Notera att jag mycket väl har mina egna teorier om varför man söker sig just hit, min fråga var mer teoretisk lagd. Folk har förbannat sig i flera år över att Sverige tar emot så många asylsökande per capita, långt fler än någon västerländsk land (undantaget är troligtvis Ungern förra året som fungerade som ett transitland).
Men när man då får svart på vitt att hälften av alla ensamkommande barn som söker sig till Europa söker asyl just i vårt land, bör få även den mest multikultiälskande personen att rynka på ögonbrynen.
Vad är felet med Tyskland? 14 440 ensamkommande vilket motsvarar 40% av vårat antal.
Vad är felet med Storbritannien? 3 045 ensamkommande, mindre än 10% av Sveriges del.
Vad är felet med Italien? 4 070 ensamkommande, motsvarar 11,5%.
Frankrike har inte ens redovisat sina siffror, men ser man på tidigare år så har det legat på bara ett hundratal personer.
Vad är felet med våra grannländer? Norge tog emot 5 050, Finland och Danmark har inte, lik Frankrike, redovisat sina siffror men ser man på tidigare år så är det heller ingen större andel.
Det kan inte röra sig om att de ensamkommande barnen flyr från krig och förtryck för då hade man likaväl kunnat söka asyl i något av de andra otaliga europeiska länderna. Nu behöver man korsa så gott som hela Europa för att komma just hit.
Som andra skribenter redan har skrivit så är det troligtvis en kombination av flera olika faktorer.
- Generösa asylregler (eller som man kan uttrycka det, obefintliga)
- Inga medicinska ålderskontroller vilket innebär att det är fritt fram att ljuga om sin ålder. Då barn har lättare att få asyl så måste man vara bra korkad för att inte försöka utge sig för att vara ett barn för att förenkla asylprocessen
- Ett välfärdssamhälle som även skyddar folk som inte har medborgarskap och inbjuder ett nästintill parasitliknande beteende
- Förväntningar som har skjutits till höjden av flyktingsmugglare alternativt av andra ensamkommande som har kommit till Sverige tidigare år.
- Släktingar som redan har kommit hit.
Hälften söker asyl just i Sverige. Tänk på det.
Hälften?! Inte rimligt överhuvudtaget.