Ahh! Det är det förbaskade "floaters" eländet! Har haft mina i flera år och de driver mig till vansinne! Enligt mina efterforskningar så har jag för mig att det enda sättet att bli av med dem genom läkarvetenskapen är genom en ögonoperation kallad "Viterectomi", en synnerligen obehaglig behandlig där läkaren sticker in tre rör i ögongloben, varav ett andvänds för att "tömma" ögat på vätska (och alla äckliga floaters med den), och ett för att pumpa i ny vätska (oftast en saltlösning) och det tredje används till belysning och kamera så att kirurgen kan se vad han gör. Jag tror inte de gode herrarna på St: Erikssjukhus är så pigga på att utföra detta i fall inte ögat redan är skadat med starr eller dylikt elller om man inte har näthinneavlossning.
En annan metod jag hört talas om är att man använder en sk "YAG" laser (fråga mig inte vad det är) som "zappar" alla floaters, problemet är att den ibland bara bryter upp existerande floaters och på så sätt får man fler, men mindre floaters flytande omkring.
Här har ni mer info om otyget:
http://floatershell.com/