2016-04-15, 03:30
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Om du tror det är hälsosamt att administrera beroendeframkallande psykoaktiva droger in i sin kropp varje dag så får du väl tro det.
Sen är det ju en väldig skillnad på att något är hälsosamt kontra hälsovådligt. Bara för att något inte är hälsosamt så behöver det heller inte vara farligt. Hälsosam betyder nämligen nyttig, sund, hälsobringande, välgörande, näringsriktig, alltså att det på något sätt stärker kroppen. Löpning är hälsosamt, råttgift är hälsovådligt. Det finns gråzoner däremellan...

Det här tramset som TS kommer med är alarmism, inget annat. Rimligen har han läst på någon av nykterhetslobbyn sponsrad sida, alternativt nån kvällstidningsrubrik. Sånt är lika givande som att googla på symptom. Man får ALLTID svaret att det kan vara tecken på tumörer/hiv, oavsett vilka symptom man googlar på, samt att man bör uppsöka vårdcentral omgående. När man sen kommer till vårdcentralen så visar det sig vara förkylning/träningsvärk/ischias.

Man ska ta sånt här med en grabbnäve salt...
Senast redigerad av Arkhamist 2016-04-15 kl. 03:37.
Citera
2016-04-15, 04:20
Medlem
Som sagts innan är det väl inte många som fixar att hålla sig till endast 1 öl om dagen. Känns enligt mig också rätt onödigt, man vill väl ändå åt någon form utav berusning?
Efter att bott utomlands länge tror jag dock att det är sundare att dricka lagom mängder flera dagar i veckan än att dra i sig en pava sprit på fredagen och en låda öl på lördagen.
Citera
2016-04-15, 04:54
Citat:
Ursprungligen postat av Herrknaster
Efter att bott utomlands länge tror jag dock att det är sundare att dricka lagom mängder flera dagar i veckan än att dra i sig en pava sprit på fredagen och en låda öl på lördagen.
Det håller jag med om. Tre lagoma "mysfyllor" vid nån film eller serie tre kvällar i veckan är säkerligen mindre hälsovådligt i längden än en karatefylla på krogen i veckan, och då räknar jag in både slitage på kroppen och de eventuella risker man utsätter sig för genom att vara ute bland stora grupper berusade människor.
Citera
2016-04-15, 06:27
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made

Det börjar ALDRIG med en flaska sprit om dagen, utan snarare en öl.

Men herre gud, vad är det här för en sjåpig diskussion. Det är väl helt solklart att det inte finns något definitivt svar på detta. Har du genetiska anlag för det eller av någon annan anledning har lätt för att utveckla ett beroende är väl risken större, medan en del aldrig utvecklar något egentligt beroende. Alkoholismens grad bör väl dock först och främst mätas i dess effekter, dvs hur det påverkar ens liv och omgivning, och jag har väldigt svårt att tänka mig att en eller två öl om dagen har någon större negativ inverkan, även om man skulle utveckla ett visst alkoholberoende.

Måste dock ändå säga att jag personligen anser att det är lite överdrivet, även om det inte är så för alla. Själv dricker jag antingen 1-2 goda öl, två glas gott vin eller en mindre mängd portvin i princip varje dag. Jag mår som en jävla prins. Tycker det förgyller livet. Men nej då är det minsann nån som ska sitta och tycka att man då är alkoholist. Oj oj oj, ja det börjar med en öl, hjälp. Och man är på väg in i nån slags "träsk". Helt okej att lassa i sig ett flak blågul på fredag, jaja, visst, men ett glas vin varje dag, då är man alkis. Ja, herre gud vilket alkisbeteende. Usch. Jag får nog gå till härbärget direkt och sila T-röd i en limpa och skämmas
Citera
2016-04-15, 12:13
Medlem
Bajen666s avatar
Håller med om att man inte ska romantisera alkohol, men du är ju bara för mycket och skriver rappakalja.
Citera
2016-04-15, 14:05
Bannlyst
Denna tråd är ett ypperligt bevis på hur många smygalkiskar det finns i Sverige idag.
Såfort någon försöker ta er älskade drog ifrån er så blir ni offensiva och helt uppspelta.
Jag vet precis hur ni fungerar, era hjärnor är så lättlästa, alltid samma primitiva mönster.

