Hemska siffror? Kanske överdriver jag? Är siffrorna tagna från Avpixlat och diverse hatsajter?
Nej då, det är Eurostats egna siffror vi har att göra med här.
Asylum applicants considered to be unaccompanied minors - annual data
Vi kan se att Europa tog emot 69 040 ensamkommande barn. 35 250 sökte asyl just i Sverige.
Inget land är i närheten av våra siffror. Tyskland som anses vara en humanitär stormakt tog "enbart" emot 14 440 personer, vilket motsvarar ungefär 40% av det som vi tog in.
Nu finns det förvisso en drös andra länder där statistiken inte har redovisats, men jämför vi deras siffror med tidigare år så imponerar det föga, och är nog ingenting som kommer påverka procentsatserna i någon större utsträckning.
Så varför är Sverige ett så pass lukrativt att flytta till? Man skulle även kunna tro att majoriteten vore syriska barn som flyr från inbördeskriget/terrorkriget där nere men så är det inte. Den absoluta majoriteten är afghanska ensamkommande och där flertalet av dem aldrig ens har satt sin fot i Afghanistan utan bott i Iran.
Och framför allt, varför fortsätter Sverige på det spåret som vi har slagit in oss på?
Senast för någon dag sedan så fick vi uppgifter om att ensamkommande har rätt till efterlevnadsstöd om någon/bägge deras föräldrar har dött. Man har även rätt till ett retroaktivt bidrag.
Det är djupt ansvarslöst att Sverige fortsätter ta emot mängder av ensamkommande barn när vi inte ens utför medicinska ålderskontroller. Vi vet nödvändigtvis ingenting om dessa barnen förutom vad de själva uppger. Vi vet inte vilka länder man kommer ifrån, vi vet inte hur gamla de är och vi vet heller inte om dessa är krigsförbrytare alternativt terrorister från deras hemländer.
Så åter igen ställer jag mig frågan.
Varför?