Citat:
Ursprungligen postat av
storkvitter
Vad var det som var så eländigt?
Börja med att du skall jobba och försörja dig. Väldigt få människor bor och jobbar i Teckomatorp, utan de flesta åker iväg någonstans till sin arbetsplats i Lund, Kävlinge, Landskrona etc.
Kommunikationer till och från Teckomatorp är knappast de bästa, även om stället har en järnvägsknutpunkt som teoretiskt skulle kunna lösa alla sådana problem. Jag vet inte hur många gånger min vän fick kvarta hemma hos mig i Malmö, eller så fick hon tågstrul och var hemma långt efter midnatt.
Att ta en öl, eller gå på restaurang i Teckomatorp var aldrig något vi gjorde.
Eftersom människor är borta, villor står tomma, så är Teckomatorp tillsammans med Svalöv orter som plågas av bostadsinbrott.
Lägg där till BT kemi skandalen så att när du väl är hemma, så skulle jag inte rekommendera dig att äta grönsakerna från din egen trädgård där.
Allt det här gör att Teckomatorp inte blir speciellt attraktivt att bo i. De som har de ekonomiska möjligheterna sticker därifrån, vilket min vän och hennes mamma gjorde.
Kvar blir figurer i botten av samhällspyramiden som inte har förmåga att ta sig därifrån.