Jag har själv legat i gränden och knappt kunnat andats med sprutor i både ben, armar och röv.
Jag har sett och gjort allt, jag har sett vänner som var alkohlister hoppa framför tåget framför mina ögon och fått deras inälvor uppsplattade på mina kläder.

Alkohol kan inte jämföras med socker eller kaffein som någon pajas drog upp. Så fort den du tar en klunk så förändras hela din världsuppfattning och personlighet utan att du kanske förstår det själv. Det är en tung psykoaktiv drog som slår runt i hela din jävla skalle. Etanol är också ett nervgift och fungerar precis som heroin och kokain gör uppe i det limbiska systemt, dvs pumpar ut dopamin och bränner ut hjärnan.
(Extra: Varför tror du att du blir lullig, frånvarande och vingig när du är full? Det är för att hjärnan bortprioriterar dessa förmågor och fokuserar all kraft på andning och hjärtat för att din kropp inte ska dö. Din hjärna känner en stark fara och förbereder sig mer eller mindre på att du kommer dö, att hålla låg hjärnaktivetet samt andning och hjärtat igång är dess sista rop på hjäp, så starkt är giftet etanol. Underskatta inte det och tänk på det nästa gång du blir full.)

Dricker man varje dag så vänjer man sig vid dopaminkicken som kommer efter någon öl. Detta visar sig ofta i att man blir lugn och tex stress från jobbet försvinner gradvis.

Eftersom man nu vet att det kommer ett lugn efter en öl så blir man beroende och lutar sig mot det, händer något jobbigt i livet så har man den där ölen på kvällen. Händer något väldigt jobbigt så kommer man dricka mer. Jag skulle gissa på att mer än 95% av alla som "tar en öl om dagen" för eller senare börjar dricka mer och mer, och detta leder i många fall till förstörd familj, förstört jobb och förstörda liv. Prata med alkisar, besök en psykklinik, galet många kommer från "en liten öl till maten"-mönstret.

Alla som växt upp med öldrickande föräldrar vet nog också hur vidrig en mor eller far kan bli efter de fått i sig "en öl". Sluta romantisera skiten. Beroenden är en av de största anledningarna till att psykiskt illamående existerar i världen idag. Saker som slår dopaminreceptorerna ur spel leder direkt till ångest, panikångest, depression och självmord. Alkohol är en av de största bovarana tillsammans med porr och leder till massor av självmord varje år.

Alla tunga knarkare jag träffat är också överrens om att när allt kommer omkring, att alkoholen är den absolut värsta drogen av dem alla.

Kan du ta en öl om dagen och mår bra, visst kör på det, men romantisera inte skiten för 9 av 10 svennar kommer inte kunna hålla detta dag in och dag ut i år, 9 av 10 fall kommer gå åt helvete för eller senare. Lura inte folk att tro att det inte är någon big deal.

Romantisera inte heller vardagsdrickandet utomlands. Jag har tex bott i Spanien och fy fan vad läskiga de är, lackar och vill slå ner en för minsta lilla skitsak, allmänt skitigt och äckligt, galet mycket brott och mord varje dag. Tunga knarkare precis överallt (inkörsport är alkoholen) osv. Ingen bra förebild. Kopplingen mellan deras dekadens och nerdrogade själ går inte att neka.
Senast redigerad av JalleKalleBalle 2016-04-15 kl. 14:37.
Citera
2016-04-15, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shUbR3
Man ska inte få unna sig nånting längre innan det är "livsfarligt".

