Detta slog mig i morse när jag klev ut genom en butiksdörr. En kvinna ville gå in i butiken, jag var på väg ut. Här krockar normaliteterna, normalt släpper man ut en person som vill gå ut, å andra sidan så släpper man in en dam före man själv kliver ut. Dörren går utåt enligt svensk brandnorm.
Så utan ställa frågan hos något kvällstidningsorakel så låter jag FB besvara frågan.
Som man håller man upp dörren åt kvinnor och åldringar och ger dessa företräde. Mellan män och mellan kvinnor råder brandsäkerhetsprincipen dvs den som ska ut har företräde.
Detta slog mig i morse när jag klev ut genom en butiksdörr. En kvinna ville gå in i butiken, jag var på väg ut. Här krockar normaliteterna, normalt släpper man ut en person som vill gå ut, å andra sidan så släpper man in en dam före man själv kliver ut. Dörren går utåt enligt svensk brandnorm.
Så utan ställa frågan hos något kvällstidningsorakel så låter jag FB besvara frågan.
Vem skall kliva ut/in först ?
Den som kommer inifrån skulle jag påstå ska gå ut först i det fallet att båda kommer samtidigt. Eftersom dörren öppnas utåt känns det mest logiskt, men om det är så enligt konstens alla regler låter jag vara osagt.
Orka.. Du kliver ut och eftersom hon enligt gällande oskrivna regler ska släppa ut dej så gör hon det.
Alternativt så står du kvar och ser dum ut tills hon kliver in.
Möter jag någon på väg ut ur butik/lokal, så släpper jag ut innan jag själv går in. Oavsett det är manligt eller kvinnligt kön.
Hör till oskrivna sociala regler!
Kliv ut, vi lever i ett jämställt samhälle och flyttar damen inte på sig så gäller arabregeln att du går rakt på henne utan att bry dig om hennes kverulerande.
Accepterar damen inte det så hänvisa till närmaste kvasivetenskapliga genusutbildning.
Män, lämnar företräde åt kvinnor.
Om inte kvinnan är ung och mannen väldigt gammal alternativt har rullator/andra problem med rörligheten. Då går han först, och kvinnan håller upp dörren.
Är det två kvinnor, så gäller, äldst först och samma regler som ovan.
Är kvinnorna av samma vigör, så lämnar den med mest stil och hyfs, företräde.
Två män, i samma ålder? Tja, ja då är det väl starkast först. Antar jag?
Om du är närmast dörren och håller i den måste du gå ut först för att kunna hjälpa henne med den tunga dörren. Om hon är närmast dörren och håller i den kan du gå åt sidan och släppa in henne och sedan ta den tunga dörren, så hon slipper hålla upp dörren åt dig. Det skulle jag säga är mest artigt, enligt min uppfattning. Gulligt att du tänker på saken. De flesta verkar inte bry sig.
Skulle aldrig rygga tillbaks i en sådan situation. Med bestämda kliv skulle jag marschera framåt. Hondjuret får vika hädan om hon inte vill åsamkas skada.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!