• 1
  • 2
2016-04-14, 01:42
Bannlyst
Som rubriken lyder?

Jag brukar nypa mig i armen och samtidigt åka ut med mitt medvetande och se mig utifrån, då känner jag inte att jag nyper mig själv.

Så det är garanterat medvetandet som upplever känslorna.

Men då till frågan, hur går det till?
Citera
2016-04-14, 02:34
Medlem
smutsigafingrars avatar
Ett medvetande måste ju vara medvetet om något. Det måste alltid finnas ett objekt för medvetandet som gör det medvetet. I den meningen är väl medvetandet upplevelser öht, tror jag i alla fall. Så det är väl dina sinnen som är ditt medvetande? Eller hur skulle de kunna hållas isär?

Edit: Dina sinnen måste givetvis också ha sina objekt. Utan ljud blir du inte medveten om din hörsel, till exempel.
Senast redigerad av smutsigafingrar 2016-04-14 kl. 02:44.
Citera
2016-04-14, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Som rubriken lyder?

Jag brukar nypa mig i armen och samtidigt åka ut med mitt medvetande och se mig utifrån, då känner jag inte att jag nyper mig själv.

Det finns bara ett sätt som något osynligt och omätbart som medvetandet skulle kunna interagera med en livsform. Magnetfält.
Kroppen består av komplext organiserad materia med hög upplösning i hög stabilitet som är väldigt exakt kalibrerad och uppgraderad över tid. Alla kemiska bindnigar i kroppens molekylflöde, alla joner, proteiner, kolväten, bildar gemensamt en elektromagnetisk signatur som är genomgående i hela kroppen. Enda sättet att ett medvetande skulle kunna interagera med en sådan struktur är ett elektromagnetiskt fält som är en direkt spegling av sammansättningen. Interfacet är nervnätverket där molekyler svarar i realtid på sin omgivning och också agerar i realtid. Där sker det avgörande genomförandet av beslut som fattas och allmän operation av maskineriet. Tydliga magnetiska fält finns bakom nervsignalernas funktion. Medvetande som magnetfält är en rimlig förklaring till hur det interagerar med kroppens sinnen.
Citera
2016-04-14, 06:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det finns bara ett sätt som något osynligt och omätbart som medvetandet skulle kunna interagera med en livsform. Magnetfält.
Kroppen består av komplext organiserad materia med hög upplösning i hög stabilitet som är väldigt exakt kalibrerad och uppgraderad över tid. Alla kemiska bindnigar i kroppens molekylflöde, alla joner, proteiner, kolväten, bildar gemensamt en elektromagnetisk signatur som är genomgående i hela kroppen. Enda sättet att ett medvetande skulle kunna interagera med en sådan struktur är ett elektromagnetiskt fält som är en direkt spegling av sammansättningen. Interfacet är nervnätverket där molekyler svarar i realtid på sin omgivning och också agerar i realtid. Där sker det avgörande genomförandet av beslut som fattas och allmän operation av maskineriet. Tydliga magnetiska fält finns bakom nervsignalernas funktion. Medvetande som magnetfält är en rimlig förklaring till hur det interagerar med kroppens sinnen.

Även jag är inne på magnetism argumentet då kroppen måste hållas ihop av det. Fast kanske en annan slags kraft än magneters magnetism.

Lika så medvetandet måste ha med "strålning/Magnetfält" att göra.

Forskningen visar på att det minsta man sett som bygger upp allt är just små magnetiska böjningar.
Citera
2016-04-14, 08:46
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
[...] Medvetande som magnetfält är en rimlig förklaring till hur det interagerar med kroppens sinnen.
Hur tänker du nu? Magnetfält kan detekteras. Det är bara att störa systemet och se hur det reagerar. Det finns väl inga belägg för att säga att starka magneter påverkar människors medvetande?
Citera
2016-04-14, 10:04
Medlem
Vi är Medvetandet utan att behöva uppleva medvetandet.
Citera
2016-04-15, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Hur tänker du nu? Magnetfält kan detekteras. Det är bara att störa systemet och se hur det reagerar. Det finns väl inga belägg för att säga att starka magneter påverkar människors medvetande?

Javisst kan det detekteras och vi vet att det måste finnas där. Jag menade att det som inte har varit synligt för de som forskar på vår biologi är magnetfält. Den enda rimliga motsvarigheten till ett medvetande som inte befinner sig i materien, är ett magnetfält.

Det finns väldigt starka bevis för att magnetism påverkar medvetandet. TMS.

Det påverkar hur vi upplever verkligheten.
Citera
2016-04-15, 08:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Javisst kan det detekteras och vi vet att det måste finnas där. Jag menade att det som inte har varit synligt för de som forskar på vår biologi är magnetfält. Den enda rimliga motsvarigheten till ett medvetande som inte befinner sig i materien, är ett magnetfält.

En del som har schizofreni (psykisk sjukdom) kan uppleva att dom löses upp, går upp i atomer, och därför gärna vill sova med kläder på för att "hållas ihop". Dessa skulle ju kunna ha något fel på det magnetiska fältet.
Citera
2016-04-15, 08:15
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:

TMS använder sig av magnetfält och inducerar ström som nervceller svarar på. Det känns väldigt spekulativt att säga att medvetandet är ett magnetfält, då det elektriska fältet och magnetfältet hänger samman och interagerar med laddade partiklar. Vad skulle vara vad och var? Det är svårt att isolera om medvetandet i sådana fall skule vara i materian eller i ett fält.

Hela tanken på ett slags isolerat medvetande kanske är fel? Det kan vara en illusion att ett medvetande är något frikopplat och "större". I själva verket kanske det bara handlar om att det finns särskilda områden i hjärnan som tillsammans bildar upplevelsen av att vara medveten då de kan skicka och ta emot signaler. De är svårt att placera medvetandet i ett sådant fall, när det både består av materia på olika platser och signaler mellan dem. Kanske är det till och med så att dessa "olika platser" varierar.
Citera
2016-04-15, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Som rubriken lyder?

Troligtvis genom överskridande av vissa tröskelvärden i de neurala nätverken.
Citera
2016-04-15, 14:05
Medlem
Yppsilons avatar
Kan man inte ställa frågan i det ljuset att...

Varför räcker inte en reaktion på en aktion. För att de ska upplevas?

Sen att du har en myriad av alla sinnen samtidigt ger dig " illusionen" att vara medveten..

Ta bort synen..du börjar känna dig mindre medveten.

Ta den bort hörseln...ännu mer..

Ta bort doften... Ta bort känseln...

Nu sitter du där med endast dina tankar... och känslor av primal-karaktär som rädsla och frustration...kanske lite kärlek..
Citera
2016-04-15, 14:30
Medlem
MeggieClearys avatar
Om medvetandet skulle vara något annat än signaler i hjärnan så kan man ju undra vart medvetandet befinner sej när man är medvetslös p.g.a sjukdom, skada, narkos.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in