Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-13, 22:39
  #1
Medlem
Erkan22s avatar
Hej!

Får inte riktigt grepp om vad som är skillnaden mellan dessa tre? Självklart förstår jag det stora överlag med 5 år vs 3 år osv men är Kandidatutbilningen mer praktiskt lagd eller vad gör att man ska välja den mot de andra två? Är det matematiken som är skillnaden?

Den jag främst kollat på är Systemvetenskapligt kandidatprogram - design av informationssystem i Lund och tänkte väl söka något liknande oavsett om det blir civil, högskole eller kandidat.

Någon som kan reda ut skillnaderna?
Citera
2016-04-13, 23:03
  #2
Medlem
Xer0s avatar
Det beror på vad det är för kandidat.
Det finns kandidater i genusvetenskap och lägereldsgittar.

Ingenjörsutbildningarna är mer standardiserade.
Ofta innebär ingenjörsutbildningarna i praktiken att du läser en viss kandidat och en viss master som din inriktning.
Citera
2016-04-13, 23:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkan22
Hej!

Får inte riktigt grepp om vad som är skillnaden mellan dessa tre? Självklart förstår jag det stora överlag med 5 år vs 3 år osv men är Kandidatutbilningen mer praktiskt lagd eller vad gör att man ska välja den mot de andra två? Är det matematiken som är skillnaden?

Den jag främst kollat på är Systemvetenskapligt kandidatprogram - design av informationssystem i Lund och tänkte väl söka något liknande oavsett om det blir civil, högskole eller kandidat.

Någon som kan reda ut skillnaderna?

Kolla på kursplanen för varje utbildning!
Systemvetenskap brukar ha massa flumkurser som inte ens borde vara med enligt mig. Skillnaden mellan högskoleingenjör och civilingenjör är att ena förbereds på 3 år för att jobba direkt. Medan Civilingenjörer matas med massa teori för att även kunna forska om man så vill.
Citera
2016-04-13, 23:06
  #4
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuisinen
Kolla på kursplanen för varje utbildning!
Systemvetenskap brukar ha massa flumkurser som inte ens borde vara med enligt mig. Skillnaden mellan högskoleingenjör och civilingenjör är att ena förbereds på 3 år för att jobba direkt. Medan Civilingenjörer matas med massa teori för att även kunna forska om man så vill.

Forskning kan ju också vara ett jobb. Det brukar benämnas som Research and Development (R&D).
Citera
2016-04-14, 10:49
  #5
Medlem
Om du vet mer exakt vad du vill jobba med och vill komma ut i arbete snabbare ska du välja en kandidat eller högskole ingenjör inom passande område. Om du däremot är lite mer osäker och vill ha bredare möjligheter så kanske en civilingenjör är mer relevant. Men sedan ska det ju vara värt tiden också och du ska trivas. Gillar du det teoretiska och fler svåra kurser är civ. ing. att föredra. De tar i regel mer fritid i anspråk oxå.
Citera
2016-04-14, 13:02
  #6
Medlem
Angående skillnaden mellan Civ.ing och H.ing brukar jag säga: Civilingenjören designar, Ingenjören genomför. Civilingenjören behöver ha en bredare kunskapsbas för att kunna designa lösningar utifrån problemställningarna, sedan tar ingenjören över och realiserar designen. Ingenjörer har oftast mindre bredd i sin utbildning jämfört med civilingenjören men är å andra sidan riktigt duktig inom sitt område.

Sen finns det förstås ingenjörer som jobbar med design och civilingenjörer som gör ingenjörsarbete.
Citera
2016-04-14, 19:51
  #7
Medlem
Erkan22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det beror på vad det är för kandidat.
Det finns kandidater i genusvetenskap och lägereldsgittar.

Ingenjörsutbildningarna är mer standardiserade.
Ofta innebär ingenjörsutbildningarna i praktiken att du läser en viss kandidat och en viss master som din inriktning.

Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Angående skillnaden mellan Civ.ing och H.ing brukar jag säga: Civilingenjören designar, Ingenjören genomför. Civilingenjören behöver ha en bredare kunskapsbas för att kunna designa lösningar utifrån problemställningarna, sedan tar ingenjören över och realiserar designen. Ingenjörer har oftast mindre bredd i sin utbildning jämfört med civilingenjören men är å andra sidan riktigt duktig inom sitt område.

Sen finns det förstås ingenjörer som jobbar med design och civilingenjörer som gör ingenjörsarbete.

Systemvetenskap är det jag främst tittat på, helst Lund/Göteborg annars Linköping.

Men hur "rankas" utbilningarna i arbetslivet sen? Är Högskoleingenjör och kandidatexamen lika mycket värda?
Citera
2016-04-14, 20:45
  #8
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkan22
Systemvetenskap är det jag främst tittat på, helst Lund/Göteborg annars Linköping.

Men hur "rankas" utbilningarna i arbetslivet sen? Är Högskoleingenjör och kandidatexamen lika mycket värda?

I sverige så är det nog fler som vet vad en högskoleingenjör är.
Utomlands så är det ingen som vet.

Men läser du h-ing så får du ju ofta en kandidat också, fast på hing kurserna.
Citera
2016-04-14, 21:43
  #9
Medlem
Erkan22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
I sverige så är det nog fler som vet vad en högskoleingenjör är.
Utomlands så är det ingen som vet.

Men läser du h-ing så får du ju ofta en kandidat också, fast på hing kurserna.

Så det betyder att det är bättre att läsa högskoleingenjör än kandidatprogram?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback