• 1
  • 2
2016-04-02, 08:56
Medlem
Drullknulls avatar
Teckomatorp i Skåne är mest känt för skandalen med BT Kemi. Få vet att orten är en järnvägsknut, möjligen att vissa tåg mellan Malmö och Helsingborg gör uppehåll där.
Teckomatorp är ett sömnigt litet samhälle med 1700 invånare, befolkningsutvecklingen har varit smått positiv de senaste 25 åren, under en 50 års period har befolkningen ökat mer, främst från 1960 till 1980. Befolkningstillväxten har planat ut, men det kan förändras när flera tåglinjer öppnas, med förbindelser till flera städer i västra Skåne.
  • Marieholsmbanan öppnar för tåg mellan Eslöv och Helsingborg december 2016
  • Söderåsbanan öppnar för tåg mellan Åstorp och Teckomatorp, via Svalöv december 2020
  • Lommabanan förbinder Söderåsbanan mellan Teckomatorp och Malmö, via Kävlinge 2020 eller 2021
Om några år kommer Teckomatorp vara en viktig järnvägsknut nära till expansiva Malmö och Lund där bostadsbristen är påtaglig, samhället kommer även att ha goda förbindelser till Eslöv, Kävlinge och Svalöv förutom Helsingborg, stora delar av västra Skåne nås bekvämt. Med tanke på bostadsbristen, priserna för boende, stressen i staden, närheten till många orter bör befolkningen öka markant efter 2020. Flera mindre orter i västra Skåne har växt när trötta stadsbor flyttat ut, Staffanstorp, Svedala, Lomma, Vellinge är exempel på orter som växt snabbt, Teckomatorps kan växa på samma sätt
Det är möjligt att Teckomatorp dubblerar sin befolkning på 15 år, som spindeln i järnvägsnätet finns goda möjligheter för familjer i städerna att flytta dit och fortsätta arbeta, med pendling. Det är kanske så att en arbetar i Eslöv, den andra arbetar i Lund och ungdomarna arbetar i Malmö och Svalöv, vilken dynamik!

Har Teckomatorp en enorm utvecklingspotential?
Senast redigerad av Drullknull 2016-04-02 kl. 09:04.
Citera
2016-04-02, 09:12
Medlem
borrizs avatar
Nu är det en framtid som sovstad ts beskriver, jag skulle nog inte kalla detta för enorm utvecklingspotential eller dynamik.
Citera
2016-04-02, 09:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull

Har du varit där?

Teckomatorp är en riktig byhåla. Potentialen är jag ytterst tveksam till.
Citera
2016-04-02, 09:59
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Nu är det en framtid som sovstad ts beskriver, jag skulle nog inte kalla detta för enorm utvecklingspotential eller dynamik.

Sovstad är ett uttryck från miljonprogrammet när industrijobben var vanligare, någon mataffär, inte så mycket mer. Få skulle kalla Lomma, Vellinge, Staffanstorp eller Svedala som sovstäder.

Om Teckomatorp genomgår liknande befolkningsutveckling som andra mindre orter gjort i västra Skåne. Staffanstorp hade 1960 ungefär samma befolkning som Teckomatorp idag, 15 år senare 9200 invånare.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Från 1950-talet ökade inflyttningen radikalt och ortens invånarantal flerdubblades under de närmaste två påföljande decennierna.

Källa

Staffanstorp ligger närmare både Malmö och Lund, men Teckomatorp har bättre förbindelser till fler städer. Jag säger inte att orten kommer att genomgå samma utveckling, men att i med att flera nya tåglinjer öppnas bör potentialen vara enorm. Enorm är ett starkt uttryck, kan befolkningen öka från dagens 1700 till 3000 på 15 år är uttrycket inte för starkt.

De problem jag kan se för en snabb befolknings utveckling är kommunal planering eller bristen av denna. Jag kollade upp om Svalöv kommuns planering och kunde läsa följande:

Citat:
Ursprungligen postat av Svalöv kommun
I översiktsplanen redovisas möjliga framtida områden för detaljplanering av bostäder och verksamhet. Dessa skulle kunna medföra en långsiktig befolkningsökning med 1.500 invånare. Intresset för nybyggnation har ökat påtagligt under senare tid, vilket framgår av kommunens tomtkö.

Tillväxtprogram Teckomatorp (2012)

Kommunen är tydligen förberedd på en stark utveckling, de är medvetna om Teckomatorps fördelaktiga läge som järnvägsknut.
Mycket tyder på att läget, bostadsbristen, den lilla befolkningen, goda tågförbindelser, lägg till kommunens medvetenhet ger den dynamik som grundlägger en stor befolkningsutveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av Molta666
Har du varit där?

Teckomatorp är en riktig byhåla. Potentialen är jag ytterst tveksam till.

