• 1
  • 2
2016-04-13, 04:09
Bannlyst
Läser man runt lite så verkar det som många tycker det är okej att dricka varje dag, sålänge det bara är någon öl eller två. "Det är väl inte så farligt"
Detta stämmer inte, sluta romantisera och rättfärdiga ert drickande.

Om det så än bara är en klunk, så fort etanol går in i ditt blod så slår kicken igång och du förändras psykoaktivt, även om du kanske inte förstår det själv. Det limbiska systemet i din hjärna blir beroende och såfort alkoholen är ute ur ditt system så börjar den påverka ditt dagliga liv mer och mer, även om du kanske inte förstår det själv direkt. Att ta en kall liten öl om dagen kan i det långa loppet leda till livsfarliga konsekvenser. Alkohol är en drog som rankas nästan lika farlig som heroin och kokain.

Vad jag vill säga med detta är att folk måste sluta romantisera drogen alkohol och få folk att tro det är okej att dricka varje dag, om det är små mängder. Vad säger ni?
Citera
2016-04-13, 04:18
Medlem
Pie021s avatar
Ett glas cola om dagen är nog värre.
Citera
2016-04-13, 04:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pie021
Ett glas cola om dagen är nog värre.

De psykoaktiva egenskaperna av etanol är mycket värre än kaffein.
Alkohol får folk att begå självmord.
Senast redigerad av JalleKalleBalle 2016-04-13 kl. 04:33.
Citera
2016-04-13, 05:09
Medlem
MrChows avatar
Eskalerar inte intaget med tiden så är det sunt med ett litet intag av alkohol varje dag enligt hjärt- och kärlforskare. Men då handlar det om en öl eller ett glas vin - inte fem.
Citera
2016-04-13, 05:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Eskalerar inte intaget med tiden så är det sunt med ett litet intag av alkohol varje dag enligt hjärt- och kärlforskare. Men då handlar det om en öl eller ett glas vin - inte fem.

Jag tror detta är lobby från alkoholindustrin.
Det kan aldrig vara hälsosamt att exponera sitt limbiska system för ett etanolberoende (dricker man varje dag blir man beroende, även om man kanske inte förstår det själv).
Citera
2016-04-13, 05:25
Medlem
HiiriHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Det kan aldrig vara hälsosamt att exponera sitt limbiska system för ett etanolberoende (dricker man varje dag blir man beroende, även om man kanske inte förstår det själv).
Öl är förfan nyttigt, flytande bröd.
Citera
2016-04-13, 05:48
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Läser man runt lite så verkar det som många tycker det är okej att dricka varje dag, sålänge det bara är någon öl eller två. "Det är väl inte så farligt"
Detta stämmer inte, sluta romantisera och rättfärdiga ert drickande.

Om det så än bara är en klunk, så fort etanol går in i ditt blod så slår kicken igång och du förändras psykoaktivt, även om du kanske inte förstår det själv. Det limbiska systemet i din hjärna blir beroende och såfort alkoholen är ute ur ditt system så börjar den påverka ditt dagliga liv mer och mer, även om du kanske inte förstår det själv direkt. Att ta en kall liten öl om dagen kan i det långa loppet leda till livsfarliga konsekvenser. Alkohol är en drog som rankas nästan lika farlig som heroin och kokain.

Vad jag vill säga med detta är att folk måste sluta romantisera drogen alkohol och få folk att tro det är okej att dricka varje dag, om det är små mängder. Vad säger ni?

Nej man blir inte per se alkis av att dricka en öl om dagen. Däremot om det blir mer än en öl om dagen. Då bör man fråga sig varför man ska dricka öl varje dag.

Vissa veckor dricker jag små mängder alkohol varje dag och sedan kan det gå månader utan en droppe. Det är faktorer som psykisk ohälsa och arvsanlag som gör folk till alkoholister, inte alkoholen i sig.
Citera
2016-04-13, 06:48
Medlem
8xxSeriess avatar
[quote=JalleKalleBalle|text[/QUOTE]
en öl om dagen KAN göra dig till alkoholist. Kan och att man BLIR är en ganska väsentlig skillnad. Tror TS bygger topic på dåliga erfarenheter. Ett glas öl om dagen tror jag snarare kan vara nyttigt, baserat på vad jag läst.

Är det så att någon som står dig nära TS är alkis och att du upplever att det började för denne med ett glas öl om dagen?
Citera
2016-04-13, 07:02
Medlem
bitch-sandwichs avatar
En öl om dagen gör dig till spegeldrickare, vilket är en lindrigare variant av alkoholism.
Många spegeldrickare lever ganska vanliga liv och är inte ens medvetna om sitt alkoholberoende, fram till den dagen de hamnar i sjukhuset (eller andra miljöer där de inte kan dricka) - då kommer abstinensbesvären fram.
Så ja, en öl om dagen är igen bra idé.
Citera
2016-04-13, 07:47
Medlem
godhetsapostelns avatar
TS kommer med ett påstående. Han påstår att man kan bli alkoholist av att dricka en öl om dagen. Sen visar det sig att idioten helt saknar belägg för vad han skriver om.
Den som kommer med ett påstående skall bevisa sin sak.. Det är den vetenskapliga hållningen som gäller all forskning i västvärlden. Gå inte in och svara i trådar där idioter skriver.

Annars hamnar vi på samma argumentering som kristna. Bevisa att Gud inte finns. Jasså, du kan inte det - alltså finns han. Det är inte vi som skall bevisa riktigheten i TS argumentering. Det är han själv.
Ignorera idioter!
Citera
2016-04-13, 07:48
Medlem
Vad definierar alkoholism? Är man alkoholist även om ens drickande inte har någon som helst inverkan på ens vardag?

Vad är det för konsekvenser en öl om dagen kan ha på kroppen? Vilka konsekvenser har det på livet?

Alla dör till slut. Personligen lever jag hellre kort och glatt än länge och spiknykter.
Citera
2016-04-13, 07:53
Medlem
Citat:

Precis som din tråd är lobby för motsatsen.
Har du någon trovärdig källa för det du påstår?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in