Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-15, 16:56
  #1
Medlem
Tjena!

Fick tillbaka mina provresultat idag från Werlabs inklusive läkarkommentar som var smått mindre än hjälpsam...

Alla värden såg väldigt bra ut förutom följande:
Citat:
P-Tyreotropin (TSH) 0.01 Referens= 0,4-4,0 mlE/L
P-Tyroxin, fritt 27 Referens= 10-22 pmol/L
Så det första värdet är fruktansvärt lågt medan det andra är för högt för att kompensera upp?

Sedan som en liten notis måste jag nämna att under provet så blev skallen lite lätt, jag var definitivt inte rädd, orolig eller dylikt. Samma sak hände när jag tattuerade armen (under samma mentala förutsättningar) så long story short så svimmade jag till i stolen när blodet rusade från skallen. Kan detta ha påverkat just detta värde?

Känns orimligt att jag har väldigt bra värden i övrigt, men sedan var dessa två så väldigt avvikande. Inte för att det skulle vara sammankopplat så men känner inte igen mig i de s.k symptom som man borde med de nivåerna.

Läkarens kommentar:
Citat:
Ditt TSH/sköldkörtelstimulerande hormon ligger lågt samtidigt som ditt T4/tyroxin ligger högt vilket skulle kunna bero på en begynnande överfunktion i sköldkörteln. Är detta nytt för dig bör du diskutera detta med din husläkare, alternativt ta nya sköldkörtelprover via oss om 4-6 veckor för att se om de normaliserar sig.

Notera kommentaren "är detta nytt för dig" känns inte som att han blev så orolig?

Jag vet ju inte om det är "nytt" för min kropp.

Edit: Jag har googlat mig till att jag eventuellt kan vara utsatt för "Grave's disease". Känner dock inte igen mig i dess symptom förutom att jag kan vara väldigt varm om fötterna mot kvällen.

Läste även att stress kan påverkad värdet. Vilket skulle styrka att det blev påverkat när jag svimmade? Känns väldigt orimligt att ha ett värde på 0.01 om de inte skulle bero på något.

Så konkret:

Kan den svimmande delen ha påverkat resultatet så avsevärt?
Är det accurate så är det bara att besöka läkaren?
Har förstått att det ändå kan vara relativt farligt?

I övrigt tränar jag väldigt mycket, äter bra & har koll på kosten, känner mig fullt frisk och driven som jag brukar. Så det kom lite som en chock samtidigt som jag tycker det vore konstigt att ha sådana värden som språkar för "Grave's disease" men inte upplever det. Tog inte prover ur någon hälsoaspekt så, utan ville ha koll på hälsan helt enkelt.

Är man i 22års åldern i övrigt.
__________________
Senast redigerad av Kawasaki1984 2016-04-15 kl. 17:14.
Citera
2016-04-15, 17:27
  #2
Moderator
Lapapps avatar
Perfekt illustrerande fall till varför man inte skall ta en massa blodprover det inte finns någon indikation att ta.
Citera
2016-04-15, 17:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Perfekt illustrerande fall till varför man inte skall ta en massa blodprover det inte finns någon indikation att ta.

Med det menar du att nivåer kan vara tillfälliga och bero på massa olika faktorer? och man därmed kan skapa oro i onödan.

För en mer klarhet och för att vi hänger på flashback så är det såhär att efter mycket läsning, läsning & läsning så har jag bestämt mig för att köra en cycle testosteron. Anledning till blodprovet är för att jag vill ha ett så säkert och bra scenario som möjligt, samt ha koll på hur hälsan såg ut innan modifiering så att säga. Så man kan titta tillbaka och jämföra hälsan i framtiden.

Efter ytterligare läsning så känner jag mig mer och mer bekväm i att påstå att stressen som uppstådde i kroppen helt kraschade dessa värdena under provtagningen. Då det står klart & tydligt att stress kan påverka samt att jag knappt känner igen mig i någon utav de symptom som kan uppstå.

Just värdet 0.01 språkar ju för att det täpptes till helt. I kombination med så gott som inga symptom.
__________________
Senast redigerad av Kawasaki1984 2016-04-15 kl. 17:41.
Citera
2016-04-15, 17:59
  #4
Medlem
Tyroxin är lite högt och TSH sjunker då som kompensation, för att lugna ner sköldkörteln. Dina värden är lite avvikande, men det skulle också kunna vara normala värden för dig. Om du är symtomfri finns ingen anledning till åtgärd utöver att ta om provet om ett par månader. Ligger de då på samma nivå, eller har normaliserats, och du fortfarande är symtomfri avslutar man utredningen.
Citera
2016-04-15, 18:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sifoner99
Tyroxin är lite högt och TSH sjunker då som kompensation, för att lugna ner sköldkörteln. Dina värden är lite avvikande, men det skulle också kunna vara normala värden för dig. Om du är symtomfri finns ingen anledning till åtgärd utöver att ta om provet om ett par månader. Ligger de då på samma nivå, eller har normaliserats, och du fortfarande är symtomfri avslutar man utredningen.

Tack ska du ha för ett kort & koncist svar! Det låter rimligt & klingar bra med läkarens kommentar.

