Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Jo, jag har vid några tillfällen åkt tåg mellan Teckomatorp och Malmö/Lund. Fungerar helt OK.
Som du säger så är tågtransporter nyckeln till expansion. Vad händer den dagen som Svalöv får en fungerande tågtrafik? Svalöv är iofs också en byhåla med mina mått (

) men ändå bra mycket större. Konkurrensen i det fallet kan mycket väl utfalla till Svalövs fördel.
Men om vi bortser från den närmast sinnesslöa tristessen i Teckomatorp...allt är möjligt.
Skall någon hake dras fram så är det faktum att inget har hänt trots det uppenbara, exploatering av mark och nya byggnadsprojekt, då främst flerbostadshus, villor ger inte samma snabba befolkningsökning.
Svalöv ligger ”längre upp” på Söderåsbanan och är inte järnvägsknut, bosätter man sig där kan det bli tågbyte i Teckomatorp, om man nu åker tåg.
Citat:
Ursprungligen postat av
storkvitter
Svårt att säga. Det är egentligen bara 4 mil till Malmö men mentalt är det längre. Lundabor flyttar nog hellre till orter som Dalby och Genarp, eller Lomma kommun om de har råd. Om jag tänker mig någon som bygger hus i Teckomatorp så ser jag framför mig en man med teknisk utbildning och en kvinna som arbetar på kommunen eller i vården. De kommer från trakten och åker tåg någon gång i månaden. De bygger nytt eftersom de tror på orten. De tycker att en fastighet i en grannkommun till samma pris en halvmil från Öresund är utanför deras önskemål, eftersom de då inte får ett nytt hus och dessutom inte känner någon där. (Eventuella likheter med verkligheten helt oavsedda och jag känner ingen i Teckomatorp.)
Hur kommer de nya tågförbindelserna att påverka Teckomatorp och Svalövs kommun? Svårt att säga det också, tror jag. Det som tillkommer är ju tåg till Eslöv, Svalöv och Åstorp. Lomma/Söderåsbanan ger snabbare förbindelser till Malmö men går inte via Lund. Svängen via Eslöv på Marieholmsbanan ger dessutom en längre restid till Lund. Tågen på Rååbanan ger fortsatt vettiga förbindelser till Helsingborg, men inte via Landskrona eftersom spåren dit revs upp för bara drygt 20 år sedan.
Bra inlägg, jag tror också att prisbilden påverkar valet, rimligen väljer de flesta att bygga småhus närmre Malmö och Lund. Det skulle inte förvåna om det trots allt finns en grupp med mindre plånbok eller andra ekonomiska prioriteringar (lägger pengarna i på annat än boendet) som kan tänka sig bygga i Teckomatorp. Priserna torde vara betydligt lägre än för samma typ av bostad närmare havet och/eller städerna (gäller Eslöv också), med reservation, Lomma går bort för alla utom övre medelklass.
Men, men skall utvecklingen ta skjuts framåt krävs byggnadsprojekt av flerbostadshus typ radhus, marklägenheter, 2 vånings loftgångshus med låga byggnadskostnader för att utnyttja (ekonomiska) fördelar maximalt. Svalövs kommun verkar inte vara heta på gröten, möjligen för att lillebror Teckomatorp har en given fördel gentemot storebror Svalöv, det finns säkert en politisk broms här.
4-5 mil i Skåne motsvarar 20 mil i Norrland, visst är det ett hinder, men även här tror jag, liksom polaren, att fler och fler börjar snegla på boendealternativ kring västra Skåne, det finns redan idag en del som pendlar längre sträckor i länet, nästan otänkbart när länet var delat i två. Även här tror jag att bostadsbristen och prisläget/hyreskostnaden drivande faktor tillsammans med arbete på olika orter.
Jag träffade på en man för en massa år sedan som berättade om hans pendling till varvet i Landskrona från Eslöv, inget jag tänkte på då, visste inte att det funnits järnväg där.
Från Teckomatorp kan man ta sig med tåg till Landskrona på 27 minuter, byte i Kävlinge, fast det är en viss kombination med Pågatåg och snabbare Pågatåg express, med vanliga Pågatåg är det 40 minuters restid, varför pendling till Landskrona har sina svagheter.
Å andra sidan tar det bara 29 minuter med tåg till Billeberga och byte med buss till Landskrona, samma sträckning som den gamla linjen mellan Eslöv och Landskrona hade (kollade upp det nyss).
Anledningen till att jag fick upp ögonen för Teckomatorp är ortens geografiska läge, det finns(?) ingen ort i Skåne med liknande läge relativt omkringliggande städer, mitt i mellan allt. Till min stora förvåning visade sig befolkningsutvecklingen vara blygsam trots läget, utbyggnaden av tåglinjerna i Skåne, vilket var underlaget till tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
statligbluff
Det finns gatuhus i Teckomatorp, gamla hus. Hade det legat max 10 km från Lund så hade det bosatt sig miljöpartister där.
Det har jag också noterat, att Teckomatorp trots sin storlek har vackra gatuhus och en gatumiljö som man normalt finner på större skånska orter, ett plus i kanten. Men Svalöv kommun eller orten själv är ingen bra marknadsförare.