2016-04-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Sovstad är ett uttryck från miljonprogrammet när industrijobben var vanligare, någon mataffär, inte så mycket mer. Få skulle kalla Lomma, Vellinge, Staffanstorp eller Svedala som sovstäder.

Begreppet må vara myntat i samband med färdigställandet av miljonprogrammen(jag vet faktiskt inte). Samhällsutvecklingen har emellertid gjort att det i dag nog är få som skulle säga att till exempel Rinkeby är en sovstad. Den låga sysselsättningsgraden i kombination med en importerad tradition att umgås på torg och kaféer gör ju snarare att dylika platser har ett ganska livaktigt vardagsliv. Därtill ligger många miljonprogramsområden i dag ganska nära växande stadskärnor, inte alls särskilt perifert i fysisk mening. Med begreppet sovstad menar man i dag nog snarare utpräglade pendlingsorter med en hög sysselsättningsgrad, där ett problem brukar anses vara att invånarna i för hög utsträckning konsumerar där de jobbar, vilket leder till ett lågt utbud av service i förhållande till folkmängd i "sovstaden". De orterna du nämnde är nog i Skåne att betrakta som relativt utpräglade sovstäder.

Om Teckomatorp vet jag inte mycket. Det är möjligt att det har potential att bli en framgångsrik "sovstad" på sikt. Om man ska jämföra tillväxtområdet västra Skåne med tillväxtområdet Storstockholm så är en betydande skillnad att det inte alls är samma skriande brist på mark i det förstnämnda som i det sistnämnda. Bristen på bostäder och mark gör ju att i princip allting i bostadsväg är att betrakta som dyrt i Storstockholm. I västra Skåne kan man än så länge i betydligt större utsträckning välja hur kräsen man vill vara och betala därefter. Det är enorm variation i prisbild även inom enskilda kommuner. Att människor med jobb(sysselsättningsgraden totalt sett i landet kommer INTE att öka framöver) och/eller kapital i någon större utsträckning aktivt skulle välja att bosätta sig i just Teckomatorp i stället för någon annan närliggande plats har jag svårt att se. I en tiomilsradie runt Stockholm "annekteras" däremot dylika hålor redan som en logisk följd av den enorma bristen på bostäder och mark.
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2016-04-02 kl. 20:06.
Citera
2016-04-02, 20:09
Medlem
Ja, men folk är ju idiot och vill bo på varandra och helst betala överpris.

Även om vi utökar Sverige befolkningen till 40 miljoner som galningen Ann Lööv eller vad hon heter, vill så kommer inte Tecomatorps befolkning öka med fyra gånger. Kolla utveckling dom senaste 20 åren så har du svaret. Ökar eller minskar befolkningen med 20 personer per år så kommer det förmodligen fortsätta göra så om inget stort inträffar och förändrar idioternas flyttmönster. På så sätt är idiotsvensken lätt att kartlägga.

Citat:
Nej, jag har ingen koppling till Teckomatorp, ingen släkt eller vänner. Det slog mig hur bra orten ligger geografiskt med rimliga avstånd till flera städer. Det borde vara mer fördelaktigt att köpa eller bygga hus där än e.x. Svedala, Veberöd, Staffanstorp, vilket borde påverka befolkningstillväxten positivt när det är brist på bostäder.

Vad vet du om Teckomatorp?
Citera
2016-04-02, 20:53
Medlem
Citat:
Nej, jag har ingen koppling till Teckomatorp, ingen släkt eller vänner. Det slog mig hur bra orten ligger geografiskt med rimliga avstånd till flera städer. Det borde vara mer fördelaktigt att köpa eller bygga hus där än e.x. Svedala, Veberöd, Staffanstorp, vilket borde påverka befolkningstillväxten positivt när det är brist på bostäder.

Vad vet du om Teckomatorp?

