Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-14, 14:14
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.dagensmedicin.se/artiklar...em-for-varden/

"Män som vill bli eunucker – alltså leva utan testiklar – riskerar att ta saken i egna händer, om de inte får hjälp av sjukvården. Nu väcks frågan om behovet av ett tredje kön."

Hur bör politiken hantera detta? Bör skattemedel finansiera operationer hos de män som vil bli enucker?
Citera
2016-04-14, 14:21
  #2
Medlem
Västkustskts avatar
Det bästa vore att hjälpa dom för då kan de i alla fall inte föröka sig.
Citera
2016-04-14, 14:29
  #3
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.dagensmedicin.se/artiklar...em-for-varden/

"Män som vill bli eunucker – alltså leva utan testiklar – riskerar att ta saken i egna händer, om de inte får hjälp av sjukvården. Nu väcks frågan om behovet av ett tredje kön."

Hur bör politiken hantera detta? Bör skattemedel finansiera operationer hos de män som vil bli enucker?


De får betala de själv.

Lika lite jag som är född som en hermafritsnigel men i en en manlig människas kropp får betalt för att operaa mig till en snigelhermafrodit så ska det kollektiva betala för dessa dårar.

Det är knappast ett problem för vården.
Citera
2016-04-14, 14:41
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.dagensmedicin.se/artiklar...em-for-varden/

"Män som vill bli eunucker – alltså leva utan testiklar – riskerar att ta saken i egna händer, om de inte får hjälp av sjukvården. Nu väcks frågan om behovet av ett tredje kön."

Hur bör politiken hantera detta? Bör skattemedel finansiera operationer hos de män som vil bli enucker?


Mycket intressant frågeställning; jag tror att här någonstans stöter man på allvar in i frågan vilka slags "permanenta livsstilsval" som staten och den offentliga vården bör backa upp - stödja med pengar, utredande, medicinsk expertis och information. Lagligt erkänt månggifte är ett annat exempel.

Eunuckisk kastration (EK), om vi ska använda den termen, är ju en irreversibel operation, och med tanke på hur djupt den griper in i personens känsloliv och biologi, och hur denna metod skulle påverka personer runt om, så är det otänkbart att den moderna svenska (statliga) sjukvården skulle vilja tillåta sådana ingrepp utan en föregående utredning om patientens förmåga att klara det mentalt på lång sikt, ungefär som vid ett könsbyte. Det är relativt dyra saker det handlar om, dessutom kontroversiella.

I den traditionella palatskulturen på olika håll så var EK inte ett i grunden frivilligt val; det dikterades av furstens krav på att hans kvinnor (haremet) inte skulle kunna vara otrogna med tjänarna, och det upprätthölls via tvång. De som idag kan tänkas säga att de vill bli eunucker skulle förstås inte använda den sortens skäl, men i det allmänna medvetandet finns det ju en tydlig könskodad maktrelation i bakgrunden, dvs hederskultur. Och det är en föreställning som skulle vara svår att separera från dessa krav på kastration, både hos svenskar och hos inflyttade från Mellanöstern.

Jag anser inte att den offentliga vården ska assistera med sådant här, men ett motargument mot detta som förmodligen kommer att köras fram är att "om det måste göras på skumma små privatkliniker istället ökar risken för okunniga och misslyckade ingrepp som kan skada folk för livet" (jfr "rogue abortions"). Men så här är det : ingen lag kommer att kunna stoppa vissa personer från att försöka kapa ballarna av sig med en häcksax eller liknande åtgärder.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2016-04-14 kl. 14:48.
Citera
2016-04-14, 15:03
  #5
Medlem
Fris avatar
IKEAs biz intelligence har fått nys om utvecklingen och registrerar varumärket "cut balls" för att bevaka sitt etablerade internationella "köttbulls".

Om de stackars enuck-wannabes nekas skattefinansierad "vård", så är jag gärna med och arrangerar en frivillig allmän insamling för det goda ändamålet! Jag ser det som en sån där undervattensdammsugare som städar genpoolen. Jag önskar dem all lycka i sitt livsval, jag är överens med dem.
__________________
Senast redigerad av Fri 2016-04-14 kl. 15:11.
Citera
2016-04-14, 17:42
  #6
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.dagensmedicin.se/artiklar...em-for-varden/

"Män som vill bli eunucker – alltså leva utan testiklar – riskerar att ta saken i egna händer, om de inte får hjälp av sjukvården. Nu väcks frågan om behovet av ett tredje kön."

Hur bör politiken hantera detta? Bör skattemedel finansiera operationer hos de män som vil bli enucker?

Det är väl bara att låta dessa människor hållas? Antingen skär de på egen hand, med de risker det för med sig, eller så betalar de för en operation. Knappast ett stort samhällsproblem.
Citera
2016-04-14, 18:48
  #7
Medlem
FlamingBacons avatar
Lite som att hävda att heroinmissbrukare måste ges gratis heroin, annars riskerar de att ha saken i egna händer och förskaffa sina rusmedel på illegal väg.

För övrigt är jag för legalisering av samtliga droger, inklusive heroin.
Citera
2016-04-14, 18:56
  #8
Medlem
Uplands avatar
De vi gratis skall erbjuda (tvångs)kastration till är taharushare, även andra icke-germaner om de så önskar. För svenskar skall det vara förbjudet eftersom vi behöver svenska barn och män med testosteron som gör dem mer stridsberedda.
Citera
2016-04-14, 19:17
  #9
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.dagensmedicin.se/artiklar...em-for-varden/

"Män som vill bli eunucker – alltså leva utan testiklar – riskerar att ta saken i egna händer, om de inte får hjälp av sjukvården. Nu väcks frågan om behovet av ett tredje kön."

Hur bör politiken hantera detta? Bör skattemedel finansiera operationer hos de män som vil bli enucker?

Allvarligt. Funderar man på att göra ett sånt här ingrepp borde man få någon form av psykvård. Könsbyten i all ära men man kan ju inte må bra om man går omkring och funderar på sånna här saker.
Citera
2016-04-14, 19:34
  #10
Medlem
ganglere2s avatar
Nej, vi ska inte betala detta också. Låt dårarna betala själva. Kanske de då försöker skära själva och så kan hända att vi slipper dem helt. ):
Citera
2016-04-15, 23:13
  #11
Medlem
Zilvios avatar
Mycket ska man höra innan öronen trillar av men
självklart ska inte den offentligt finansierade vården hålla på med sånt här.
Psykvård som någon var inne på kan naturligtvis behövas för vissa (alla?) dessa enuck-kandidater.

Om det nu är så många som vill göra dessa ingrepp så finns det ju en marknad för privata aktörer att etablera sig på.
Det låter ju inte som något svårare ingrepp än många andra inom plastik och skönhetsoperationer.
Citera
2016-04-15, 23:23
  #12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Någonting säger mig att vi inte pratar om några större antal individer, så problemet är nog ganska litet, trots allt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback