera
2016-04-17, 01:32
  #8
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Se till att sparandet blir roligt. Köper du aktier och ser hur de ökar i värde så vill du köpa mer, det blir helt enkelt roligt.

Sparande så som du beskriver det är en passiv aktivitet, det handlar om att hålla igenom, förneka sig saker och mest om vad man inte ska göra. Sparande så som jag ser det är ett aktivt, det handlar om att göra något, inte om att inte göra något. På så sätt blir det roligt på samma sätt som konsumerandet är roligt.

Jag tycker att investering är jättekul, speciellt om man går ganska mycket plus på det! Jag har däremot aldrig varit så insatt i aktier, vet ej hur det funkar.
Citera
2016-04-17, 12:40
  #9
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oceanliner
Mitt råd är att följa upp utgifterna varje månad och fundera på om vad du får ut av det står i proportion till kostnaden. Kanske är det mer värt hundra per gång för att dricka öl ned polarna men att ta taxin hem från krogen går bort istället. Ofta tycker jag utgifter som sker i sociala sammanhang är ok men bekvämlighetsutgifter är inte ok.

Det var en bra poäng. En fika eller öl med polarna ångrar man sällan och att umgås med vänner ger lycka i det långa loppet. Att äta lunch ute för att man är för lat för att fixa matlåda kvällen innan är privatekonomiskt obegåvat och innebär dessutom en risk för att man börjar slarva med andra saker man egentligen skulle kunna fixa själv, till exempel att ta bilen istället för att åka buss eller ta bussen istället för att cykla. Ofta finns ett samband mellan sparsamma och hälsosamma vanor.
Citera
2016-04-17, 17:56
  #10
Medlem
Ta ut kontanter. Det är det bästa sättet att spara. Ta ut så mycket du tänkt använda, dela upp i burkar.
Citera
2016-04-17, 20:28
  #11
Medlem
ekerilars avatar
För noggrann kassabok. Då ser du vart pengarna tar vägen samtidigt som man psykologiskt får en ambition att visa sig duktig inför sig själv.

Ta inte med dig mer pengar än vad du räknat med att göra av med då du går ut. Lite surt om du vill släpa med dig ett drinkluder hem bara.

Gör upp en budget.

Undvik spontaninköp. Vill du ha något så låt bli att köpa det. Vill du fortfarande gärna ha saken efter två månader, kan du köpa den då begäret förmodligen gått över om det bara var en ren impuls.
Citera
2016-04-17, 21:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Hur blir man sparsam egentligen? Säg ifall jag får 10-15 tusen i månaden, och har en del i personkontot, vad gör jag för att spara pengarna istället för och gå ut och spendera pengarna på en lördagskväll? Och hur gör ni när ni ska spendera pengarna, dvs boka resor, äta mat ute / köpa varor hem?

Jag är ändå ganska sparsam men jag har en tendens och äta mycket ute och dricka öl för hundralappen 2-3 gånger varje vecka.. Men jag vill ha tips på hur man kan bli ännu mer sparsam, även om nöjet är viktigt i livet och inte bara jobbet..

Jag tror att man sparar mest på att dra in på fasta omkostnader och därefter minska maträkningen, kanske genom att handla mer på extrapriser, planera mer etc. Du verkar ha rätt billiga nöjen, en fika eller öl då och då med dina vänner är nog värt den hundralappen... Men du kan ju bestämma dig för att äta ute max två gånger i veckan eller så...

Annars tror jag att ett sparmål verkligen hjälper... Tänk i längre perspektiv. Hoppas du på att spara ihop till en kontantinsats? En långresa? En trygg buffert?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback