• 1
  • 2
2016-04-15, 23:46
Medlem
Flickpojkens avatar
Och rätta gärna mina eventuella faktafel men. Jag såg på debatt som handla de om skillande i syn på gälmstäldhet i Sverge och Danmark för ett tag sedan.

Danskarna va lite ladeback som vanligt och tycte att vi svenskar va hysteriska. Sen tog en Svensk feminist upp en undersökning som visa de att 1/5 av alla kvinnor utsats för våld i någon form. Detta inluderade alltså sexueltvåld så väl som vanligt våld.

Danskan komenterade naturligtvis detta och sa också att undersökningen inkluderade alla former av våld från mordförsök våldtäkt osv. Enda ner till att bli dragen i håret under sex, bli tagen hårt i på andra sätt osv. Eller helt vanlig örfil utanför sängen.

Man intervjuade också kvinnorna om deras sexuellaerfarenheter och fastställde att de hade blivit utsatta för sexuelvåld om de tillexempel blivit dragna i håret upptryckta mot en vägg eller liknande även om de inte utrycte de så skälva.

Jag tänkte direkt "är de fler som fler som blir misshandlade ". En femtedel med den breda definitioen av våld är ju inte alls mycket tänkte jag. Jag har ju matats med att mäns våld mot kvinnor har epidemeisk omfattning..... de är liksom en sanning man matats med. Men 20% är ju inte alls mycket! Eller vad tycker ni?

Samtidigt har jag alltid undrat vilka dessa män egentligen är. Skulle min pappa misshandla min mamma alltså ge henne en örfil? inte changs! Mina vänners fäder nej jag kan inte tro de. Inte ens killen som lägger sten utanför fönstret just nu kan jag tänka mej slå en kvinna på något sätt.

Missförstå mej inte jag tycker riktig kvinnomisshandel är en av de värsta formerna av våld som finns. Men efter att ha hört detta: alltså att de bara är 20% och dessutom med den breda definitionen (jag antar också att lätt våld är vanligare och att frekvensen är minskande desto grövre våld de handlar om.) så kände mej lättad och lite gladare till sinnes!
Senast redigerad av Flickpojken 2016-04-16 kl. 00:00.
Citera
2016-04-16, 00:00
Medlem
Xer0s avatar
Min farsa slog både mig och morsan vid enstaka tillfällen.
Men å andra sidan så har ju morsan alltid retat gallfeber på både mig och honom, samt så gjorde jag nog saker ibland som gjorde att jag förtjänade en avhyvling.

Men det är klart att han hadde ett förbannat sydländskt humör, det var ju så.
Men det var ingen som dog av det och vi är vänner idag, och även om morsan och farasan inte bor ihop längre så umgås de ju fortfarande och är gifta.

Det är klart att fysiskt våld är dåligt, men om det sker i undantagsfall och inte regel så vet jag inte om det spelar nån större roll.
Senast redigerad av Xer0 2016-04-16 kl. 00:04.
Citera
2016-04-16, 00:15
Medlem
nousernameneededs avatar
20% är 20% för mkt
Citera
2016-04-16, 00:34
Medlem
BewilderedHulders avatar
Naturligtvis inte, men skjut dem efteråt annars skapar det stora problem i samhället.
Alltså, inte som uppmaning mer som en tanke för ett trevligt och gemytligt samhälle!
Senast redigerad av BewilderedHulder 2016-04-16 kl. 00:38.
Citera
2016-04-16, 00:53
Medlem
Fakta fel..

Studien de refererade till var nog denna, är den störta och rel ny.

http://fra.europa.eu/sites/default/f...s-apr14_en.pdf

Extent of the problem
• An estimated 13 million women in the EU have experienced physical violence in the course of 12 months before the survey interviews.
• An estimated 3.7 million women in the EU have experienced sexual violence in the course of 12 months before the survey interviews.
Overall prevalence of physical and sexual violence
• One in three women (33 %) has experienced physical and/or sexual violence since she was 15 years old.
• Some 8 % of women have experienced physical and/or sexual violence in the 12 months before the
survey interview.
• Out of all women who have a (current or previous) partner, 22 % have experienced physical and/or
sexual violence by a partner since the age of 15.
Characteristics of physical violence
• Some 31 % of women have experienced one or more acts of physical violence since the age of 15. While women are most likely to indicate that they were pushed or shoved, excluding this form of violence has only a limited effect on the overall prevalence of physical violence, bringing it down from 31 % to 25 %. This result reflects the fact that many women who say they have been pushed or shoved have also experienced other forms of physical violence.
Characteristics of sexual violence
• In total, 11 % of women have experienced some form of sexual violence since they were 15 years old, either by a partner or some other person.
• One in 20 women (5 %) has been raped since the age of 15.
• Of those women who indicate they have been victims of sexual violence by a non-partner, almost one
in 10 women indicates that more than one perpetrator was involved in the incident when describing the details of the most serious incident of sexual violence they have experienced.
Details of intimate partner violence
• One third of victims (34 %) of physical violence by a previous partner experienced four or more different forms of physical violence.
• The most common forms of physical violence involve pushing or shoving, slapping or grabbing, or pulling a woman’s hair.

Är alltså ungefär var 3.e kvinna som har upplevt våld.
1 av 5 kvinnor har upplevt partnervåld. Är nog den siffran man möjligen tänkt på.
Citera
2016-04-16, 01:04
Medlem
mirandakerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Min farsa slog både mig och morsan vid enstaka tillfällen.
Men å andra sidan så har ju morsan alltid retat gallfeber på både mig och honom, samt så gjorde jag nog saker ibland som gjorde att jag förtjänade en avhyvling.

Men det är klart att han hadde ett förbannat sydländskt humör, det var ju så.
Men det var ingen som dog av det och vi är vänner idag, och även om morsan och farasan inte bor ihop längre så umgås de ju fortfarande och är gifta.

Det är klart att fysiskt våld är dåligt, men om det sker i undantagsfall och inte regel så vet jag inte om det spelar nån större roll.

Våld föder våld, så skada tar det nog om du skaffar barn eller fru med den inställningen.
Redan att du på något sätt försöker rättfärdiga våldshandlingar tyder på hur illa det påverkat dig.

OnT: Som tidigare nämnt så är siffran större, snarare 1/3 av alla kvinnor upplever någon form av våld eller att de blir sexuellt utnyttjade...etc.
Citera
2016-04-16, 01:13
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Våld föder våld, så skada tar det nog om du skaffar barn eller fru med den inställningen.
Redan att du på något sätt försöker rättfärdiga våldshandlingar tyder på hur illa det påverkat dig.

Jag kommer inte att skaffa några barn eller fru, så det är lungt.

Det som var jobbigt var allt jävla tjafs, och inte "våldet" i sig. Tjafset försvann dock när föräldrarna flyttade isär.

Sen säger jag bara som det är, till skillnad från alla er PK människor som läst i media att "åh vad hemskt det är" och "alla som säger något annat rättfärdigar". Jävla dravel bara från er sida. Det går lixom inte att uttrycka någon annan åsikt för då är man antingen "ond", eller så är man "påverkad" eller så "förnekar" man.
Senast redigerad av Xer0 2016-04-16 kl. 01:19.
Citera
2016-04-16, 01:48
Medlem
Flickpojkens avatar
Tack för din rättelse så tidigt i tråden!

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fakta fel..

Studien de refererade till var nog denna, är den störta och rel ny.

