Flashback bygger pepparkakshus!
2005-11-22, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tafkaf
Jag har så länge jag kan minnas haft sådana i vänster öga. Den största är som en liten bunt av trådar. Man ka ibland se att nån av trådarna rör sig litet grann. Jag ser den inte hela tiden men det är jobbigt när man läser för den kan ibland lägga sig mitt i synfältet.
När jag var hos ögonläkare nyligen så bad jag henne kolla med microskopet men hon sade att hon inte såg den. Hon sade också att det inte fanns något att göra åt saken.
Detta är inte ett stort problem man gick det att ta bort dom på något sätt så skulle jag göra det.
Tja, funderat över det jag skrev tidigare? Frågat läkaren om detta?
Citera
2005-11-22, 17:38
Bannlyst
Jag har drabbats av något liknande sedan jag använt mig av psykadeliska droger, men då torde problemet vara mer psykiskt, eller hur?
Har för mig att fenomenet kallas HPPD.
Citera
2005-11-22, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maeztroo
Jag har drabbats av något liknande sedan jag använt mig av psykadeliska droger, men då torde problemet vara mer psykiskt, eller hur?
Har för mig att fenomenet kallas HPPD.
Tro mig...detta är mer seriöst än så, och tro mig, det är ingenting "psykadeliskt" eller "inbillat" med flaoters. de fanstygen finns där klart och tydligt, kastar som en skugga i ögat, vilket är vad ögat sen upplever som "fläckar". Mycket obehagligt och irriterande.
Citera
2005-11-22, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Tro mig...detta är mer seriöst än så, och tro mig, det är ingenting "psykadeliskt" eller "inbillat" med flaoters. de fanstygen finns där klart och tydligt, kastar som en skugga i ögat, vilket är vad ögat sen upplever som "fläckar". Mycket obehagligt och irriterande.

Jag skulle vilja säga samma sak om HPPD. Fast HPPD ger en mer förvriden bild av det man ser, ljusblixtar och massa skit, kornigt som fan och saker rör på sig och flyter ihop. Mycket obehagligt och irriterande.

Kanske handlar HPPD om en förhöjd perception på dessa "floaters" bl.a.?
Citera
2005-11-23, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maeztroo
Kanske handlar HPPD om en förhöjd perception på dessa "floaters" bl.a.?
Nja, är nog tveksamt. Har man dem märker man dem likt förbannat oavsett, och jobbigt är det. Floaters kan i svenskt tal också kallas för "glaskroppsgrumling/avlossning" (år osäker på vilket, om det är grumling eller avlossning alltså) men jag tycker personligen att benämningen "floaters" ger en mer rättvisande bild av fenomenet, där de små jäklarna bara flyter omkring i ögat.Det beror, har jag för mig, på avlossningar i ögats vitriös, om jag inte missminner mig; en vätska som blir geléaktig med åren och där massa sedan klumpar ihop sig för att bilda dessa floaters. Är det för övrigt någon här som lyckats bli av med sina floaters eller i alla fall lyckats reducera dem? Berätta i så fall hemskt gärna vad ni gjorde och hur ni gick till väga! Svar uppskattas djupt!
Citera
2005-11-29, 19:29
Medlem
Uno!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Tycker inte jag! Vill bli av med skiten!!!!!!!!!!! Snacka om försämrad livskvalitet!

Haha, jag får också sånna där prickar för ögonen, jag kräver ett nytt liv..
Jävla B-liv!
Citera
2005-11-29, 20:01
Medlem
Gwyllyras avatar
"Mouches volantes" kallas det oxå. Dvs mouche, som damer hade på typ 1700-talet på kinden eller dylikt, och volantes = rörliga. Rörliga prickar alltså. Skr'p i glaskroppen, ex avstötta hudceller, blodkroppar o dyl.
Citera
2005-11-29, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwyllyra
"Mouches volantes" kallas det oxå. Dvs mouche, som damer hade på typ 1700-talet på kinden eller dylikt, och volantes = rörliga. Rörliga prickar alltså. Skr'p i glaskroppen, ex avstötta hudceller, blodkroppar o dyl.
Ja men hur fanken blir man av med dom? Kan man inte lösa upp dom med något? Ögondroppar med kortison eller något?
Citera
2005-11-30, 10:07
Medlem
Gravity2s avatar
Tack, tack för att ni finns!
Här har jag gått och nojjat mig varje dag i en sisådär 7-8 månader och trott att det vart något farligt Den där hjärnskiktröntgen känns jävligt onödig nu dock.
Svar på hur man blir av med skiten uppskattas, eftersom det känns som det bara blir värre för mig...
Citera
2005-11-30, 23:36
Medlem
Newis avatar
Har 2 gånger i mitt liv råkat ut för något liknande. Då har det börjat med att jag, ganska nära mitten av synfältet, sett en suddig fläck. Den har aldrig vart svart, utan helt genomskinlig, men väldigt suddig vilket gjort det svårt att läsa t.ex. Den där fläcken har sedan blivit större och större tills det blivit ett hål i mitten av den - jag får alltså tillbaka vanlig syn i mitten, och det är en "ring av suddighet". Ringen blir sedan större och större även den, tills den efter någon timme eller så vart så stor att den försvunnit ut vid kanterna av synfältet och försvunnit.

Är detta något liknande? Verkar inte som det, men är det någon som vet var det är för någe djävelskap som jag råkat ut för de där gångerna?
Citera
2005-11-30, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Har 2 gånger i mitt liv råkat ut för något liknande. Då har det börjat med att jag, ganska nära mitten av synfältet, sett en suddig fläck. Den har aldrig vart svart, utan helt genomskinlig, men väldigt suddig vilket gjort det svårt att läsa t.ex. Den där fläcken har sedan blivit större och större tills det blivit ett hål i mitten av den - jag får alltså tillbaka vanlig syn i mitten, och det är en "ring av suddighet". Ringen blir sedan större och större även den, tills den efter någon timme eller så vart så stor att den försvunnit ut vid kanterna av synfältet och försvunnit.

Är detta något liknande? Verkar inte som det, men är det någon som vet var det är för någe djävelskap som jag råkat ut för de där gångerna?

Sånt där är ganska vanligt, jag vet inte vad det kallas, men något slags "blinda fläcken" grej är det iallafall..
Citera
2005-12-01, 00:16
Medlem
Jo jag har också upplevt det här. Det är inte riktigt svarta prickar utan mer halvt genomskinliga streck. Jag var lite orolig när jag först märkte det men sen läste jag lite om vad det var bl.a. på denna sida:
http://www.medocular.se/ogonfakta/sjukdomar/glaskroppsavlossning/

Där står det ju att det kan gå över och jag har faktiskt märkt att strecken blivit färre och färre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in