Bara att det är en håla gud glömde. Varit där ett par gånger.
Citera
2016-04-03, 08:30
Medlem
borrizs avatar
Är det någon som har koll på tiden en resa till Malmö, Lund, Helsingborg kommer att ta ifrån "the big T"?
Glöm inte att annan viktig faktor är turtätheten.
Citera
2016-04-03, 11:33
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Om Teckomatorp vet jag inte mycket. Det är möjligt att det har potential att bli en framgångsrik "sovstad" på sikt. Om man ska jämföra tillväxtområdet västra Skåne med tillväxtområdet Storstockholm så är en betydande skillnad att det inte alls är samma skriande brist på mark i det förstnämnda som i det sistnämnda. Bristen på bostäder och mark gör ju att i princip allting i bostadsväg är att betrakta som dyrt i Storstockholm. I västra Skåne kan man än så länge i betydligt större utsträckning välja hur kräsen man vill vara och betala därefter. Det är enorm variation i prisbild även inom enskilda kommuner. Att människor med jobb(sysselsättningsgraden totalt sett i landet kommer INTE att öka framöver) och/eller kapital i någon större utsträckning aktivt skulle välja att bosätta sig i just Teckomatorp i stället för någon annan närliggande plats har jag svårt att se. I en tiomilsradie runt Stockholm "annekteras" däremot dylika hålor redan som en logisk följd av den enorma bristen på bostäder och mark.
Jag ger medhåll för att prissättningen är annorlunda i Stockholmsområdet, det räcker att komma några mil från Malmö/Lund för att det skall bli överkomligt för arbetare att köpa hus, kruxet är att det i många fall kräver två bilar om familjen bor utanför större orter, det är en extrakostnad som heter duga. För Malmös del, en tätt bebyggd stad, finns marken utanför motorvägarna på den bästa åkermark som finns i landet, ett hinder. Inne i staden arbetar man febrilt för att använda gamla industriområden (Sorgenfri industriområde), det tar tid och kan bli kostsamt (hänger på vad folk är villiga på att betala).

Längs med södra stambanan ligger bl.a. Höör som har haft en jämn befolkningsutveckling delvis på grund av den mycket goda tågförbindelsen till Malmö och Lund, jag har även noterat människor som pendlar åt andra hållet d.v.s. Hässleholm, Osby, Älmhult och Kristianstad även om det inte verkar vara någon större ström. Värt att notera är att Höör ligger 62 km från Malmö, en bit längre än Teckomatorp, trots detta har befolkningen ökat med 18 % sedan 1990 (det tål att diskutera hur stor del av denna ökning som har sin grund i inflyttning), för Teckomatorp är samma siffra 10 % med skillnaden att ökningen stod stilla mellan 1995 och 2005.
Av någon anledning känns Höör närmre p.g.a. sitt läge på stambanan.

Hela idéen till diskussionen bottnar helt enkelt i:
  • Teckomatorp är relativt oexploaterat
  • Teckomatorp har goda tågförbindelser
  • Teckomatorp ligger mitt i västra Skåne relativt nära flera städer, man når områden med 600000 människor relativt snabbt
  • Det borde vara billigare att bo i Teckomatorp än i omgivande städer
  • Miljön är lugnare

Saker som talar emot en stark befolkningsutveckling i Teckomatorp är:
  • Dåligt engagemang i Svalöv kommun, obefintlig marknadsföring
  • Inga pågående byggnadsprojekt, allt jag hittat är en utredning (2009) från SWECO
  • Avståndet ses som ett problem
  • Skåningarnas ovilja att pendla, allt bör ligga nära hemmet
  • Frågetecken kring samhällsservicen
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Ja, men folk är ju idiot och vill bo på varandra och helst betala överpris.
Även om vi utökar Sverige befolkningen till 40 miljoner som galningen Ann Lööv eller vad hon heter, vill så kommer inte Tecomatorps befolkning öka med fyra gånger. Kolla utveckling dom senaste 20 åren så har du svaret. Ökar eller minskar befolkningen med 20 personer per år så kommer det förmodligen fortsätta göra så om inget stort inträffar och förändrar idioternas flyttmönster. På så sätt är idiotsvensken lätt att kartlägga.
Invandringen, icke oväntat smyger den frågan sig in här.
Min första ”glädje” igår över att ha hittat något intressant att studera har förbytts till ett mer resonabelt lugn, det verkar faktiskt som att Svalövs kommun är problemet, de är inte aktiva helt enkelt. Som du säger, några personer hit och dit gör ingen skillnad, därför tror jag att det krävs någon entreprenör som bygger mindre flerbostadshus, kanske ett mindre område med 100 lägenheter? Det skulle förändra allt, dels genom befolkningstillskottet men också med publicitet.
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Är det någon som har koll på tiden en resa till Malmö, Lund, Helsingborg kommer att ta ifrån "the big T"?
Glöm inte att annan viktig faktor är turtätheten.
Idag:
  • (Tåg) Till Helsingborg en gång timmen 27 minuter
  • (Tåg)Till Malmö en gång timmen 25 minuter
  • (Tåg)Till Lund en gång timmen 17 minuter
  • (Tåg eller tåg/buss)Till Landskrona en gång i halv timmen 25 - 40 minuter
  • (Buss)Till Eslöv en gång i halv timmen 24 minuter (notera att här gick en tåglinje tidigare)

När det gäller nya tågförbindelser, får jag som lekman gissa lite på tiderna.