http://fra.europa.eu/sites/default/f...s-apr14_en.pdf

Extent of the problem
• An estimated 13 million women in the EU have experienced physical violence in the course of 12 months before the survey interviews.
• An estimated 3.7 million women in the EU have experienced sexual violence in the course of 12 months before the survey interviews.
Overall prevalence of physical and sexual violence
• One in three women (33 %) has experienced physical and/or sexual violence since she was 15 years old.
• Some 8 % of women have experienced physical and/or sexual violence in the 12 months before the
survey interview.
• Out of all women who have a (current or previous) partner, 22 % have experienced physical and/or
sexual violence by a partner since the age of 15.
Characteristics of physical violence
• Some 31 % of women have experienced one or more acts of physical violence since the age of 15. While women are most likely to indicate that they were pushed or shoved, excluding this form of violence has only a limited effect on the overall prevalence of physical violence, bringing it down from 31 % to 25 %. This result reflects the fact that many women who say they have been pushed or shoved have also experienced other forms of physical violence.
Characteristics of sexual violence
• In total, 11 % of women have experienced some form of sexual violence since they were 15 years old, either by a partner or some other person.
• One in 20 women (5 %) has been raped since the age of 15.
• Of those women who indicate they have been victims of sexual violence by a non-partner, almost one
in 10 women indicates that more than one perpetrator was involved in the incident when describing the details of the most serious incident of sexual violence they have experienced.
Details of intimate partner violence
• One third of victims (34 %) of physical violence by a previous partner experienced four or more different forms of physical violence.
• The most common forms of physical violence involve pushing or shoving, slapping or grabbing, or pulling a woman’s hair.

Är alltså ungefär var 3.e kvinna som har upplevt våld.
1 av 5 kvinnor har upplevt partnervåld. Är nog den siffran man möjligen tänkt på.
Citera
2016-04-16, 01:50
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:

OnT: Som tidigare nämnt så är siffran större, snarare 1/3 av alla kvinnor upplever någon form av våld eller att de blir sexuellt utnyttjade...etc.

håll dej till fakta. de är viktigt för alla att veta hur stor omfattningen verkligen är och vad de handlar om. 1/3 är fortfarande en relativt låg siffra om defintionen av våld är så bred som jag beskriver.
Citera
2016-04-16, 09:59
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag tror att det mycket väl kan stämma. De flesta jag känner som jag diskuterat saken med har råkat ut för en mer eller mindre våldsam händelse i samband med sex. Jag har det och jag är en helt normal tjej med en stabil familjebakgrund och med hyfsade livsval.

Ännu fler har råkat ut för våld överhuvudtaget och då räknar jag både tjejer och killar. En knytnäve på krogen, ett slag från en ovän på gymnasiet, en instabil partner som brinner av och ger en örfil osv. Om man räknade allt våld så hade undersökningen säkert visat upp mot 90%.
Citera
2016-04-16, 10:42
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Ännu fler har råkat ut för våld överhuvudtaget och då räknar jag både tjejer och killar. En knytnäve på krogen, ett slag från en ovän på gymnasiet, en instabil partner som brinner av och ger en örfil osv. Om man räknade allt våld så hade undersökningen säkert visat upp mot 90%.

Det är ju så. Den värsta misshandel jag råkat ut för var i plugget av en annan elev.
Det anmäldes inte.
Senast redigerad av Xer0 2016-04-16 kl. 10:44.
Citera
2016-04-16, 11:43
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:

Flyttar vi stolparna lite för att passa narrativet här?
Ni är OT, både du och Merapi och bara för att varken jag eller Oantastlig eller någon annan är här, så kommer ingen av oss att låta er ljuga ihop till era halmgubbar här heller.
Frågan löd; "är det verkligen så farligt..."
Jag utgår ifrån att inget våld är önskvärt, så vi slipper den diskussionen här.
Jag tycker en begränsning med frågan är att den bara rör kvinnor. Det blir därför ingen fråga om eller för jämställdhet utan storleken på "offerskapet" kvinnor "får utstå".

Med tanke på att siffran 20% är mindre än motsvarande för män, kunde mitt intresse för diskussionen vara slut här, men det finns ett par följdfrågor som kan lyftas in i framtida diskussionen om våld. Det psykiska!
Den allra vanligaste dödsorsaken hos ungdomar idag är självmord. Jag skulle tro att de flesta till följd av psykiskt våld på ett eller annat sätt. Jag ville ha det sagt innan någon enögd gnällfia (läs feminist) förminskade problemet till ingenting.
PIV-sex ger inga blåmärken. Det är en naturlig funktion, biologiskt utformad för att gå till ungefär så.
Allt våld i samband med det sitter i huvudet på kvinnan och kränkningen går inte att mäta, men den är oerhört lätt att överdriva. Jag antar att den i någon mån finns, men att den även används som vapen och argument gör allt godtyckligt.

Ett blåmärke syns, liksom andra fysiska skador.

Vart går gränsen för vad som är våld, det som syns eller det som upplevs?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in