• 2
  • 3
2016-06-06, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull

Det tog mig 16 minuter från Lund med tåget, 30 minuter från Malmö. Ny räls läggs i nuläget på den s.k. Marieholmsbanan som går till Eslöv, trafiken startar i december.

Med huspriser ner till en tredjedel av i Lund/Malmö borde intresset vara större. I med att Teckomatorp ligger på bekvämligt avstånd till flera städer är byte av arbetsplats ingen utmaning. Trots ett bra läge och kommunikationer som blir bättre är hindren fler än möjligheterna, det ska bli spännande att se hur befolkningsutvecklingen blir, om det lossnar eller om samhället sover vidare.

1. Pendlingstiden kalkyleras så här:
Tiden från bostadsporten till tågstationen.
Väntetiden på tåget.
Restiden.
Tiden till arbetsplatsen.
Tiden från arbetsplatsen till tågstationen.
Väntetiden på tåget.
Restiden.
Tiden från tågstationen till bostadsporten.

2. För att Teckomatorp överhuvudtaget ska ha en chans krävs nog rejäla miljonprogramsbaracker dikt an tågstationen så att pendlarna kan nå stationen på 5minuter eller mindre. Det finns en del landskommuner med sådant upplägg. Typ Eskilstuna. Men även med sådana konstruktioner kan det bli besvärligt med avseende på livspussel, barn som ska till dagis etc. osv. etc. osv.
Citera
2025-05-06, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincaid
Så man kan avrunda att med bil kanske de tar 45min pendling till Malmö. Det är tyvärr ganska lång tid. Med tåg kanske det är bättre ja.
Nä. Tåget tar 40 limited och strulat alltid. Riktig skit.
Citera
2025-05-08, 10:44
Medlem
DraconianTimess avatar
TS skrev inlägget för 9 år sedan och sådär med facit i hand så nej! Teckomatorp är fortfarande den eländiga lilla håla som det alltid har varit.
Har en tjejkompis som bott där tillsammans med sin mamma och de valde att lämna eländet av just denna anledning.
Sedan skulle jag inte rekommendera att äta hemodlade grönsaker från den egna trädgården om man råkar bo lite för nära järnvägen på grund av BT kemis gamla skandal.
Citera
2025-05-13, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
TS skrev inlägget för 9 år sedan och sådär med facit i hand så nej! Teckomatorp är fortfarande den eländiga lilla håla som det alltid har varit.
Har en tjejkompis som bott där tillsammans med sin mamma och de valde att lämna eländet av just denna anledning.
Sedan skulle jag inte rekommendera att äta hemodlade grönsaker från den egna trädgården om man råkar bo lite för nära järnvägen på grund av BT kemis gamla skandal.

Vad var det som var så eländigt?
Citera
2025-05-13, 16:18
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter

Börja med att du skall jobba och försörja dig. Väldigt få människor bor och jobbar i Teckomatorp, utan de flesta åker iväg någonstans till sin arbetsplats i Lund, Kävlinge, Landskrona etc.
Kommunikationer till och från Teckomatorp är knappast de bästa, även om stället har en järnvägsknutpunkt som teoretiskt skulle kunna lösa alla sådana problem. Jag vet inte hur många gånger min vän fick kvarta hemma hos mig i Malmö, eller så fick hon tågstrul och var hemma långt efter midnatt.
Att ta en öl, eller gå på restaurang i Teckomatorp var aldrig något vi gjorde.
Eftersom människor är borta, villor står tomma, så är Teckomatorp tillsammans med Svalöv orter som plågas av bostadsinbrott.
Lägg där till BT kemi skandalen så att när du väl är hemma, så skulle jag inte rekommendera dig att äta grönsakerna från din egen trädgård där.
Allt det här gör att Teckomatorp inte blir speciellt attraktivt att bo i. De som har de ekonomiska möjligheterna sticker därifrån, vilket min vän och hennes mamma gjorde.
Kvar blir figurer i botten av samhällspyramiden som inte har förmåga att ta sig därifrån.
Citera
2025-06-28, 09:45
Medlem
GeoAlters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter

1703 invånare år 2015

1991 invånare år 2023

Ökningen är 16,9%

De goda kommunikationerna har nog sin del i den positiva utvecklingen. 22 min till Lund med tåg, 36 min till Malmö.
Citera
2025-06-28, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Igår träffade jag en polare i Malmö som liksom många andra tycker att det blivit för dyrt att bo i staden, och han är inte ensam om detta, jag känner flera andra som tycker det samma. Polaren sätter en gräns pendlingen till 1 timma, det är kravet för att flytta till en mindre ort (relativt Malmö alltså). Mina förslag var Höör, Eslöv, Landskrona, Svedala sen tog det slut...
I morse kom jag på Teckomatorp! Först funderade jag över järnvägsnätet, sedan vilka linjer som skall öppnas och då var det klart. Han får en påringning senare när bakfyllan lagt sig.

17 minuter från Teckomatorp C till Lund C. Hmm, studenter?

Men alltså det är väl ingen poäng att flytta för att få ett lite billigare boende och sedan lägga par tusen i månaden på pendla + all den tiden på det.
Pendla till Teckomatorp kan man göra om man jobbar i Landskrona eller Helsingborg och inte från Malmö.
Det finns andra hålor betydligt närmare som mer är lämpade för det.
Trelleborg skulle jag kollat närmare på för din polare, inte lika dyrt som Malmö och hyfsat bra att pendla mellan. Det finns ett par andra hålor runt Trelleborg som är billigare, men då är det bil som gäller om man ska pendla, fast jobbar man i Malmö så är det numera både dyrt och hopplöst med parkeringar om inte företaget tillhandahåller det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in