Dec 2016:
  • (Tåg)Till Eslöv en gång timmen ca 15 minuter

Dec 2020:
  • (Tåg)Till Svalöv en gång timmen ca 6 minuter
  • (Tåg)Till Lomma en gång timmen ca 30 minuter

Så småningom nås även Staffanstorp med tåg när Simrishamnsbanan är byggd.
Citera
2016-04-03, 20:19
Medlem
@Drullknull
Jag får medge att du verkar ha tänkt igenom och argumenterar väl för din sak. Jämförelsen med Höör förefaller vara relevant.
Jag har också noterat att en stor del av skåningarna verkar fästa en väldig vikt vid i vilken ort/kommun man bor i/hör till. Något så odramatiskt som en eventuell flytt till en grannkommun verkar för många vara ett stort beslut. När avstånden, inte minst i jämförelse med de som råder i norra Sverige, är så pass små framstår det ju som lite lustigt. Men det har väl kanske också att göra med att många kommuner har en väldigt tydlig karaktär av något slag. Detta går ju också lite emot bilden som man vill lyfta fram där inte bara Skåne utan även Själland ska vara en enda stor region. Om man åter ska jämföra med Stockholmsområdet så blir ju folk där hänvisade till det man får tag på/klarar av att betala. Sedan spelar det mindre roll om man hamnar i Järfälla eller Upplands-Väsby, liksom(det som fortfarande är något av en vattendelare där är ju om folk känner sig hemma norr eller söder om stan) . Men om man ska försöka övertyga till exempel en inbiten helsingborgare om att Klippan, Åstorp eller Svalöv inte är så dumt så lär man ha ett ganska gediget arbete framför sig.
Citera
2016-04-03, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas

Det är i praktiken en markbrist i bland annat Malmö och Lund. Ser ju inte så bra ut att exploatera jordbruksmark när Sverige är näst sämst i EU på att producera sin egen mat. Vad jag vet har man i avsikt att inte exploatera utanför Yttre ringvägen pga jordbruksmarken. Det är både positivt och negativt eftersom längre pendlingsavstånd ger större transportbehov, miljöpåverkan mm.

Teckomatorp har "konkurrenter" som Kävlinge, Svalöv, Eslöv, Dösjebro, Löddeköpinge. Det är ju bara det att man har entimmestrafik till Teckomatorp, vilket är ganska glest. Banorna är enkelspåriga. Teckomatorp har inte Svalövs servicenivå (centralort), Dösjebros turtäthet eller Löddes närhet till motorvägen, golfbanorna och Öresund. Det är kanske mest folk som har anknytning till området som väljer T., även om det är osäkert. Kan också vara att huspriserna anses vettiga vs. kommunikationerna och om bensinpriset ökar kan det bli populärt. Eller också är det parkeringen för pendlare på torget i Teckomatorp som blir mer populär. Den byggdes om nyligen och ser mer modern ut. Innan var det som ett bedagat grustorg som inte sett ut att ha ändrats på 75 år.
Senast redigerad av storkvitter 2016-04-03 kl. 21:06.
Citera
2016-04-03, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Det är i praktiken en markbrist i bland annat Malmö och Lund. Ser ju inte så bra ut att exploatera jordbruksmark när Sverige är näst sämst i EU på att producera sin egen mat. Vad jag vet har man i avsikt att inte exploatera utanför Yttre ringvägen pga jordbruksmarken. Det är både positivt och negativt eftersom längre pendlingsavstånd ger större transportbehov, miljöpåverkan mm.

Teckomatorp har "konkurrenter" som Kävlinge, Svalöv, Eslöv, Dösjebro, Löddeköpinge. Det är ju bara det att man har entimmestrafik till Teckomatorp, vilket är ganska glest. Banorna är enkelspåriga. Teckomatorp har inte Svalövs servicenivå (centralort), Dösjebros turtäthet eller Löddes närhet till motorvägen, golfbanorna och Öresund. Det är kanske mest folk som har anknytning till området som väljer T., även om det är osäkert. Kan också vara att huspriserna anses vettiga vs. kommunikationerna och om bensinpriset ökar kan det bli populärt. Eller också är det parkeringen för pendlare på torget i Teckomatorp som blir mer populär. Den byggdes om nyligen och ser mer modern ut. Innan var det som ett bedagat grustorg som inte sett ut att ha ändrats på 75 år.

