Citat:
Begreppet må vara myntat i samband med färdigställandet av miljonprogrammen(jag vet faktiskt inte). Samhällsutvecklingen har emellertid gjort att det i dag nog är få som skulle säga att till exempel Rinkeby är en sovstad. Den låga sysselsättningsgraden i kombination med en importerad tradition att umgås på torg och kaféer gör ju snarare att dylika platser har ett ganska livaktigt vardagsliv. Därtill ligger många miljonprogramsområden i dag ganska nära växande stadskärnor, inte alls särskilt perifert i fysisk mening. Med begreppet sovstad menar man i dag nog snarare utpräglade pendlingsorter med en hög sysselsättningsgrad, där ett problem brukar anses vara att invånarna i för hög utsträckning konsumerar där de jobbar, vilket leder till ett lågt utbud av service i förhållande till folkmängd i "sovstaden". De orterna du nämnde är nog i Skåne att betrakta som relativt utpräglade sovstäder.
Om Teckomatorp vet jag inte mycket. Det är möjligt att det har potential att bli en framgångsrik "sovstad" på sikt. Om man ska jämföra tillväxtområdet västra Skåne med tillväxtområdet Storstockholm så är en betydande skillnad att det inte alls är samma skriande brist på mark i det förstnämnda som i det sistnämnda. Bristen på bostäder och mark gör ju att i princip allting i bostadsväg är att betrakta som dyrt i Storstockholm. I västra Skåne kan man än så länge i betydligt större utsträckning välja hur kräsen man vill vara och betala därefter. Det är enorm variation i prisbild även inom enskilda kommuner. Att människor med jobb(sysselsättningsgraden totalt sett i landet kommer INTE att öka framöver) och/eller kapital i någon större utsträckning aktivt skulle välja att bosätta sig i just Teckomatorp i stället för någon annan närliggande plats har jag svårt att se. I en tiomilsradie runt Stockholm "annekteras" däremot dylika hålor redan som en logisk följd av den enorma bristen på bostäder och mark.
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2016-04-02 kl. 20:06.
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2016-04-02 kl. 20:06.