• 7
  • 8
2016-04-16, 11:12
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Hoppas att du trollar. Om det stämmer är det bara att beklaga ditt eländiga liv. Själv slutade jag dricka för länge sedan och har aldrig njutit så mycket av livet som nu. Man undrar om du klarar av att göra någonting utan en ölburk? Jag anser med dom kunskaper som finns att du är totalt körd i botten. Med tanke på mängderna så har du alla skador i hjärnan samlade. Inombords är du både uttorkad och har fett runt organ som kommer bidra till en tidigare vila. Sen kan du snacka emot hur mycket du vill men du är en klassisk alkoholist och din kropp är lika sårbar som alla andras. Sällan man ser fyllgubbar över 60 på stan då dom flesta sitter i rullstol eller gått hädan.

De flesta "fyllgubbar" du ser på stan i sina rullstolar har ofta slitits ner av sitt hårda leverne i övrigt, med dålig kost, näringsbrist, andra droger etc. Detta är lågfungerande "fyllgubbar" och de klarar inte av så mycket annat än att supa, och de har kanske ofta ingen anledning att klara av så mycket annat heller. Majoriteten av "fyllgubbar" över 60 lever dock ganska normala liv, förutom att de dricker mer än snittet. De utgör den största klicken och är s.k. högfungerande "fyllgubbar", och blir inte nämnvärt sjukare eller yngre än någon annan.
Citera
2016-04-16, 16:34
Medlem
Berberines avatar
haha, gud vilket alko jag maste vara da. Har i perioder druckit en ol eller tva nastan dagligen i nagra ar. Har ocksa haft perioder dar jag druckit naermare en 70's 3 ganger i veckan. Sen har jag perioder dar jag aer helt avtand fran att dricka alls.

Jag vill halla med de som snackar om att mkt handlar om genetiskt anlag och psykisk haelsa.
t.ex. skulle jag aldrig nagonsin fa for mig o dricka under en hemst bakfylla, eller under angesten som en sadan kan medfora. Jag dricker enbart naer jag mar bra for att ha kul med vaenner, eller en kall ol i den staendiga solen haer i Asien.

Jag har aldrig nagonsin kannt att jag behover alkohol, jag har dock kaent att det vore kul att ha alkohol naer jag aer ute med fulla maenniskor etc.

Bor ocksa tillagga att jag rokte gras dagligen i 3 ar och slutade pa en dag utan minsta problem.
Tog tramadol dagligen i nagra ar och trappade sedan ut sjalv med kratom.

Det varsta "beroendet" jag upplevt var benso, vilket jag tog dagligen i nagot ar, men trappade ur xanor med xanor och slutligen med diazepam. Idag anvander jag alpazolam eller diazepam vid langre flygresor eller bussresor, och har aldrig maerkt nagra problem fran tidigare missbruk, ej heller aldrig kaent att jag vill ta mer for att "flumma", benso har alltid varit ett somnmedel for mig och inte mkt annat.

Jag forsoker inte saega att droger inte ger problem, men vaeldigt mkt handlar om vad man aer for sorts person. jag har t.ex. ett enormt kontrollbehov, och aeven om jag gillar att bara paverkad som en flykt fran stristess ibland sa alskar jag att vara nykter.

Nu kanske du sager "jo men forr eller senare sa hander det", du kanske har ratt, men jag aer idag 32 och har druckit alkohol sporadiskt i vad du TS skulle kalla stora mangder sedan jag var 14. Du kan saga vad du vill om denna situationen, men jag kanner mig valdigt tillfreds med situationen som den ar.
Citera
2016-04-18, 01:47
Medlem
En påse chips om dagen kan göra en fet och klogga artärer.

Men ja, jag är enig. Spritromantiken är skrattretande.
Citera
2016-04-18, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
De psykoaktiva egenskaperna av etanol är mycket värre än kaffein.
Alkohol får folk att begå självmord.

Alkohol får människor att inte begå självmord.
Citera
2016-04-18, 02:17
Medlem
technoisbests avatar
Nej, en öl om dagen kommer inte förstöra ditt liv, så länge du håller dig till en öl om dagen. Dock så finns risken att du lägger på dig en del fett i.o.m. att öl innehåller mycket kalorier. Dricker man en öl om dagen så lägger man på sig ca. 5 kg fett på ett år.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=-hEEjxdYXog
Citera
2016-04-18, 08:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Alkohol får människor att inte begå självmord.

Enlight WHO sa ar alkohol direkt relaterat til 65% av alla sjalvmord i England.

http://alcoholireland.ie/policy/policy-documents-1/
Citera
2016-04-18, 11:29
Medlem
DoktorSmocktors avatar
men om du kollor på statistik över beroende så skulle du märka att runt 10-20% blir missbrukare oavsett om man snackar cannabis, alkohol, eller heroin. Så man kan ju anta att beroende handlar mer om personen i fråga än substansen. Låter som du baserar ditt tänk på hur du själv är och dina missbrukarvänner.

