• 2
  • 3
2016-06-06, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull

Det tog mig 16 minuter frn Lund med tget, 30 minuter frn Malm. Ny rls lggs i nulget p den s.k. Marieholmsbanan som gr till Eslv, trafiken startar i december.

Med huspriser ner till en tredjedel av i Lund/Malm borde intresset vara strre. I med att Teckomatorp ligger p bekvmligt avstnd till flera stder r byte av arbetsplats ingen utmaning. Trots ett bra lge och kommunikationer som blir bttre r hindren fler n mjligheterna, det ska bli spnnande att se hur befolkningsutvecklingen blir, om det lossnar eller om samhllet sover vidare.

1. Pendlingstiden kalkyleras s hr:
Tiden frn bostadsporten till tgstationen.
Vntetiden p tget.
Restiden.
Tiden till arbetsplatsen.
Tiden frn arbetsplatsen till tgstationen.
Vntetiden p tget.
Restiden.
Tiden frn tgstationen till bostadsporten.

2. Fr att Teckomatorp verhuvudtaget ska ha en chans krvs nog rejla miljonprogramsbaracker dikt an tgstationen s att pendlarna kan n stationen p 5minuter eller mindre. Det finns en del landskommuner med sdant upplgg. Typ Eskilstuna. Men ven med sdana konstruktioner kan det bli besvrligt med avseende p livspussel, barn som ska till dagis etc. osv. etc. osv.
Citera
2025-05-06, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincaid
S man kan avrunda att med bil kanske de tar 45min pendling till Malm. Det r tyvrr ganska lng tid. Med tg kanske det r bttre ja.
N. Tget tar 40 limited och strulat alltid. Riktig skit.
Citera
2025-05-08, 10:44
Medlem
DraconianTimess avatar
TS skrev inlgget fr 9 r sedan och sdr med facit i hand s nej! Teckomatorp r fortfarande den elndiga lilla hla som det alltid har varit.
Har en tjejkompis som bott dr tillsammans med sin mamma och de valde att lmna elndet av just denna anledning.
Sedan skulle jag inte rekommendera att ta hemodlade grnsaker frn den egna trdgrden om man rkar bo lite fr nra jrnvgen p grund av BT kemis gamla skandal.
Citera
2025-05-13, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
TS skrev inlgget fr 9 r sedan och sdr med facit i hand s nej! Teckomatorp r fortfarande den elndiga lilla hla som det alltid har varit.
Har en tjejkompis som bott dr tillsammans med sin mamma och de valde att lmna elndet av just denna anledning.
Sedan skulle jag inte rekommendera att ta hemodlade grnsaker frn den egna trdgrden om man rkar bo lite fr nra jrnvgen p grund av BT kemis gamla skandal.

Vad var det som var s elndigt?
Citera
2025-05-13, 16:18
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Vad var det som var s elndigt?

Brja med att du skall jobba och frsrja dig. Vldigt f mnniskor bor och jobbar i Teckomatorp, utan de flesta ker ivg ngonstans till sin arbetsplats i Lund, Kvlinge, Landskrona etc.
Kommunikationer till och frn Teckomatorp r knappast de bsta, ven om stllet har en jrnvgsknutpunkt som teoretiskt skulle kunna lsa alla sdana problem. Jag vet inte hur mnga gnger min vn fick kvarta hemma hos mig i Malm, eller s fick hon tgstrul och var hemma lngt efter midnatt.
Att ta en l, eller g p restaurang i Teckomatorp var aldrig ngot vi gjorde.
Eftersom mnniskor r borta, villor str tomma, s r Teckomatorp tillsammans med Svalv orter som plgas av bostadsinbrott.
Lgg dr till BT kemi skandalen s att nr du vl r hemma, s skulle jag inte rekommendera dig att ta grnsakerna frn din egen trdgrd dr.
Allt det hr gr att Teckomatorp inte blir speciellt attraktivt att bo i. De som har de ekonomiska mjligheterna sticker drifrn, vilket min vn och hennes mamma gjorde.
Kvar blir figurer i botten av samhllspyramiden som inte har frmga att ta sig drifrn.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in