1. Servicenivån kan man alltid lösa vid exploatering. Bygger man 10000 lägenheter runt järnvägsknutarna så kommer servicen att ha finansiering.

2. Den egentliga grejen är väl att teckomatorp verkar ligga väldigt långt från tätbebyggelsen. 1h är väldigt lång pendlingstid, särskilt om det tillkommer 15m till stationen och 10m från centralstationen. Ta med väntetiderna på 2x10m i vanliga fall så har man en pendlingstid på nästan 2h, vilket skulle vara outhärdligt i det långa loppet.

3. Teckomatorp kan däremot, med de planerade järnvägsbyggena genomförda. Bli någon form av centralhub för lager och industri. Säkerligen behövs det fler lägenheter i sådana fall.

4. Din idé är inte fel, även om jag vet var du hämtat idén. Den är lite mer sannolik närmare tätbebyggelsen i storstäderna. Säg att den mycket sannolik på 10m pendlingstid, sannolik på <25m pendlingstid.
Citera
2016-04-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Servicenivån kan man alltid lösa vid exploatering. Bygger man 10000 lägenheter runt järnvägsknutarna så kommer servicen att ha finansiering.

2. Den egentliga grejen är väl att teckomatorp verkar ligga väldigt långt från tätbebyggelsen. 1h är väldigt lång pendlingstid, särskilt om det tillkommer 15m till stationen och 10m från centralstationen. Ta med väntetiderna på 2x10m i vanliga fall så har man en pendlingstid på nästan 2h, vilket skulle vara outhärdligt i det långa loppet.

3. Teckomatorp kan däremot, med de planerade järnvägsbyggena genomförda. Bli någon form av centralhub för lager och industri. Säkerligen behövs det fler lägenheter i sådana fall.

4. Din idé är inte fel, även om jag vet var du hämtat idén. Den är lite mer sannolik närmare tätbebyggelsen i storstäderna. Säg att den mycket sannolik på 10m pendlingstid, sannolik på <25m pendlingstid.

1. Jo, fast det är nog inte realistiskt att det blir så pass många nya bostäder, eller att Svalöv inom överskådlig tid skulle arbeta för att göra Teckomatorp till kommunens största ort.
2. http://tagtidtabeller.resrobot.se/ (tabell 109)
Det tar ca 28 min till Helsingborg, 17 min till Lund och 33 min till Malmö.
De flesta tåg mellan Malmö och Helsingborg går dock via Landskrona på en bandel som blev klar 2001.
3. Inte otänkbart med centrallagerfunktioner, men i så fall i hård konkurrens med bl.a. Helsingborg. Finns riksväg 17 intill, ca 15 km till E6 och i närheten den långa länsväg 108 (som går från Trelleborg upp till E4 och inte är den snabbaste vägen). Tveksamt om det räcker. Ingen godsbangård.
4. Vet inte riktigt vad som var min idé här. Men självklart är det så att i Skånes fall finns ett antal andra orter som ligger geografiskt närmare endera inpendlingsort och som fortfarande kan tänkas ha utrymme för utbyggnad.
Citera
2016-04-17, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
1. Jo, fast det är nog inte realistiskt att det blir så pass många nya bostäder, eller att Svalöv inom överskådlig tid skulle arbeta för att göra Teckomatorp till kommunens största ort.
2. http://tagtidtabeller.resrobot.se/ (tabell 109)
Det tar ca 28 min till Helsingborg, 17 min till Lund och 33 min till Malmö.
De flesta tåg mellan Malmö och Helsingborg går dock via Landskrona på en bandel som blev klar 2001.
3. Inte otänkbart med centrallagerfunktioner, men i så fall i hård konkurrens med bl.a. Helsingborg. Finns riksväg 17 intill, ca 15 km till E6 och i närheten den långa länsväg 108 (som går från Trelleborg upp till E4 och inte är den snabbaste vägen). Tveksamt om det räcker. Ingen godsbangård.
4. Vet inte riktigt vad som var min idé här. Men självklart är det så att i Skånes fall finns ett antal andra orter som ligger geografiskt närmare endera inpendlingsort och som fortfarande kan tänkas ha utrymme för utbyggnad.

