• 1
  • 2
2016-04-15, 13:25
Medlem
Hej! Jag hyr en stol på en frisörsalong, men nu har jag fått lite andra planer och ska ut och resa istället. För att verkligen få ihop de sista sparpengarna kommer jag istället att ta en heltidsanställning och har nu sagt upp min stol. Jag och ägaren har skrivit på ett avtal där vi har 2 mån ömsesidig uppsägning. Nu vill dem ha in mig tidigare på anställningen och egentligen funkar det för mig då jag knappt bokat några kunder framåt, men vad har jag för skyldigheter att jag måste vara på salongen?
Vet att hon som äger salongen köpte ett standardavtal och kan inte minnas någonting om att jag skrev på något där de stod att jag måste vara på salongen. Hon som äger salongen är nämligen aldrig där själv utan låter mig göra ALLT. Hon kommer alltid sent, låter mig ta emot hennes kunder och även göra hennes behandlingar ibland sen tar hon betalt.. Jag är lite dum snäll! Men till min fråga är att sålänge jag betalar min hyra och sköter min "del" som städ och kunder får jag väll egentligen befinna mig var jag vill?

När jag sa upp stolen sa hon nämligen att hon inte kommer kunna jobba på två månader så jag skulle sköta allt, tror att det är för att hon vill göra livet lite svårare för mig. Luddigt inlägg kanske, men det är min situation för tillfället också. Hoppas på svar! Mvh
Citera
2016-04-15, 13:41
Medlem
Klopeks avatar
Du är ju inte anställd hos henne, utan du hyr bara en stol och du tjänar provision på de kunder du har? Hur kan hon kräva att du ska vara där när du inte har en fast lön? Du får ju en % per kund som du har. Är du inte där något så får du inte heller någon % av den kunden du klipper.

Är du inte anställd och skrivit på några papper på det så kan du komma och gå som du vill. Du är ju din "egen" bara att du hyr in dig i lokalen så att säga.

Säg bara att du hyr en stol och dra därifrån, se till att betala för stolen under uppsägningstiden så det ej blir några problem.

Sedan ur en moralisk aspekt när hon ska iväg så är det inte snyggt att göra så. Men skitsamma, tänk såhär arbetsgivare tänker ALLTID på sig själva i första hand. Varför är det fult att som anställd agera på samma sätt är frågan jag många gånger ställer mig. Tänk på dig själv och skit i din chef säger jag.
Citera
2016-04-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Du är ju inte anställd hos henne, utan du hyr bara en stol och du tjänar provision på de kunder du har? Hur kan hon kräva att du ska vara där när du inte har en fast lön? Du får ju en % per kund som du har. Är du inte där något så får du inte heller någon % av den kunden du klipper.

Är du inte anställd och skrivit på några papper på det så kan du komma och gå som du vill. Du är ju din "egen" bara att du hyr in dig i lokalen så att säga.

Säg bara att du hyr en stol och dra därifrån, se till att betala för stolen under uppsägningstiden så det ej blir några problem.

Sedan ur en moralisk aspekt när hon ska iväg så är det inte snyggt att göra så. Men skitsamma, tänk såhär arbetsgivare tänker ALLTID på sig själva i första hand. Varför är det fult att som anställd agera på samma sätt är frågan jag många gånger ställer mig. Tänk på dig själv och skit i din chef säger jag.

Jag har alltså en enskild firma och hyr in mig hos henne. Hon får bara hyra av mig, resen av pengarna är mina (och statens). Men visst är det så, att sålänge min hyra är betald så kan jag vara vart jag vill?
Hon har själv tagit en heltidsanställning så därför hon inte kan jobba. Hon vill att jag är där och tar hennes bokningar under öppettiderna trots att jag inte har någon kund! Jag har ett eget boknings system på internet för mina kunder så själv vet jag att ingen ringer och bokar tid.
Börjar bli sjukt stressande att sitta här och inte tjäna någonting pga att jag inte har några kunder, när jag vet att jag har en heltidsanställning som väntar och ett mål att spara till!
Citera
2016-04-15, 13:55
Medlem
Inaniss avatar
Står det inte mer specifikt så har du bara hyrt stolen och det som hör till. Du får helt enkelt informera henne om att du inte kommer att vara där under kontraktets uppsägningsperiod. Du har ingen skyldighet att ta emot hennes kunder eller utföra hennes beställningar, det verkar ni ju reglera muntligt.
Vill inte hon vara där och driva salongen för sina kunder är det ju inte ditt fel, då får hon ju antingen hyra in en frisör som gör det eller stänga salongen. Du har inte någon skyldighet att göra det bara för att du varit snäll och gjort den innan.
Citera
2016-04-15, 13:56
Medlem
pederastens avatar
tar du alltså hennes kunder men hon får pengarna för det?
Citera
2016-04-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Står det inte mer specifikt så har du bara hyrt stolen och det som hör till. Du får helt enkelt informera henne om att du inte kommer att vara där under kontraktets uppsägningsperiod. Du har ingen skyldighet att ta emot hennes kunder eller utföra hennes beställningar, det verkar ni ju reglera muntligt.
Vill inte hon vara där och driva salongen för sina kunder är det ju inte ditt fel, då får hon ju antingen hyra in en frisör som gör det eller stänga salongen. Du har inte någon skyldighet att göra det bara för att du varit snäll och gjort den innan.

