Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
TMS använder sig av magnetfält och inducerar ström som nervceller svarar på. Det känns väldigt spekulativt att säga att medvetandet är ett magnetfält, då det elektriska fältet och magnetfältet hänger samman och interagerar med laddade partiklar.
Nu säger jag inte att det är det.
Det jag säger är att ett magnetfält liknar medvetandets relativa natur. Något osynligt bakomliggande som samtidigt är definitivt bundet till kroppen. Att det hänger samman med partiklar som alla har en laddning i någon form motsäger ju ingenting.
Citat:
Vad skulle vara vad och var? Det är svårt att isolera om medvetandet i sådana fall skule vara i materian eller i ett fält.
Ett magnetfält under dessa omständigheter befinner sig i direkta omgivningen. Gränsen ligger vid atomerna i molekylerna. Om medvetandet ligger i ett magnetfält så är magnetfältet inte något som går att skilja från materian.
Citat:
Hela tanken på ett slags isolerat medvetande kanske är fel?
Den är per definition fel, eftersom medvetande är starkt kopplad till materia såvitt vi vet.
Citat:
De är svårt att placera medvetandet i ett sådant fall, när det både består av materia på olika platser och signaler mellan dem. Kanske är det till och med så att dessa "olika platser" varierar.
Platserna varierar eftersom all materia i kroppen byts ut under en livstid. Medvetandet är inte kopplad till bestämd materia utan en generell sammansättning av materia. Det är därför magnetfält tilltalar mig som medvetande. Medvetande är kontinuerligt i livsupplevelsen men inte kopplat till bestämda atomer eller molekyler, ett magnetfält har samma egenskaper.
Om man tar det vidare och funderar på hur det är möjligt att upprätthålla en livsform av död materia som existerar i en flödande omsättning av den materian under relativt lång tid, så är det enda rimliga svaret att det finns ett magnetfält som bestämmer formen på flödet.
Vi är ju en 70% vattenlösning som bibehåller sin form under typ 70 år. Men vi består endast av död materia. Det enda sätt jag känner till som kan hålla en form oberoende av materian den formar, är ett magnetfält.