Citat:
Ursprungligen postat av
MrChow
Eskalerar inte intaget med tiden så är det sunt med ett litet intag av alkohol varje dag enligt hjärt- och kärlforskare. Men då handlar det om en öl eller ett glas vin - inte fem.
Bullshit som sprids av alkoholindustrin. Den vanligaste studien man hänvisar till handlar om att koncentrat från någon sorts vindruva doserats till celler in vitro och då det hade positiva effekter så används det för att påstå att något glas vin om dagen är hälsosamt.
Alkohol är en av de skadligaste drogerna som finns, fördelen är att den är så skadlig att kroppen protesterar när du väl nyktrat till vilket gör att önskan att återdosera inte blir densamma som för många mindre skadliga droger (t.ex. cannabis och opiater).
Heroin är inte särskilt "giftigt" för kroppen men beroendeframkallande och missbruk är destruktiva oavsett om det rör sig om smutsigt gatuheroin, läkarföreskrivna mediciner, alkohol eller, tja allt. Det är inte brukare som är problemet det är missbrukare och hur missbruket påverkar oss beror på vem vi är och vilket gift vi väljer.
Jag som hobbyknarkar det mesta och missbrukar benzo och nikotin kan säga att missbruken inte påverkar mitt liv särskilt mycket. Men när jag missbrukade noider så var jag knappt medveten, allt handlade om att få dosen och jag kunde inte fungera normalt. De droger jag tar dagligen idag är egentligen bara ett sätt att självmedicinera, inga överdrivna doser utan de får mig att fungera.
Citat:
Ursprungligen postat av
herrtanke
Faktum är ju dock att alkohol både räddar människoliv och tar människoliv på samma gång.
Som du säger så är alkohol relaterat till en hel del självmord, men det är också roten till annat ont, så som exempelvis dråp, misshandel, olyckor med mera.
Samtidigt ska dock påpekas att alkohol även räddar liv. Det finns människor som mår dåligt, men som av alkohol pallar med att leva vidare. Alkohol har inte bara negativa effekter, det kan även skänka både hopp, mod och få människor att må bättre. Men ja naturligtvis är detta lite tabu att tala om.
Mycket bra inlägg. Man kan inte gradera hälsoeffekter efter hur skadliga substanser är. Livskvalité mäter man inte i antal år man överlever utan i hur man man trivs med livet. Och vi är många som inte trivs med våra liv. Det kan vara pga ångest och annan form av mental ohälsa. Det kan egentligen hänga ihop med det mesta. Men det spelar mindre roll eftersom vi pratar om en känsla. Visst tobak dödar miljoner varje år. Men är det säkert att det sänker livskvalitén hos brukarna?