Citat:
Ursprungligen postat av
_Baste_
Jag, och troligen alla andra på detta forum, skulle snarare säga:
1. Handels
2. Uppsala/Lund/HHG
3. En massa andra skolor, typ SU, Linköping, Umeå
4. Kristianstad och andra småskolor, typ Linnèuniversitetet, Skövde o.s.v.
Det r ingen som kommer ta dig på allvar när du likställer Industriell ekonomi i Lund med ekonomi i Kristianstad.
Jag ser nu att jag faktiskt likställde kristianstad med industriell ekonomi, måste har varit jävligt trött när jag skrev detta, då du absolut har rätt. Skulle snarare sätta kristianstad på nr 5. Glömde också tillägga att rangordningen baseras på studenter som fått jobb i Sverige efter studierna eller under. Kan tillägga att på min tid så var industriell ekonomi förstahandsvalen, men jag kunde inte komma in med mina betyg och blev alltid reserv, då jag saknade de lilla extra att komma in (pratar om små poäng).
Och jag kan inte förneka att om man vill jobba i London efter studierna så är lunds universitet den rätta valet, om man förstås inte kommer in i handels.
Jag skulle inte rekommendera Lindköping för ekonomi.
Ett annat tips för de studenter som läser ekonomi eller vill läsa, se till att på något sätt ha det möjligt att läsa kurser som krävs för att jobba inom revision. Då revision är den säkraste och snabbaste vägen till ett jobb som ekonom, det är faktiskt sant. Att jobba med finans eller dyl så krävs det att du är något "extra" och sticker ut från mängden vilket jag kan anta att det är endast en liten grupp av människor som gör det.