Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-11, 22:40
  #1
Medlem
Flyer6s avatar
Funderar på att försöka hinna med en tripp till England, Skottland och alla länder i Brittiska öarna, sugen på att ta med mig tältet då med. Vad jag förstått är det inte ok att tälta "vart som helst" (ingen allemansrätt typ) i England, medan det är ok i Skottland bla.
Någon som är mer inläst på vad som gäller med tält får gärna upplysa mig för respektive land... Är det bara campingplatser som gäller i England typ eller finns det undantag?

Annars undrar jag om ni har något tips på en nice vandringsled? Skottland lockar mycket där, ser riktigt nice ut, men förslag från alla länder där mottages
Citera
2016-04-12, 00:06
  #2
Medlem
Kolla rullen Eden Lake för lite inspiration om camping i UK
Citera
2016-04-19, 14:35
  #3
Medlem
Vad gäller camping är det som du säger inte tillåtet i England. Men om du vill wild campa kan du alltid fråga markägaren om lov alternativt sätta upp tältet där det inte syns och se till att inte stanna för länge.

Då England är ganska tätbebyggt finns det oftast vandrarhem eller inns i närheten. Det är lite annorlunda i Skottland och Wales.

Finns gott om vandringsleder, du kan kolla hemsidan nationaltrail.co.uk.
Jag har gått stora delar av south downs way, mycket kust och fina byar. Sedan är kustleden runt Wales rätt så spektakulär med klippor och häftiga sandstränder.
Citera
2016-04-19, 14:49
  #4
Medlem
I GB bor man med fördel på B&B, gärna på landet och i småbyar. Ofta gästvänligt och fantastisk god frukost! Campa har jag bara gjort på mc-träffar där men det var ju tillåtet.
Citera
2016-05-12, 15:18
  #5
Medlem
Flyer6s avatar
Tar till mig de tips jag fått hittills, tackar.

Finns det mer exakta bestämmelser ang. tältning i England?

I värsta fall får jag väl helt enkelt skuta i att tälta i England och slösa pengar på B&B :/ Spara tältningen till övriga delar av UK.

För att förtydliga så gillar jag att tälta, jag tältar hellre än bo på vandrarhem, så tro inget annat.
Citera
2016-05-18, 18:03
  #6
Medlem
Jag läste just en artikel om camping. Förrutom som tidigare nämnts, att man ska fråga landägaren om tillåtelse, så finns det platser där det är tillåtet: "Wild camping is legal in Scotland and on much of Dartmoor, and the high hills of Snowdonia and the Lake District often allow mountain camping for one night". "Some coastal areas and waterways also enjoy historic camping rights." Helst ska man slå upp tältet på en undanskymd plats, samt göra det sent och lämna tidigt.
Citera
2016-05-24, 01:55
  #7
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av industristad
Jag läste just en artikel om camping. Förrutom som tidigare nämnts, att man ska fråga landägaren om tillåtelse, så finns det platser där det är tillåtet: "Wild camping is legal in Scotland and on much of Dartmoor, and the high hills of Snowdonia and the Lake District often allow mountain camping for one night". "Some coastal areas and waterways also enjoy historic camping rights." Helst ska man slå upp tältet på en undanskymd plats, samt göra det sent och lämna tidigt.

Min plan exakt

Nåväl, får väl se vad som händer när jag tar mig iväg.

Tips på nice vandringsleder/platser att besöka mottages fortfarande gärna. Irland och Skottland är jag mest nyfiken på hittills.
Citera
2017-03-25, 12:01
  #8
Medlem
Adolf-Bengtssons avatar
Trevlig tråd.

Tänkte åka till Skottland i böjan av juni och glida runt där några månader. Förr kunde luffare jobba lite på någon gård och få nattlogi. Går det att göra så idag?
Citera
2017-03-27, 21:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf-Bengtsson
Trevlig tråd.

Tänkte åka till Skottland i böjan av juni och glida runt där några månader. Förr kunde luffare jobba lite på någon gård och få nattlogi. Går det att göra så idag?

Nej det hade jag nog inte räknat med om jag var du. Känns som du kommer bli utskrattad om du frågar, men du kan ju försöka men ha med dig tält som backup.
Citera
2017-03-29, 19:53
  #10
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf-Bengtsson
Trevlig tråd.

Tänkte åka till Skottland i böjan av juni och glida runt där några månader. Förr kunde luffare jobba lite på någon gård och få nattlogi. Går det att göra så idag?

Jag tror nog manga skulle bli forvanade, och de flesta skulle saga nej till att byta jobb mot mat. Men inte bara for att de inte vill utan for olika lagar och regler om arbetssakerhet, forsakring med mera. T.ex. om du skulle skada dig pa nagot vis. Men tror nog att det finns en del schyssta manniskor som kan hjalpa dig anda om du ar trevlig och inte verkar allt for konstigt. Men visst skulle manga saga nej och tro att du lider av nagon psykisk sjukdom nog.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2708538

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback