Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-04-12, 15:49
Medlem
Ett tips nu i deklarationstider är att räkna ut vad man betalar i skatt totalt per år!!!
Ta summan från preliminär skatteuträkning, raden Summa (med fet stil) delat med summan Inkomst av tjänst= ex. 0,25953
Så du betalar totalt ca. 26% skatt och inte som många tror 30-33%
Stämmer detta?
Citera
2016-04-12, 15:50
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalaspuff
Stämmer detta?
Ja.
Citera
2016-04-12, 15:53
Medlem
Conceptions avatar
Tacka jobbskatteavdraget för det.
Citera
2016-04-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalaspuff
Ett tips nu i deklarationstider är att räkna ut vad man betalar i skatt totalt per år!!!
Ta summan från preliminär skatteuträkning, raden Summa (med fet stil) delat med summan Inkomst av tjänst= ex. 0,25953
Stämmer detta?

Ja och Nej.

Jobbskatteavdraget ger dig en "kommunal skatt" på 26%. Kan man säga.

Däremot så har du ett totalt skattetryck som är extremt mycket högre i formen av:
Arbetsgivaravgift
Tobak
Bensin
El
Alkohol
Elektronikskatt
Kopieringsavgifts
Och inte minst MOMSEN.
Sen tillkommer säkert runt 20-30 till skatter som inte berör de flesta så mycket.

Totalt ligger du på ca 70% skatt. Självklart vill inte staten att alla ska veta vad man betalar i skatt, de vill att vi ska gå runt och tro att det enda man betalar är 30% - jobbskatteavdragt. Du blir lurad.

Ps har inte räknat med värnskatten/höginkomsttagarskatten.
Citera
2016-04-12, 18:21
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Ja och Nej.

Jobbskatteavdraget ger dig en "kommunal skatt" på 26%. Kan man säga.

Däremot så har du ett totalt skattetryck som är extremt mycket högre i formen av:
Arbetsgivaravgift
Tobak
Bensin
El
Alkohol
Elektronikskatt
Kopieringsavgifts
Och inte minst MOMSEN.
Sen tillkommer säkert runt 20-30 till skatter som inte berör de flesta så mycket.

Totalt ligger du på ca 70% skatt. Självklart vill inte staten att alla ska veta vad man betalar i skatt, de vill att vi ska gå runt och tro att det enda man betalar är 30% - jobbskatteavdragt. Du blir lurad.

Ps har inte räknat med värnskatten/höginkomsttagarskatten.
Helt korrekt. Jobba svart!
Citera
2016-04-12, 18:24
Medlem
psflaxs avatar
[quote=Macatho|56942242]Ja och Nej.

Arbetsgivaravgift
Tobak
Bensin
El
Alkohol
Elektronikskatt
Kopieringsavgifts

Det är väl sällan man betalar sin egen arbetsgivaravgift?
Citera
2016-04-12, 18:27
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Pengarna dras från DIN lön, sen att det är arbetsgivaren som hanterar det förändrar ju ingenting. För övrigt betalar du inte in din löneskatt själv heller, allt det där sköter arbetsgivaren.
Citera
2016-04-12, 18:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Tja, du betalar väl ungefär lika sällan din löneskatt eller moms?

Däremot är det alltid du som jobbar in pengarna.
Citera
2016-04-12, 19:26
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Tja, du betalar väl ungefär lika sällan din löneskatt eller moms?

Däremot är det alltid du som jobbar in pengarna.

Ajajaja men vafan när du söker ett jobb har du ett lönekrav säg 30kkr .
Du får då 30kkr men nu lipar du för att arbetsgivaren måste betala sociala avgifter uppehåll detta .

Hade arbetsgivaren sluppit dessa hade du ju ändå fått 30kkr i månaden så som du begärt och varan eller vafan du nu producerat hade varit billigare bara.

Jävla gnäll är det . Var med och bygg upp landet och sluta var så självisk
Citera
2016-04-12, 20:24
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Du får då 30kkr men nu lipar du för att arbetsgivaren måste betala sociala avgifter uppehåll detta .

Hade arbetsgivaren sluppit dessa hade du ju ändå fått 30kkr i månaden så som du begärt och varan eller vafan du nu producerat hade varit billigare bara.

Jag jobbar i en guldgruva. Varje dag gräver jag upp exakt 1000:- i guld. Om grusvägarna då ska betala ut det i lön till mig betalar han 1000:- (han betalar mig guldets fulla pris) så måste han betala en avgift till staten för det, så kallad skatt. Ifall jag i slutändan får ut 500:- har jag alltså betalat 50% på mitt arbete.

Vi kan såklart dela upp avgiften i flera delar och kalla dom olika saker. Men det förändrar inte det faktum att om staten tar 50% så tar staten 50%. Det spelar såklart inte heller någon roll att ena delen göms undan för mig, förutom att det är oärligt.

Hur ställer du dig till att minska inkomstskatten till 0% och utöka arbetsgivar-avgifterna motsvarande mängd? Fan du kommer ju slippa betala skatt ju! Fan va nice! Fatta va mycket pengar vi kan spara, och helt utan att det drabbar någon!
Citera
2016-04-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord

Pga att du har blivit duperad och tror inte att ditt arbete är värt mer än 25-45k.
Citera
2016-04-12, 22:15
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Pga att du har blivit duperad och tror inte att ditt arbete är värt mer än 25-45k.

Det är det inte, jag är mkt nöjd med min lön och mitt arbete.

Du är duperad av guldförsäljare och falska profeter på youtube . Dom tjänar pengar på att sprida konspirationsteorier .

Om du har råd med ett bra liv . Bostad , bil , mat till dig och dina barn , semester , ledig lör/söndag så bör du vara nöjd med ditt liv. I Sverige har majoriteten ett mkt bra liv .

Det var definitivt inte bättre förr .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in