• 1
  • 2
2016-04-07, 23:18
Medlem
Någon som kan uppdatera mig på vad reglerna säger kring omkörning. Kom på en 2+1 väg som vid tillfället var enkelfil men en påfart gjorde om vägen till dubbelfil.

En bil kommer i låg fart och kör in i höger fil, jag ligger kvar i vänster och påbörja omkörning.

Då gasar snubben på som fan och verkar till synes vägra släppa förbi mig. Får gasa på som fan för att komma om innan vägen gick ihop längre fram.

Är inte första gången jag varit med om det. Är eet nåt vanligt beteende bland lättkränkta förare?

Vad är det som gäller, gjorde han fel?
Citera
2016-04-07, 23:21
Bannlyst
Ja han gjorde fel, hur fick du ditt körkort egentligen?
Sätt dig på en motorcykel så ska du få se hur folk beter sig, folk kan tvärbromsa byta fil osv på ren djävulskap, idioter finns det gott om och det är inget undantag i trafiken.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/b...gspafart-40235

Det är olagligt att förhindra/försvåra en omkörning.
Senast redigerad av Bakhjul 2016-04-07 kl. 23:23.
Citera
2016-04-07, 23:22
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejmeg
Någon som kan uppdatera mig på vad reglerna säger kring omkörning. Kom på en 2+1 väg som vid tillfället var enkelfil men en påfart gjorde om vägen till dubbelfil.

En bil kommer i låg fart och kör in i höger fil, jag ligger kvar i vänster och påbörja omkörning.

Då gasar snubben på som fan och verkar till synes vägra släppa förbi mig. Får gasa på som fan för att komma om innan vägen gick ihop längre fram.

Är inte första gången jag varit med om det. Är eet nåt vanligt beteende bland lättkränkta förare?

Vad körde du för bil och vad körde den andre?
Citera
2016-04-07, 23:23
Medlem
Ja, det finns alltid rövhål som ska "äga" vägen. Du borde kört framför honom och tvärbromsat eller något, jävla ****** som ej släpper förbi. Det är inte olagligt att inte släppa förbi då det är du som ska vänta för att köra in, skulle du kört in i han då skulle det vart ditt fel.
Citera
2016-04-07, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mustuq
Ja, det finns alltid rövhål som ska "äga" vägen. Du borde kört framför honom och tvärbromsat eller något, jävla ****** som ej släpper förbi. Det är inte olagligt att inte släppa förbi då det är du som ska vänta för att köra in, skulle du kört in i han då skulle det vart ditt fel.

Du verkar vara ett av dom!
Citera
2016-04-07, 23:32
Medlem
ArturoBandinis avatar
Verkar snarare vara du som är lättkränkt, som startar en Flashbacktråd om det.
Citera
2016-04-07, 23:52
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejmeg

Han låg på en påfart medan du låg i en fil utan omkörningsmöjlighet då det var enfiligt.
Han gjorde bedömningen att han kunde öka hastigheten för att samspela med en idiot som då valde att gasa på.
Vi påfart ska man snabbt komma upp i rätt hastighet för att komma ut i körfältet.
Citera
2016-04-08, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Han låg på en påfart medan du låg i en fil utan omkörningsmöjlighet då det var enfiligt.
Han gjorde bedömningen att han kunde öka hastigheten för att samspela med en idiot som då valde att gasa på.
Vi påfart ska man snabbt komma upp i rätt hastighet för att komma ut i körfältet.

Det var förmodligen ingen vanlig påfart med accelerationsfält, utan jag antar det var en sån här:
https://www.google.se/maps/@60.14553...2!8i6656?hl=sv

Där fortsätter "accelerationsfältet" som högerfil parallellt med vänsterfilen. Den 2 filiga sträckan är sen lika lång som en normal 2-filig sträcka. När det sen går ihop till 1 fil där den 2-filigha sträckan är slut, så är det vänsterfilen som "tar slut" precis som vanligt.

Så gasade snubben på medvetet för att inte bli omkörd var det han som gjorde fel. Men det behöver ju inte vara så ändå. Påfarten på många av dessa går i en rätt skarp sväng, så där kan man inte ha så hög fart - då måste man accelerera från rätt låg fart i början av accelerationsfältet/högerfilen (förmodligen därför det även är heldraget en ganska lång sträcka för att undvika att folk går över från vänsterfilen nära inpå där folk kommer in i låg fart).
TS vet ju inte vilken fart den andra föraren tänkt hålla och om han vill upp i hög fart och dessutom kanske har en slö bil, så kan det ju bli en ganska lång acceleration som fortsätter långt in på den 2-filiga sträckan sen.
Om TS då kommer upp i "omkörningsläge" medan den andra föraren fortfarande accelererar så kan det ju se ut som han gör det för att försvåra omkörning - även fast det inte behöver vara så. Han kanske bara tänkt hålla högre fart än TS.
Citera
2016-04-08, 00:50
Medlem
Alltså.. Det finns ju "Vägra släppa förbi" och sen finns det ju "Köra helt normalt som man hade gjort om den omkörande inte varit där" att båda fallen kan inkludera en kraftig acceleration borde vilken neanderthalare som helst kunna förstå..

Så - om han accelerade upp till typ hastighets begränsningen eller strax däröver kan man väl anta att han bara körde helt normalt.

Jag brukar skojja med folk ibland när man kör genom småställen där 90 blir 50.. Om man väntar med att börja accelerera ända tills 90 skylten har många redan påbörjat en omkörning. Då har man lagt i 2an och är redo att trycka pedalen i botten. Skitkul!
Citera
2016-04-08, 00:58
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustuq

Citat:
Ursprungligen postat av C20
Det var förmodligen ingen vanlig påfart med accelerationsfält, utan jag antar det var en sån här:

Där fortsätter "accelerationsfältet" som högerfil parallellt med vänsterfilen. Den 2 filiga sträckan är sen lika lång som en normal 2-filig sträcka. När det sen går ihop till 1 fil där den 2-filigha sträckan är slut, så är det vänsterfilen som "tar slut" precis som vanligt.

Så gasade snubben på medvetet för att inte bli omkörd var det han som gjorde fel. Men det behöver ju inte vara så ändå. Påfarten på många av dessa går i en rätt skarp sväng, så där kan man inte ha så hög fart - då måste man accelerera från rätt låg fart i början av accelerationsfältet/högerfilen (förmodligen därför det även är heldraget en ganska lång sträcka för att undvika att folk går över från vänsterfilen nära inpå där folk kommer in i låg fart).
TS vet ju inte vilken fart den andra föraren tänkt hålla och om han vill upp i hög fart och dessutom kanske har en slö bil, så kan det ju bli en ganska lång acceleration som fortsätter långt in på den 2-filiga sträckan sen.
Om TS då kommer upp i "omkörningsläge" medan den andra föraren fortfarande accelererar så kan det ju se ut som han gör det för att försvåra omkörning - även fast det inte behöver vara så. Han kanske bara tänkt hålla högre fart än TS.

Såvitt jag kommer ihåg så om någon ligger i vänsterfil och har påbörjat en omkörning får personen i högerfil inte öka sin fart. Man har alltid en skyldighet att underlätta omkörningar och definitivt inte försvåra.

http://www.ntf.se/konsument/lagar/fo...sp?RecID=49971

Citat:
Stigningsfält och 2+1-väg
Stigningsfält inrättas för att underlätta omkörning av tunga eller långsamtgående fordon i långa eller branta uppförsbackar. Väg med stigningsfält är så utformad att den som närmar sig stigningen leds till det genomgående körfältet, som är beläget längst till höger i färdriktningen. Normalt använder man det högra körfältet. Det vänstra körfältet skall bara användas av den som vill göra omkörning.

På så kallade 2+1-väg med vajerräcke eller annan typ av mittbarriär gäller samma regler som för stigningsfält.

Innan stigningsfältet eller de dubbla körfälten på 2+1-vägen slutar finns en körfältsförändringstavla samt vägmarkering ”Anvisning om körfältsbyte” som visar att det vänstra körfältet upphör

Om du kör i höger körfält:
Fortsätt i det högra körfältet utan att ge tecken men ge akt på om någon håller på att köra om dig.

Om du kör i vänster körfält:
Avsluta eller avbryt omkörningen. Ge tecken åt höger och byt körfält men tänk på att du har väjningsplikt mot fordon i det högra körfältet.

Hindra inte omkörning
När du märker att någon vill köra om dig skall du hålla så långt till höger som möjligt på körbanan. Du får inte öka hastigheten eller försvåra omkörningen på annat sätt. Även om den omkörande håller otillåtet hög hastighet får du inte hindra omkörningen. Du vet inte orsaken till den höga hastigheten. Underlätta i stället omkörningen.

Har en annan förare för avsikt att köra in i ditt körfält skall du anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. (3 kap 43 § trafikförordningen)

Du är också skyldig att hålla ett sådant avstånd till framförvarande fordon att omkörningar underlättas. (3 kap 2 § trafikförordningen)
Citera
2016-04-08, 01:22
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20

Kan vara som du länkar. Men oavsett vet vi inte om han bara accelererade upp till sin marschfart eller försökte förhindra.
Jag själv trycker alltid på i sådanna lägen för att visa bakomvarande vilken hastighet jag tänker hålla. Det handlar inte om att hindra.
Citera
2016-04-08, 01:47
Medlem
toby79s avatar
Langa upp platsen från google maps eller street view så är ju frågan löst på ett inlägg.
Är det en påfart så är det inte två körfält i den bemärkelsen utan det är helt enkelt ett körfält enbart för anslutande trafik.

Men du ska underlätta för andra trafikanter och andra trafikanter ska underlätta för dig. I det här fallet så skulle du som faktiskt har fullgod sikt framåt kunnat löst detta genom att hjälpa den som bara har sidospeglar till sin hjälp. Du kan säkert köra om när det blir tvåfiligt om du kränks.

Råkar du ut för detta ofta så är det kanske dig det är fel på.

Det kan också vara så att ni båda tänkte samma sak och då är det bara att öva mer på hur du ska hantera frågan framöver. Tipset är ju att du alltid ska räkna med att ett fordon på en påfart kommer sträva efter att uppnå tillåten hastighet för att kunna smälta in i trafikflödet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in