Japp, några gånger har jag varit där, har åkt förbi med tåget när jag pendlade till Helsingborg.
Jag såg spår som gick åt annat håll och funderade över detta (samma sak i Åstorp och Arlöv). Efter lite efterforskning lärde jag mig att järnvägsnätet i Skåne varit mycket tätare på 1960-talet före nedläggningarna och rivningen av räls.
Det gick att åka tåg kors och tvärs (Malmö - Staffanstorp - Sjöbo - Simrishamn t.e.x.), sedan planerades uteslutande för biltrafik, varpå järnvägen blev mindre viktig. Nu är det annorlunda, miljöproblematiken, behovet av snabb pendling, bostadsbristen m.m. gör att tåg blivit aktuellt igen. I med att tågtrafiken återupptas på flera orter (Lomma, Svalöv, Marieholm o.s.v.) får gamla järnvägsknutar ny näring.
Mycket tyder på att Teckomatorp kommer att växa tack vare läget och järnvägen.
Citera
2016-04-02, 10:10
Medlem
Cincaids avatar
Citat:
Teckomatorp i Skåne är mest känt för skandalen med BT Kemi. Få vet att orten är en järnvägsknut, möjligen att vissa tåg mellan Malmö och Helsingborg gör uppehåll där.
Teckomatorp är ett sömnigt litet samhälle med 1700 invånare, befolkningsutvecklingen har varit smått positiv de senaste 25 åren, under en 50 års period har befolkningen ökat mer, främst från 1960 till 1980. Befolkningstillväxten har planat ut, men det kan förändras när flera tåglinjer öppnas, med förbindelser till flera städer i västra Skåne.
  • Marieholsmbanan öppnar för tåg mellan Eslöv och Helsingborg december 2016
  • Söderåsbanan öppnar för tåg mellan Åstorp och Teckomatorp, via Svalöv december 2020
  • Lommabanan förbinder Söderåsbanan mellan Teckomatorp och Malmö, via Kävlinge 2020 eller 2021
Om några år kommer Teckomatorp vara en viktig järnvägsknut nära till expansiva Malmö och Lund där bostadsbristen är påtaglig, samhället kommer även att ha goda förbindelser till Eslöv, Kävlinge och Svalöv förutom Helsingborg, stora delar av västra Skåne nås bekvämt. Med tanke på bostadsbristen, priserna för boende, stressen i staden, närheten till många orter bör befolkningen öka markant efter 2020. Flera mindre orter i västra Skåne har växt när trötta stadsbor flyttat ut, Staffanstorp, Svedala, Lomma, Vellinge är exempel på orter som växt snabbt, Teckomatorps kan växa på samma sätt
Det är möjligt att Teckomatorp dubblerar sin befolkning på 15 år, som spindeln i järnvägsnätet finns goda möjligheter för familjer i städerna att flytta dit och fortsätta arbeta, med pendling. Det är kanske så att en arbetar i Eslöv, den andra arbetar i Lund och ungdomarna arbetar i Malmö och Svalöv, vilken dynamik!

Hur långt från Malmö ligger Teckomatorp? Tåg och bilmässigt.

Tyvärr har jag inte särskilt bra erfarenheter av folk därifrån, mest WT.
Citera
2016-04-02, 10:25
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincaid
Hur långt från Malmö ligger Teckomatorp? Tåg och bilmässigt.

Tyvärr har jag inte särskilt bra erfarenheter av folk därifrån, mest WT.

Avstånd:
  • Malmö 45 km
  • Lund 23 km
  • Eslöv 16 km
  • Helsingborg 39 km - 45 km beroende på vägval
  • Landskrona 18 km
  • Kävlinge 10 km
  • Lomma 26 km
  • Svalöv 6 km

Cirka 600000 människor inom räckhåll för en ort med 1700 invånare, det kallar jag dynamik!

Kring 1970 flyttade många Malmöbor ut från staden till hålor som Vellinge, Svedala, Lomma och Staffanstorp i den s.k. gröna vågen, en del blev tillfrågade om de skulle bli bönder! Det där med WT är en subjektiv uppfattning, när den trötta stadsbon, studenten, familjen ser huspriserna, lugnet och de goda förbindelserna med tåg tror jag att en del kommer att ändra uppfattning.
Citera
2016-04-02, 10:30
Medlem
Cincaids avatar
Citat:
Avstånd:
  • Malmö 45 km
  • Lund 23 km
  • Eslöv 16 km
  • Helsingborg 39 km - 45 km beroende på vägval
  • Landskrona 18 km
  • Kävlinge 10 km
  • Lomma 26 km
  • Svalöv 6 km

Cirka 600000 människor inom räckhåll för en ort med 1700 invånare, det kallar jag dynamik!

Kring 1970 flyttade många Malmöbor ut från staden till hålor som Vellinge, Svedala, Lomma och Staffanstorp i den s.k. gröna vågen, en del blev tillfrågade om de skulle bli bönder! Det där med WT är en subjektiv uppfattning, när den trötta stadsbon, studenten, familjen ser huspriserna, lugnet och de goda förbindelserna med tåg tror jag att en del kommer att ändra uppfattning.

Så man kan avrunda att med bil kanske de tar 45min pendling till Malmö. Det är tyvärr ganska lång tid. Med tåg kanske det är bättre ja.
Citera
2016-04-02, 10:45
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincaid
Så man kan avrunda att med bil kanske de tar 45min pendling till Malmö. Det är tyvärr ganska lång tid. Med tåg kanske det är bättre ja.

Idag tar det 33 minuter med pågatåg från Teckomatorp C till Malmö C, då stannar tåget på alla stationer (Hjärup, Arlöv m.fl.), det går nog att korta ner till 30 minuter eller míndre än så. Med anslutande buss bör man kunna nå en arbetsplats under timman.
Ok, jag vet hur svårt skåningar har för avstånd, speciellt slättskåningarna, allt över 3 mil eller en halvtimma är lååångt!

Igår träffade jag en polare i Malmö som liksom många andra tycker att det blivit för dyrt att bo i staden, och han är inte ensam om detta, jag känner flera andra som tycker det samma. Polaren sätter en gräns pendlingen till 1 timma, det är kravet för att flytta till en mindre ort (relativt Malmö alltså). Mina förslag var Höör, Eslöv, Landskrona, Svedala sen tog det slut...
I morse kom jag på Teckomatorp! Först funderade jag över järnvägsnätet, sedan vilka linjer som skall öppnas och då var det klart. Han får en påringning senare när bakfyllan lagt sig.

17 minuter från Teckomatorp C till Lund C. Hmm, studenter?
Senast redigerad av Drullknull 2016-04-02 kl. 11:19.
Citera
2016-04-02, 11:31
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Idag tar det 33 minuter med pågatåg från Teckomatorp C till Malmö C, då stannar tåget på alla stationer (Hjärup, Arlöv m.fl.), det går nog att korta ner till 30 minuter eller míndre än så. Med anslutande buss bör man kunna nå en arbetsplats under timman.
Ok, jag vet hur svårt skåningar har för avstånd, speciellt slättskåningarna, allt över 3 mil eller en halvtimma är lååångt!

Jo, jag har vid några tillfällen åkt tåg mellan Teckomatorp och Malmö/Lund. Fungerar helt OK.

Som du säger så är tågtransporter nyckeln till expansion. Vad händer den dagen som Svalöv får en fungerande tågtrafik? Svalöv är iofs också en byhåla med mina mått ( ) men ändå bra mycket större. Konkurrensen i det fallet kan mycket väl utfalla till Svalövs fördel.

Men om vi bortser från den närmast sinnesslöa tristessen i Teckomatorp...allt är möjligt.
Citera
2016-04-02, 14:31
Medlem
Svårt att säga. Det är egentligen bara 4 mil till Malmö men mentalt är det längre. Lundabor flyttar nog hellre till orter som Dalby och Genarp, eller Lomma kommun om de har råd. Om jag tänker mig någon som bygger hus i Teckomatorp så ser jag framför mig en man med teknisk utbildning och en kvinna som arbetar på kommunen eller i vården. De kommer från trakten och åker tåg någon gång i månaden. De bygger nytt eftersom de tror på orten. De tycker att en fastighet i en grannkommun till samma pris en halvmil från Öresund är utanför deras önskemål, eftersom de då inte får ett nytt hus och dessutom inte känner någon där. (Eventuella likheter med verkligheten helt oavsedda och jag känner ingen i Teckomatorp.)

Hur kommer de nya tågförbindelserna att påverka Teckomatorp och Svalövs kommun? Svårt att säga det också, tror jag. Det som tillkommer är ju tåg till Eslöv, Svalöv och Åstorp. Lomma/Söderåsbanan ger snabbare förbindelser till Malmö men går inte via Lund. Svängen via Eslöv på Marieholmsbanan ger dessutom en längre restid till Lund. Tågen på Rååbanan ger fortsatt vettiga förbindelser till Helsingborg, men inte via Landskrona eftersom spåren dit revs upp för bara drygt 20 år sedan.
Citera
2016-04-02, 15:37
Medlem
Det finns gatuhus i Teckomatorp, gamla hus. Hade det legat max 10 km från Lund så hade det bosatt sig miljöpartister där.
Citera
2016-04-02, 15:48
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jo, jag har vid några tillfällen åkt tåg mellan Teckomatorp och Malmö/Lund. Fungerar helt OK.
Som du säger så är tågtransporter nyckeln till expansion. Vad händer den dagen som Svalöv får en fungerande tågtrafik? Svalöv är iofs också en byhåla med mina mått ( ) men ändå bra mycket större. Konkurrensen i det fallet kan mycket väl utfalla till Svalövs fördel.
Men om vi bortser från den närmast sinnesslöa tristessen i Teckomatorp...allt är möjligt.
Skall någon hake dras fram så är det faktum att inget har hänt trots det uppenbara, exploatering av mark och nya byggnadsprojekt, då främst flerbostadshus, villor ger inte samma snabba befolkningsökning.