Klart man kan, men daglig administration droger är inte att rekommendera (alkohol är en tung drog). Läs inlägget ovan.
Citera
2016-04-15, 16:58
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Denna tråd är ett ypperligt bevis på hur många smygalkiskar det finns i Sverige idag.
Såfort någon försöker ta er älskade drog ifrån er så blir ni offensiva och helt uppspelta.
Jag vet precis hur ni fungerar, era hjärnor är så lättlästa, alltid samma primitiva mönster.

Jag har själv legat i gränden och knappt kunnat andats med sprutor i både ben, armar och röv.
Jag har sett och gjort allt, jag har sett vänner som var alkohlister hoppa framför tåget framför mina ögon och fått deras inälvor uppsplattade på mina kläder.

Alkohol kan inte jämföras med socker eller kaffein som någon pajas drog upp. Så fort den du tar en klunk så förändras hela din världsuppfattning och personlighet utan att du kanske förstår det själv. Det är en tung psykoaktiv drog som slår runt i hela din jävla skalle. Etanol är också ett nervgift och fungerar precis som heroin och kokain gör uppe i det limbiska systemt, dvs pumpar ut dopamin och bränner ut hjärnan.
(Extra: Varför tror du att du blir lullig, frånvarande och vingig när du är full? Det är för att hjärnan bortprioriterar dessa förmågor och fokuserar all kraft på andning och hjärtat för att din kropp inte ska dö. Din hjärna känner en stark fara och förbereder sig mer eller mindre på att du kommer dö, att hålla låg hjärnaktivetet samt andning och hjärtat igång är dess sista rop på hjäp, så starkt är giftet etanol. Underskatta inte det och tänk på det nästa gång du blir full.)

Dricker man varje dag så vänjer man sig vid dopaminkicken som kommer efter någon öl. Detta visar sig ofta i att man blir lugn och tex stress från jobbet försvinner gradvis.

Eftersom man nu vet att det kommer ett lugn efter en öl så blir man beroende och lutar sig mot det, händer något jobbigt i livet så har man den där ölen på kvällen. Händer något väldigt jobbigt så kommer man dricka mer. Jag skulle gissa på att mer än 95% av alla som "tar en öl om dagen" för eller senare börjar dricka mer och mer, och detta leder i många fall till förstörd familj, förstört jobb och förstörda liv. Prata med alkisar, besök en psykklinik, galet många kommer från "en liten öl till maten"-mönstret.

Alla som växt upp med öldrickande föräldrar vet nog också hur vidrig en mor eller far kan bli efter de fått i sig "en öl". Sluta romantisera skiten. Beroenden är en av de största anledningarna till att psykiskt illamående existerar i världen idag. Saker som slår dopaminreceptorerna ur spel leder direkt till ångest, panikångest, depression och självmord. Alkohol är en av de största bovarana tillsammans med porr och leder till massor av självmord varje år.

Alla tunga knarkare jag träffat är också överrens om att när allt kommer omkring, att alkoholen är den absolut värsta drogen av dem alla.

Kan du ta en öl om dagen och mår bra, visst kör på det, men romantisera inte skiten för 9 av 10 svennar kommer inte kunna hålla detta dag in och dag ut i år, 9 av 10 fall kommer gå åt helvete för eller senare. Lura inte folk att tro att det inte är någon big deal.

Romantisera inte heller vardagsdrickandet utomlands. Jag har tex bott i Spanien och fy fan vad läskiga de är, lackar och vill slå ner en för minsta lilla skitsak, allmänt skitigt och äckligt, galet mycket brott och mord varje dag. Tunga knarkare precis överallt (inkörsport är alkoholen) osv. Ingen bra förebild. Kopplingen mellan deras dekadens och nerdrogade själ går inte att neka.

