Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-11-22, 11:53
Medlem
för ungefär en vecka sedan så hände det första gången, jag såg något svart konstigt typ som en svag svag nästan utsuddad svart prick i synfältet.
Efter första gången dröjde det ungefär 24timmar innan jag såg dom igen, nu ser jag dom ganska ofta, 200-300gånger om dagen möjligtvis ofta bara för några sekunder innan dom försvinner

Kan vara prickar eller streck men alltid väldigt svagt och svarta, vad kan detta bero på?
Citera
2005-11-22, 12:03
Awaiting Email Confirmation
crapps avatar
Tjena
-Rör prickarna på sig? alltså ser ut som om de flyter omkring.
I så fall så har jag läst/hört att det kan vara nån form av partiklar som lossnat från glaskroppen (?, tror det var den) i ögat. -Har du åkt på en smäll eller slagit i huvudet ordentligt på senare tid?

Det ska tydligen inte vara nåt farligt men är ju störigt när de flyter omkring sådär, vet faktiskt inte om de försvinner eller om man kan göra nåt åt det.

Nån annan som vet mer?
Citera
2005-11-22, 13:17
Medlem
besservissers avatar
Jag hade så för nåt år sedan och det berodde på att jag fått en infektion djupt inne i ögat. Och den "grumlade till" glaskroppen, där ska det ju som namnet antyder vara "glasklart". Jag hade ganska mkt strul att bli av med det. jag sprang på ögonmottagningen och de laborerade ganska mkt med ögondroppar hit och dit. men efter ca ett år var jag helt av med de svarta prickarna.

Jag tror inte att det är farligt men jävligt störande med fläckar/prickar som far runt i synfältet.
Citera
2005-11-22, 13:47
Medlem
Krominafraxbals avatar
Jag har så i mitt vänstra öga, dock inte mitt i synfältet.
Fast egentligen är det runda ringar som sitter ihop med andra runda ringar och bildar orm-liknande ting. I mitt fall sitter dessa "ormar" så tätt på vänster öga så att det blir ungefär så som du beskriver.
Citera
2005-11-22, 15:13
Medlem
volvo 240s avatar
Har haft massa prickar och "ormar" som åker omrking nu i tre år, det är helt ofarligt. Endast lite irriterande första månaderna.
Citera
2005-11-22, 16:04
Medlem
"Floaters"

Ahh! Det är det förbaskade "floaters" eländet! Har haft mina i flera år och de driver mig till vansinne! Enligt mina efterforskningar så har jag för mig att det enda sättet att bli av med dem genom läkarvetenskapen är genom en ögonoperation kallad "Viterectomi", en synnerligen obehaglig behandlig där läkaren sticker in tre rör i ögongloben, varav ett andvänds för att "tömma" ögat på vätska (och alla äckliga floaters med den), och ett för att pumpa i ny vätska (oftast en saltlösning) och det tredje används till belysning och kamera så att kirurgen kan se vad han gör. Jag tror inte de gode herrarna på St: Erikssjukhus är så pigga på att utföra detta i fall inte ögat redan är skadat med starr eller dylikt elller om man inte har näthinneavlossning.

En annan metod jag hört talas om är att man använder en sk "YAG" laser (fråga mig inte vad det är) som "zappar" alla floaters, problemet är att den ibland bara bryter upp existerande floaters och på så sätt får man fler, men mindre floaters flytande omkring.

Här har ni mer info om otyget: http://floatershell.com/
Citera
2005-11-22, 16:07
Medlem
Stakbrötes avatar
Då o då ser jag prickar åka runt. Ingen fara och det är ganska kul att försöka "Få tag på dem" alltså försöka få prickarna att stanna.
Rådfrågade med en ögonläkare för några år sen. Svaret: Kan hända alla. Ingen hälsorisk. Kommer och går.
Puss/Stakbröte
Citera
2005-11-22, 16:12
Medlem
Haft i 20 år. Var ibland lite orolig, men någon sa att det bara är lite skräp som hamnat i vätskan. Inge farligt. Brukar också försöka fånga dom med blicken men dom glider ju bara undan dom rackarna.

Jobbigast på sommarn när man ligger och kollar den ljusa blå himlen, då syns dom som tusan.

/Teaser
Citera
2005-11-22, 16:24
Medlem
haha fett skönt inget att oroa sig för då, nä det är mer underhållande än störande tycker jag med faktiskt
Citera
2005-11-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boomerang
haha fett skönt inget att oroa sig för då, nä det är mer underhållande än störande tycker jag med faktiskt
Tycker inte jag! Vill bli av med skiten!!!!!!!!!!! Snacka om försämrad livskvalitet!
Citera
2005-11-22, 16:55
Medlem
2big4yous avatar
Innan jag haft migrän har det förflyttat sig svarta prickar i synfältet, när dom gått bort kommer en sjuhelvetes huvudvärk, bara att släcka lyset och lägga sig.
Som tur är,så är det långt mellan gångerna.
Citera
2005-11-22, 17:17
Medlem
Tafkafs avatar
Jag har så länge jag kan minnas haft sådana i vänster öga. Den största är som en liten bunt av trådar. Man ka ibland se att nån av trådarna rör sig litet grann. Jag ser den inte hela tiden men det är jobbigt när man läser för den kan ibland lägga sig mitt i synfältet.
När jag var hos ögonläkare nyligen så bad jag henne kolla med microskopet men hon sade att hon inte såg den. Hon sade också att det inte fanns något att göra åt saken.
Detta är inte ett stort problem man gick det att ta bort dom på något sätt så skulle jag göra det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in