Svalöv ligger ”längre upp” på Söderåsbanan och är inte järnvägsknut, bosätter man sig där kan det bli tågbyte i Teckomatorp, om man nu åker tåg.
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Svårt att säga. Det är egentligen bara 4 mil till Malmö men mentalt är det längre. Lundabor flyttar nog hellre till orter som Dalby och Genarp, eller Lomma kommun om de har råd. Om jag tänker mig någon som bygger hus i Teckomatorp så ser jag framför mig en man med teknisk utbildning och en kvinna som arbetar på kommunen eller i vården. De kommer från trakten och åker tåg någon gång i månaden. De bygger nytt eftersom de tror på orten. De tycker att en fastighet i en grannkommun till samma pris en halvmil från Öresund är utanför deras önskemål, eftersom de då inte får ett nytt hus och dessutom inte känner någon där. (Eventuella likheter med verkligheten helt oavsedda och jag känner ingen i Teckomatorp.)
Hur kommer de nya tågförbindelserna att påverka Teckomatorp och Svalövs kommun? Svårt att säga det också, tror jag. Det som tillkommer är ju tåg till Eslöv, Svalöv och Åstorp. Lomma/Söderåsbanan ger snabbare förbindelser till Malmö men går inte via Lund. Svängen via Eslöv på Marieholmsbanan ger dessutom en längre restid till Lund. Tågen på Rååbanan ger fortsatt vettiga förbindelser till Helsingborg, men inte via Landskrona eftersom spåren dit revs upp för bara drygt 20 år sedan.
Bra inlägg, jag tror också att prisbilden påverkar valet, rimligen väljer de flesta att bygga småhus närmre Malmö och Lund. Det skulle inte förvåna om det trots allt finns en grupp med mindre plånbok eller andra ekonomiska prioriteringar (lägger pengarna i på annat än boendet) som kan tänka sig bygga i Teckomatorp. Priserna torde vara betydligt lägre än för samma typ av bostad närmare havet och/eller städerna (gäller Eslöv också), med reservation, Lomma går bort för alla utom övre medelklass.

Men, men skall utvecklingen ta skjuts framåt krävs byggnadsprojekt av flerbostadshus typ radhus, marklägenheter, 2 vånings loftgångshus med låga byggnadskostnader för att utnyttja (ekonomiska) fördelar maximalt. Svalövs kommun verkar inte vara heta på gröten, möjligen för att lillebror Teckomatorp har en given fördel gentemot storebror Svalöv, det finns säkert en politisk broms här.
4-5 mil i Skåne motsvarar 20 mil i Norrland, visst är det ett hinder, men även här tror jag, liksom polaren, att fler och fler börjar snegla på boendealternativ kring västra Skåne, det finns redan idag en del som pendlar längre sträckor i länet, nästan otänkbart när länet var delat i två. Även här tror jag att bostadsbristen och prisläget/hyreskostnaden drivande faktor tillsammans med arbete på olika orter.

Jag träffade på en man för en massa år sedan som berättade om hans pendling till varvet i Landskrona från Eslöv, inget jag tänkte på då, visste inte att det funnits järnväg där.
Från Teckomatorp kan man ta sig med tåg till Landskrona på 27 minuter, byte i Kävlinge, fast det är en viss kombination med Pågatåg och snabbare Pågatåg express, med vanliga Pågatåg är det 40 minuters restid, varför pendling till Landskrona har sina svagheter.
Å andra sidan tar det bara 29 minuter med tåg till Billeberga och byte med buss till Landskrona, samma sträckning som den gamla linjen mellan Eslöv och Landskrona hade (kollade upp det nyss).

Anledningen till att jag fick upp ögonen för Teckomatorp är ortens geografiska läge, det finns(?) ingen ort i Skåne med liknande läge relativt omkringliggande städer, mitt i mellan allt. Till min stora förvåning visade sig befolkningsutvecklingen vara blygsam trots läget, utbyggnaden av tåglinjerna i Skåne, vilket var underlaget till tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Det finns gatuhus i Teckomatorp, gamla hus. Hade det legat max 10 km från Lund så hade det bosatt sig miljöpartister där.
Det har jag också noterat, att Teckomatorp trots sin storlek har vackra gatuhus och en gatumiljö som man normalt finner på större skånska orter, ett plus i kanten. Men Svalöv kommun eller orten själv är ingen bra marknadsförare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in