Du är ju den värsta moralpredikanten jag någonsin stött på. Nästan snudd på domedagsprofet. Ditt inlägg är fullt av anekdoter, skrämselpropaganda, vilt spekulerande och annat rent hittepå. Och en herrans massa predikande. "Gör inte si, gör inte så, akta er för det här, akta er för det där". Ingen fakta alls. Alla som är oliktänkande från dig "romantiserar" droger/alkohol. Du drar direkta kopplingar mellan "en öl" och brott och mord. Ja, okej... det finns rimligtvis socioekonomiska faktorer som gör att alkohol har en mer negativ effekt, men då är det väl också rimligt att man får ha den predisponeringen. "Tunga knarkare överallt!" Jo, visst. Undrar var du bodde i Spanien, slumområde i Malaga eller? Då säger det ju sig självt vad du sett. Fullt med psykiskt sjuka och andra missgynnade. Har det slagit dig att det kanske inte beror på alkoholen, utan snarare den socioekonomiska situationen som leder till missbruket?

Nä, kryp du tillbaka till ditt AA-möte.
Citera
2016-04-15, 17:58
Medlem
jomenvisst84s avatar
Så länge det inte eskalerar är det ju ingen fara, kan man hålla sig till en öl varje dag så är det bra. Men risken är stor att dosen öklar efter några år... Sen är det jäkligt lätt med självförnekelse, har själv varit där... Nu är jag helt nykter sen ett par år tillbaks, och det känns jäkligt skönt, men det var ett helvete att sluta! Jag drack 3-4 dagar i veckan, mer än en öl dock...
Citera
2016-04-15, 18:24
Medlem
Om TS åker tidsmaskin till 1980-talet kan han göra en föreläsningsturné på landets högstadieskolor. Framtiden är mera osäker. Lycka till!
Citera
2016-04-15, 21:42
Medlem
Bizmarcks avatar
På vardagarna dricker jag dagligen ett sexpack folköl 3,5 efter jobbet. Detta sker medan jag utför hushållssysslor, lagar mat, tittar på tv. På helgerna dricker jag starköl, vanligtvis 10 st fre-lörd och 4-5 på söndagen. Ser mig som en högfungerande alkis som får oerhört mycket uträttat både vardagar och helger. Har förutom jobb, hus och barn, så det krävs ju en del av en. Har hållit på så här i några år och ser ingen anledning att sluta så länge livet fungerar. Hälsan på lång sikt skiter jag faktiskt lite i. De flesta allvarliga sjukdomar beror på gener och anlag, och dessutom kan du bli överkörd imorgon om du har otur.
Citera
2016-04-16, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
På vardagarna dricker jag dagligen ett sexpack folköl 3,5 efter jobbet. Detta sker medan jag utför hushållssysslor, lagar mat, tittar på tv. På helgerna dricker jag starköl, vanligtvis 10 st fre-lörd och 4-5 på söndagen. Ser mig som en högfungerande alkis som får oerhört mycket uträttat både vardagar och helger. Har förutom jobb, hus och barn, så det krävs ju en del av en. Har hållit på så här i några år och ser ingen anledning att sluta så länge livet fungerar. Hälsan på lång sikt skiter jag faktiskt lite i. De flesta allvarliga sjukdomar beror på gener och anlag, och dessutom kan du bli överkörd imorgon om du har otur.
Hoppas att du trollar. Om det stämmer är det bara att beklaga ditt eländiga liv. Själv slutade jag dricka för länge sedan och har aldrig njutit så mycket av livet som nu. Man undrar om du klarar av att göra någonting utan en ölburk? Jag anser med dom kunskaper som finns att du är totalt körd i botten. Med tanke på mängderna så har du alla skador i hjärnan samlade. Inombords är du både uttorkad och har fett runt organ som kommer bidra till en tidigare vila. Sen kan du snacka emot hur mycket du vill men du är en klassisk alkoholist och din kropp är lika sårbar som alla andras. Sällan man ser fyllgubbar över 60 på stan då dom flesta sitter i rullstol eller gått hädan.
Senast redigerad av gurkelurkan 2016-04-16 kl. 00:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in