Vad skulle du tro om just stressen kroppen upplevde? Som sagt, det har hänt innan. Jag behöver ligga ner vid sådana tillfällen då min kropp reagerade likadant vid tatuering. Den stress som kroppen upplevde när jag faktiskt svimmade, kan det ha hunnit krascha nivåerna och bidra till ett helt missvisande prov?

Ingen lätt fråga, men det känns hur som betydligt bättre då. Antingen är det normalt för mig då inga symptom känns av (mest troligt?) eller så hann faktiskt reaktionen i kroppen krascha dessa resultaten såpass.
__________________
Senast redigerad av Kawasaki1984 2016-04-15 kl. 18:08.
Citera
2016-04-15, 18:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki1984
Tack ska du ha för ett kort & koncist svar! Det låter rimligt & klingar bra med läkarens kommentar.

Vad skulle du tro om just stressen kroppen upplevde? Som sagt, det har hänt innan. Jag behöver ligga ner vid sådana tillfällen då min kropp reagerade likadant vid tatuering. Den stress som kroppen upplevde när jag faktiskt svimmade, kan det ha hunnit krascha nivåerna och bidra till ett helt missvisande prov?

Ingen lätt fråga, men det känns hur som betydligt bättre då. Antingen är det normalt för mig då inga symptom känns av (mest troligt?) eller så hann faktiskt reaktionen i kroppen krascha dessa resultaten såpass.

Sköldkörtelhormonerna fluktuerar inte så mycket, och förändras inte så snabbt, så det är osannolikt att stressen påverkade proverna.
Citera
2016-04-15, 19:14
  #7
Medlem
Ja det klangar ju som sagt bra med läkarens kommentar.

Ändå märkligt hur nivåerna var så väldigt långt ifrån "normalt". Misstänker fortfarande att det var i kombination med stressen kroppen utsattes för. Vaknade upp helt dåsig, väldigt svettig och sliten. Vilket är ju just symptom på de nämnda värden.

Känns logiskt att stressen kraschade TSH nivåerna. Får väl bara reda på den faktiska sanningen genom att ta ett nytt prov låter det som.
Citera
2016-04-15, 19:24
  #8
Medlem
Jag har nyligen tagit ett Werlabs test. Är diagnostiserad med stressymptom, men har ändå helt normala värden avseende sköldkörteln. Samtliga andra värden var också normala. Vad låg ditt s-testo på?
Citera
2016-04-15, 19:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Jag har nyligen tagit ett Werlabs test. Är diagnostiserad med stressymptom, men har ändå helt normala värden avseende sköldkörteln. Samtliga andra värden var också normala. Vad låg ditt s-testo på?

Mitt s-testo var över 20 nmol/L

Förstår vad du menar, jag var inte speciellt stressad, rädd eller så utan min kropp reagerade likadant som när jag tatuerade mig. dvsa, blodet försvann från huvet och jag svimmade. Det är det jag menar att det blev en sådan chock för kroppen som hade kunnat påverka testresultaten.

Min kropp fick ju verkligen en chock i samband med det uppenbarligen och jag vaknade typ dränkt i svett.
__________________
Senast redigerad av Kawasaki1984 2016-04-15 kl. 19:41.
Citera
2016-04-15, 20:13
  #10
Medlem
Oavsett om du har en sköldkörtelsjukdom eller ej, så är det ingenting som är särskilt farligt och som ofta går att medicinera och leva väl med. Det är inte som att få en cancerdiagnos! Men visst, klart man blir bekymrad över att man har lite obalanser - men som flera är inne på kan det vara helt tillfälligt så det är onödigt att måla fan på väggen i förtid.
Citera
2016-04-15, 20:26
  #11
Medlem
cacas avatar
Har för mig att jag läst en forskningsrapport om detta, om jag minns rätt kommer de låga värdena att påverka hårväxt, dvs skallighet att vänta samt att ämnesomsättningen sjunker och vikten ökar.
Citera
2016-04-15, 21:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Oavsett om du har en sköldkörtelsjukdom eller ej, så är det ingenting som är särskilt farligt och som ofta går att medicinera och leva väl med. Det är inte som att få en cancerdiagnos! Men visst, klart man blir bekymrad över att man har lite obalanser - men som flera är inne på kan det vara helt tillfälligt så det är onödigt att måla fan på väggen i förtid.

Låter bra det, har läst en hel del under kvällen och blivit lite klokare. Blev lite förbluffad men men, detta ska nog lösa sig på smidigast vis. Tack för din input!

Citat:
Ursprungligen postat av caca
Har för mig att jag läst en forskningsrapport om detta, om jag minns rätt kommer de låga värdena att påverka hårväxt, dvs skallighet att vänta samt att ämnesomsättningen sjunker och vikten ökar.

Jag hör vad du säger och jag kan vara ett undantag men det ligger väldigt bra gener i släkten, bägge mina mor & farföräldrar lever och mår väl i bra högre än 80års åldern med både hår & vett kvar. Även farsan som närmar sig 60.

Hur som det är OT och blir som det blir med det, haha. Men om det är det värsta rapporten bjöd på kan jag vara lugn då. Men faktum kvarstår då att det inte är något större att bekymra sig över.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback