2016-04-08, 09:36
Medlem
lobstoks avatar
Släpp förbi hen och småle
Sänk dig inte till deras nivå

Helljusblända hellre än att tävla
Citera
2016-04-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Verkar snarare vara du som är lättkränkt, som startar en Flashbacktråd om det.
Inte lättkränkt,snarare förbannad. Jag vet att det finns rövhål på vägarna.

Jag har kört bil länge men ville dubbelkolla. Om du nu stör dig så jävla mycket på att jag startar en tråd om det så låt bli att ödsla tid på att leta efter folk du kan gnälla på.
Citera
2016-04-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheReef
Vad körde du för bil och vad körde den andre?
Är det relevant för frågan?
Citera
2016-04-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Han låg på en påfart medan du låg i en fil utan omkörningsmöjlighet då det var enfiligt.
Han gjorde bedömningen att han kunde öka hastigheten för att samspela med en idiot som då valde att gasa på.
Vi påfart ska man snabbt komma upp i rätt hastighet för att komma ut i körfältet.
Får visst förtydliga.

Jag körde enfilig väg,han kom på en påfart som blev den högra filen i det som blev tvåfilig väg. Det var alltså inte frågan om enfilig väg ocg enbart påfart som du verkar uppfattat det.

Jag gasade på för att göra en flygande omkörning, annars hade jag fått bromsa ner till vad fan han nu hade för fart. Jag gjorde som vilken annan bilist som helsr skulle gjort i det läget.

Det enda fel jag ser att jag gjort är att envisas med att fortsätta försöka köra om.

End of story
Citera
2016-04-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Släpp förbi hen och småle
Sänk dig inte till deras nivå

Helljusblända hellre än att tävla
Tack för tipset. Jag önskar jag kunde tänka så lite oftare. Hade nog känts mycket bättre
Citera
2016-04-08, 23:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejmeg
Får visst förtydliga.

Jag körde enfilig väg,han kom på en påfart som blev den högra filen i det som blev tvåfilig väg. Det var alltså inte frågan om enfilig väg ocg enbart påfart som du verkar uppfattat det.

Jag gasade på för att göra en flygande omkörning, annars hade jag fått bromsa ner till vad fan han nu hade för fart. Jag gjorde som vilken annan bilist som helsr skulle gjort i det läget.

Det enda fel jag ser att jag gjort är att envisas med att fortsätta försöka köra om.

End of story
Det du beskriver var inte en omkörning. Du har helt enkelt missbedömt situationen och eftersom "din" väg tog slut så skulle du saktat in och lagt dig bakom.
Citera
2016-04-09, 00:40
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Får visst förtydliga.

End of story
Med andra ord hade du minst en kilometer med tvåfiligt framför dig.
Om den andra varit jag så hade jag gett full gas i det läget upp till min marschastighet. Hade det hindrat din omkörning så ser inte jag ett problem då min planerade hastighet hade varit högre.
Jag gör alltid så o jag kan i det läget faktiskt inte veta om du är under omkörning då jag just dök upp på vägen.
Jag ser inte att den andra gjort några fel om inte du kräver att få köra om för att sedan själv bli omkörd.
Du borde fått tillräckligt med tid för din manöver ändå.
Citera
2016-04-09, 06:39
Medlem
Citat:
Får visst förtydliga.

End of story

Han kanske bara tog tillfället i akt att få till ett race? Viftade han med registreringsbeviset till sin pappas Jetta?

Allvarligt talat så är det sånt som händer ibland och inget som är värt att bli upprörd över, det är inte bra för blodtrycket.
Citera
2016-04-10, 19:17
Medlem
vitapumpss avatar
Har faktiskt varit med om något liknande som TS. Vet inte om det vara för att tråka mej i trafiken eftersom jag är tjej. Har en motorstark bil en Volvo S 80 och är van att trycka på gasen så jag kom snabbt förbi ändå.
Citera
2016-04-10, 20:50
Medlem
gniff754s avatar
Det är något psykologiskt med 2+1-vägar. Man upplever att det går fortare när det är enfiligt och kör därför långsammare än när det är tvåfiligt. En del påverkas mer än andra, man hamnar bakom dem när det är enfiligt och sen när det blir tvåfiligt gasar de på.

Fallet TS beskriver påminner om när någon går ut i vänsterfilen på en motorväg för att underlätta för någon som kommer från en påfart. Kör de som gått ut i vänsterfilen långsamt, till exempel om de är lastbilar, är det smidigare om den som kom från påfarten och nu är i högerfilen gasar på så att lastbilarna kan gå tillbaka till högerfilen.
Citera
2016-04-10, 20:51
Medlem
Varit med om samma sak flertalet gånger.. Folk som slänger sig ut på landsväg där 100km/h så man får bromsa. Oftast i anslutning där det blir tvåfiligt också. När man är jämsides med dom trycker dom plattan i mattan och kör ifrån och då ligger man där i vänsterfilen och svärjer åt personen.
Citera
2016-04-28, 00:32
Medlem
Greve.Moltkes avatar
Ett litet förtydligande bara är att det inte är fråga om omkörning utan filkörning och därmed inte olagligt att öka farten när en annan bil passerar. Filkörning = Två eller fler filer åt samma håll. Omkörning när man kör om i mötande körbana.

Som tidigare påpekats så kan vederbörande ha gasat upp som vanligt utan hänsyn taget till om du kom i vänsterfil eller ej. Eller så kan också person i fråga har gasat på extra på jävelskap något som är svinaktigt, särskilt om det sker upprepade gånger när man går in bakom och dom då sänker farten för att sedan öka igen när man går ut i vänsterfilen. Vanligt förekommande bland förare av tyska vagnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in