Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-05, 04:36
  #1
Medlem
Har haft några småömma tänder till och från några dar nu. Ibland känns det inget alls. Dom tänderna som är ömma har en mörk kant strax under tandköttet som känns skrovlig och hård. Jag Petade lite på ett ställe där med min tandtrådshållare i plast (plackers) och några pyttesmå mörka flisor lossnade, som små sandkorn av väldigt fin sand i storlek/form. Är det rotfyllning som gäller nu eller kan vanligt plack också anta en sånhär mörk färg?

Ska jag boka in en tid hos tandhygienisten eller tandläkaren?
Kan tillägga att jag aldrig haft hål förut och fått komplimanger om min "goda munkemi" av tandläkarna, dock har jag slarvat en hel del med både kosten och användande av tandtråd sen ett år tillbaka lite drygt...
Citera
2016-04-05, 05:52
  #2
Medlem
Europes avatar
Nej, det är missfärgningar/plack/tandsten. Missfärgningar kan bero lite på vilka tänder och saliv man har och sådant som rökning och kaffe. Jag får lätt missfärgningar, samt tandsten, men har aldrig haft karies. Åtminstone när det gäller tandsten, så brukar det råda ett motsatsförhållande mellan karies och tandsten, d.v.s. de som får lätt karies brukar inte lika lätt få tandsten och tvärtom. Jag har för mig att det i första hand beror på vilken pH-halt man brukar ha i munnen.

Jag har för mig att tandsten/plack kan vara allt från brunt till svart.

I vilket fall brukar mina tänder bli vita när jag går till tandhygienisten för att ta bort tandstenen. Tandsten uppstår av att plack på tänderna blandas med mineraler, som i sin tur ger lättare inflammationer i tandköttet (gingivit) och i längden leder det till tandlossning (parodontit) om man inte tar bort tandstenen. Jag har faktiskt helt slutat gå till tandläkare, då jag aldrig har haft karies, och brukar istället beställa tid direkt hos tandhygienisten för att ta bort plack och tandsten. Men det är så klart mer säkert att gå först till tandläkare för kontroll och sedan till tandhygienist.

Ömheten du känner kan möjligtvis vara just inflammation i tandköttet, även om jag så klart inte kan utesluta att det beror på hål. Oftast märker man av inflammationer i tandköttet genom att det blöder när man borstar tänderna (fast sedan jag började med elektrisk tandborste, så har det bara blött någon gång ibland).
__________________
Senast redigerad av Europe 2016-04-05 kl. 05:58.
Citera
2016-04-05, 06:15
  #3
Medlem
Jo mina tänder är såna också, alltid mycket plack får jag höra. Men hellre det än hål.
Det som gjorde mig lite extra nojig var att den där ytan var så skrovlig/sträv, har liksom aldrig kännt av det på mina tänder förut. Men det kanske helt enkelt är lite mer plack än vad jag haft tidigare.
Citera
2016-04-05, 07:00
  #4
Medlem
stpungens avatar
Boka tid hos hygienisten, det låter som tandsten, den kan missfärgas och bli brun. Smärtan kan bero på att du pressar tänder vilket är vanligare vår och höst,

Om smärtan nu inte beror på inflammation som redan påtalats i tråden men då brukar smärtan inte " hoppa runt " utan vara mera långvarig på ett ställe.
__________________
Senast redigerad av stpungen 2016-04-05 kl. 07:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback