• 1
  • 2
2016-04-05, 11:28
Medlem
Europes avatar
Jag går snabbt ut genom dörren och ställer mig för att hålla upp den för kvinnan. Jag vet inte om det finns etikett på området, men det är i alla fall det som mina gentlemansinstinkter säger åt mig att jag ska göra.
Citera
2016-04-05, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag går snabbt ut genom dörren och ställer mig för att hålla upp den för kvinnan. Jag vet inte om det finns etikett på området, men det är i alla fall det som mina gentlemansinstinkter säger åt mig att jag ska göra.

Exakt, dundra snabbt ut genom dörren och håll den öppen så att hon kan gå in. Akta så du inte slår henne medvetslös med dörren bara

Förövrigt så är putta rörelsen mindre krävande än dra.
Senast redigerad av therefore 2016-04-05 kl. 12:40.
Citera
2016-04-05, 12:38
Tips från coachen.
Ogillar man dörrmötaren, så kan man låtsashålla dörren och släppa den när de är halvvägs, så de får den i nyllet.

Har aldrig gjort det själv.
Men vi svenskar kan behöva lite nya vapen, nu när nysvenskarna har med sig handgranater i handväskan.
Citera
2016-04-05, 12:54
Medlem
FuriousRages avatar
Eftersom det ska vara jämställt, så ska kvinnorna hålla upp dörrarna åt män i hundra år.. :>
Citera
2016-04-05, 12:54
Bannlyst
jag har aldrig funderat över detta men jag anser att den som kommer fram till dörren först har företräde igenom oberoende vilket håll dörren går åt , jag håller givetvis upp och hjälper gamla och tjejer med barnvagn tex . medans killar och män får klara sej själv
Citera
2016-04-05, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
jag har aldrig funderat över detta men jag anser att den som kommer fram till dörren först har företräde igenom oberoende vilket håll dörren går åt , jag håller givetvis upp och hjälper gamla och tjejer med barnvagn tex . medans killar och män får klara sej själv ;)

Ditt jävla dickhole

Jag är duktig pöjk, så håller upp åt alla! utom frifart såklart
Citera
2016-04-05, 13:09
Tittade på "Akuten" igår på svt. Faktiskt mycket bra program. Som handlar mycket om människorna bakom sjukdomarna och så. Prisat. Nå.

Där var en gammal man som beskrev det hela mycket bra.
Han höll alltid upp dörren för kvinnor, gick sist på bussen och gick ytterst på trottoaren.
En riktig gentleman.
Dessa görs inte längre.

Men jag gör en.
För det är vad jag lär min son.
Även om jag missat det där med trottoaren.
Citera
2016-04-05, 14:14
Medlem
vasaduellers avatar
Den som lämnar en butik/tågvagn eller liknande, har alltid förtur. Detta är helt vedertaget över hela världen. Att inte följa denna oskrivna lag, vittnar tydligt om närmast total avsaknad av normalt hyfs och klass.

I länder där man behandlar kvinnor med traditionell artighet, så gäller det samma, fastän mannen håller upp dörren för kvinnan.

Det är inte enbart motiverat av tradition, utan om du tänker på det, så inser du att det även är det enda praktiska alternativet. Det vore t ex väldigt krångligt, obekvämt och ineffektivt, om alla nya resenärer steg på först, vid en tågstation, innan de som skall gå av gör det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in