Bara för att du har missbrukat heroin (eller vad det nu var som du tog i en gränd med sprutor) och umgås i missbrukarkretsar betyder det inte att du har någon som helst representativ bild av hur folk reagerar på drogbruk.

Dricker förövrigt mindre än en gång i veckan och sällan mer än 2-3 öl.

DU är i en minoritet som inte klarar av droger och projicerar dina egna problem och uppleverser på andra personer. Påminnner väldigt mycket av en polare till mig som är väldigt osäker på sig själv och därför tror att alla andra är lika osäkra som han är men håller uppe en fasad av självförtroende.

https://www.drugabuse.gov/publications/drugfacts/heroin
https://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)
Senast redigerad av DoktorSmocktor 2016-04-18 kl. 11:35.
Citera
2016-04-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Enlight WHO sa ar alkohol direkt relaterat til 65% av alla sjalvmord i England.

http://alcoholireland.ie/policy/policy-documents-1/

Faktum är ju dock att alkohol både räddar människoliv och tar människoliv på samma gång.
Som du säger så är alkohol relaterat till en hel del självmord, men det är också roten till annat ont, så som exempelvis dråp, misshandel, olyckor med mera.

Samtidigt ska dock påpekas att alkohol även räddar liv. Det finns människor som mår dåligt, men som av alkohol pallar med att leva vidare. Alkohol har inte bara negativa effekter, det kan även skänka både hopp, mod och få människor att må bättre. Men ja naturligtvis är detta lite tabu att tala om.
Citera
2016-04-18, 18:23
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest
Nej, en öl om dagen kommer inte förstöra ditt liv, så länge du håller dig till en öl om dagen. Dock så finns risken att du lägger på dig en del fett i.o.m. att öl innehåller mycket kalorier. Dricker man en öl om dagen så lägger man på sig ca. 5 kg fett på ett år.

Knappast. Då skulle jag väga flera hundra kilo nu.
Citera
2016-04-18, 19:45
Medlem
Berberines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest

Sa kan man val inte resonera? Beror ju fullstaendigt pa ens ovriga livsstil och hur manga kalorier man forbranner dagligen.
Citera
2016-04-19, 19:24
Medlem
Är villig att hålla med ts i hans påståend ... om jag ser till egna erfarenheter och vänner . Ja du får ett kraftigt för ändrat beteende och små drickandet är ingen lek att bli av med. Sen om det rent fysiskt är farligt låter jag vara osagt åtminstone i mindre mängder.
Citera
2016-04-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Eskalerar inte intaget med tiden så är det sunt med ett litet intag av alkohol varje dag enligt hjärt- och kärlforskare. Men då handlar det om en öl eller ett glas vin - inte fem.

Bullshit som sprids av alkoholindustrin. Den vanligaste studien man hänvisar till handlar om att koncentrat från någon sorts vindruva doserats till celler in vitro och då det hade positiva effekter så används det för att påstå att något glas vin om dagen är hälsosamt.

Alkohol är en av de skadligaste drogerna som finns, fördelen är att den är så skadlig att kroppen protesterar när du väl nyktrat till vilket gör att önskan att återdosera inte blir densamma som för många mindre skadliga droger (t.ex. cannabis och opiater).

Heroin är inte särskilt "giftigt" för kroppen men beroendeframkallande och missbruk är destruktiva oavsett om det rör sig om smutsigt gatuheroin, läkarföreskrivna mediciner, alkohol eller, tja allt. Det är inte brukare som är problemet det är missbrukare och hur missbruket påverkar oss beror på vem vi är och vilket gift vi väljer.

Jag som hobbyknarkar det mesta och missbrukar benzo och nikotin kan säga att missbruken inte påverkar mitt liv särskilt mycket. Men när jag missbrukade noider så var jag knappt medveten, allt handlade om att få dosen och jag kunde inte fungera normalt. De droger jag tar dagligen idag är egentligen bara ett sätt att självmedicinera, inga överdrivna doser utan de får mig att fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Faktum är ju dock att alkohol både räddar människoliv och tar människoliv på samma gång.
Som du säger så är alkohol relaterat till en hel del självmord, men det är också roten till annat ont, så som exempelvis dråp, misshandel, olyckor med mera.

Samtidigt ska dock påpekas att alkohol även räddar liv. Det finns människor som mår dåligt, men som av alkohol pallar med att leva vidare. Alkohol har inte bara negativa effekter, det kan även skänka både hopp, mod och få människor att må bättre. Men ja naturligtvis är detta lite tabu att tala om.

Mycket bra inlägg. Man kan inte gradera hälsoeffekter efter hur skadliga substanser är. Livskvalité mäter man inte i antal år man överlever utan i hur man man trivs med livet. Och vi är många som inte trivs med våra liv. Det kan vara pga ångest och annan form av mental ohälsa. Det kan egentligen hänga ihop med det mesta. Men det spelar mindre roll eftersom vi pratar om en känsla. Visst tobak dödar miljoner varje år. Men är det säkert att det sänker livskvalitén hos brukarna?
Senast redigerad av Phailure 2016-04-20 kl. 17:01.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in