1. Industrin/förädlingsprojektet först - bostäderna sedan.

2. Malmö är den ort som är intressant i begreppet sovstad.

3. Industrilagerfunktioner kanske vore en bättre beskrivning.

4. Att det finns utrymme råder det inga tvivel om. Däremot saknas helt saker som 'the lord', 'vilja' och 'förmåga' att genomdriva sådana saker. För att få igång sådana saker idag så krävs det alltså någon som går i täten med en taktpinne. Eftersom markägandet är ganska defragmenterat och kommunerna idag både saknar takt och pinne, men ända ska bestämma uppträdandet så blir det inget eftersom, även om det fanns en person med en taktfull pinviftare av lämplig karaktär så skulle denne ändå inte ställa upp eftersom den var tvungen att pinvifta efter kommunens föreskrifter och det sällan är som så att uppfattningarna är av samma sort och riktning.
Citera
2016-04-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Industrin/förädlingsprojektet först - bostäderna sedan.

2. Malmö är den ort som är intressant i begreppet sovstad.

3. Industrilagerfunktioner kanske vore en bättre beskrivning.

1. Industrin håller på att försvinna som dominerande näringsgren. De största arbetsgivarna i Skåne är Regionen, kommunerna och sedan kommer ingenting, ingenting och därefter de största privata arbetsgivarna.
2. Det är X antal kommuner med ganska stor utpendling. En i förhållande till sin folkmängd stor inpendling har Lund. Dess station är jämnstor med Malmö C, vilket säger något (men inte allt) om styrkeförhållandet mellan Lund och dess granne.
3. Ja, om det fanns någon industri över huvud taget som behöver lager just där.
Citera
2016-06-05, 21:13
Medlem
Drullknulls avatar
Idag tog jag tåget till Teckomatorp för att ta en titt, en utflykt för att lära känna orten bättre.
Orten är liten, det finns ett gammalt stationshus från tiden då Teckomatorp var egen kommun. Det finns några övergivna gathus, dessa skänker en känsla av Norrland (tänker Jörn så förstår ni):

Övergivet hus 1, övergivet hus 2, övergivet hus 3

Trots sin ringa storlek med 1600 invånare finns ett f.d. järnvägshotell. Grundskola till årkurs 6 finns, likaså mataffär och bibliotek. Vårdcentral finns inte. Det är smått och pittoreskt, sömnigt, tiden har stått stilla i 40 år.

Jag samtalade med en pensionär som bott i Teckomatorp sedan 1960-talet, av henne fick jag information som ger perspektiv på situationen, framförallt historiken. Kommunsammanslagningen under sent 60-tal ledde till att tidigare kommunal administration flyttades till Svalöv, nedläggningen av BT Kemi bidrog till stagnationen. Tidigare gick tåg till Landskrona, den banan revs upp och resande fick ta buss, sedan ett år tillbaka år ingen buss från Teckomatorp till Landskrona. Som jag kunde förstå beror Teckomatorps kräftgång på att det inte finns arbetstillfällen, försämrade kommunikationer trots ett mycket bra läge, styvmoderlig behandling av storebror Svalöv som ligger geografiskt ”fel”, obefintlig eller liten planering, avståndet till större orter (skåningar är extremt känsliga för avstånd).
Enligt pensionären arbetar många i Helsingborg och Landskrona, det är mycket familjer, på 60-talet var det annorlunda, då fanns mycket äldre.

Tydligen har det kommunala bostadsbolaget planer på ett flerbostadshus:

Citat:
Ursprungligen postat av SKD
Vi bestämde för ett par år sedan att vända blickarna mot Teckomatorp när Svalövsbygget väl var klart. Det gör vi nu och förhoppningarna är givetvis att det finns underlag att bygga även där.

SKD: Tar sikte på Teckomatorp för bygge av fler höghus

Det tog mig 16 minuter från Lund med tåget, 30 minuter från Malmö. Ny räls läggs i nuläget på den s.k. Marieholmsbanan som går till Eslöv, trafiken startar i december.

Med huspriser ner till en tredjedel av i Lund/Malmö borde intresset vara större. I med att Teckomatorp ligger på bekvämligt avstånd till flera städer är byte av arbetsplats ingen utmaning. Trots ett bra läge och kommunikationer som blir bättre är hindren fler än möjligheterna, det ska bli spännande att se hur befolkningsutvecklingen blir, om det lossnar eller om samhället sover vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in