Tack! Står inget specifikt i kontraktet. Det är nog jag som är lite för svensk(snäll&konflikträdd), antar att det bara är att ta konflikten.
Citera
2016-04-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
tar du alltså hennes kunder men hon får pengarna för det?

Har hänt ja! dock inga stora summor det handlar om, men ändå. Jag vet att jag är för snäll..
Citera
2016-04-15, 14:22
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casallnova
Jag har alltså en enskild firma och hyr in mig hos henne. Hon får bara hyra av mig, resen av pengarna är mina (och statens). Men visst är det så, att sålänge min hyra är betald så kan jag vara vart jag vill?
Hon har själv tagit en heltidsanställning så därför hon inte kan jobba. Hon vill att jag är där och tar hennes bokningar under öppettiderna trots att jag inte har någon kund! Jag har ett eget boknings system på internet för mina kunder så själv vet jag att ingen ringer och bokar tid.
Börjar bli sjukt stressande att sitta här och inte tjäna någonting pga att jag inte har några kunder, när jag vet att jag har en heltidsanställning som väntar och ett mål att spara till!

Precis, du kan åka iväg på en semester mitt i veckan om du vill förutsatt att du inte tagit emot några bokningar på kunder som ska klippa sig hos dig och att du då måste infinna dig på salongen.

Läste att du klipper chefens kunder och inte får betalt för det, sluta genast med det. Du är alldeles för snäll. Har inte chefen tid så får hon avboka dessa kunder, inte ditt problem eller hur?

Nu idag kontakta chefen direkt, säg att du betalar för din hyrstol under uppsägningstiden 2 månader men att du inte kommer vara där något för du börjar en anställning. Förklara läget att du får heltidslön så kan ev chefen vara mer förstående. Är hon inte det be henne dra åt helvete för då visar det ännu en gång att hon bara tänker på sig själv. Och då visar hon sitt rätta ansikte som chefer gör många andra gånger att de bryr sig bara om sitt eget, dig skiter hon ev fullständigt i men det kommer visa sig.

Ta tag i det nu och återkom hur det gick.
Citera
2016-04-15, 14:28
Medlem
Klopeks avatar
Förövrigt vill jag säga, har du inte en stor kundkrets så är det de sämsta valet att hyra en stol och bara kunna ta ut lön efter antal kunder (dvs en sorts provision). Det kan låta som en skön frihet men frihet betalar i slutändan inte hyran. Jag vet nämligen andra tjejer som gått i samma fälla som du att hyra en stol och sedan visar det sig att de lever på under existensminimum men får ändå befinna sig på jobbet heltid ifall att någon kund ringer. Alltså är du på jobbet lika många timmar som heltidsanställning men det går åt mycket dötid när du hyr en stol.

Krävs väldigt mycket stammisar från dina förra jobb för att det ska löna sig för dig.
Citera
2016-04-15, 14:54
Medlem
Haha kände inte till sånt här. Så om jag bokar en tid hos en frisör och sitter sen i väntrummet kan du komma stjäla mig? Eller hur funkar det.
Citera
2016-04-16, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Förövrigt vill jag säga, har du inte en stor kundkrets så är det de sämsta valet att hyra en stol och bara kunna ta ut lön efter antal kunder (dvs en sorts provision). Det kan låta som en skön frihet men frihet betalar i slutändan inte hyran. Jag vet nämligen andra tjejer som gått i samma fälla som du att hyra en stol och sedan visar det sig att de lever på under existensminimum men får ändå befinna sig på jobbet heltid ifall att någon kund ringer. Alltså är du på jobbet lika många timmar som heltidsanställning men det går åt mycket dötid när du hyr en stol.

Krävs väldigt mycket stammisar från dina förra jobb för att det ska löna sig för dig.

Tack för peppen! Tänkte ta de igår på jobbet, men hon var sen så det gick inte. Försökte ringa, inget svar. Fick tillslut kontakt via sms.. inte riktigt så jag ville meddela det men vad gör man. Nu har jag iallafall tackat ja till jobbet fr.o.m. Maj så vad hon än säger så kan jag inte stanna.
Har kombinerat frisörjobbet med 3 jobb till, är rätt trött på det då jag aldrig är ledig eller har tid till något annat än jobb. Nu när jag får heltid kommer jag jobba hälften så mycket och ändå tjäna lite bättre
Citera
2016-04-16, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Haha kände inte till sånt här. Så om jag bokar en tid hos en frisör och sitter sen i väntrummet kan du komma stjäla mig? Eller hur funkar det.

Kan hända ja! Dock lättare på större salonger när man inte riktigt vet vem man har bokat hos. Min chef snodde en färgkund av mig en gång
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in