Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-28, 00:51
  #1
Medlem
whosyourdaddys avatar
Jag läste denna debattartikel i kväll, men den publicerades i går i SvD.
Stefan Hedlund (nationalekonom och professor i öststatsforskning) brukar skriva klarsynta artikar med jämna mellanrum men den här artikeln var så pass klarsynt att jag inte trodde den skulle få publiceras i svensk press.

Han förklarar klarsynt vad som händer i EU just nu och om vad som slutligen kan komma att knäcka EU-samarbetet, han vidrör en rad intressanta ämnen som jag varmt rekomenderar er att läsa.
Han talar även mer specefikt om Tysklands och Sveriges ansvar för det som föranlett den rådande situationen.

Avslutningsvis citaterar han en fråga av Putin från hans tal till FN:s generalförsamling i höstas som lyder, ”Begriper ni vad ni har ställt till med?”.
Exakt samma fråga vill han ställa till Angela Merkel och Stefan Lövén: Fattar ni vad ni har ställt till med?

Jag kan om än irrelevant ställa mig bakom varje ord och det är en oerhörd befrielse att få läsa något sådant i en etablerad svensk tidning. Jag skulle även vilja ha ett svar på frågan i från Fredik Reinfeldt då han är högst medansvarig i den här röran.

Frågeställning:
Har Stefan Hedlund rätt i sin analys?
Kan EU komma att knäckas? (Även om artikelförfattaren själv ställer sig skeptisk)
När får vi se sådan klarsynthet ifrån Sveriges journalistkår?
Kommer vi någonsin få ett svar av Sveriges och Tyskands ledare på hur fan dom tänkte?
Fri diskussion
Citera
2016-03-28, 01:10
  #2
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whosyourdaddy
Jag läste denna debattartikel i kväll, men den publicerades i går i SvD.
Stefan Hedlund (nationalekonom och professor i öststatsforskning) brukar skriva klarsynta artikar med jämna mellanrum men den här artikeln var så pass klarsynt att jag inte trodde den skulle få publiceras i svensk press.

Han förklarar klarsynt vad som händer i EU just nu och om vad som slutligen kan komma att knäcka EU-samarbetet, han vidrör en rad intressanta ämnen som jag varmt rekomenderar er att läsa.
Han talar även mer specefikt om Tysklands och Sveriges ansvar för det som föranlett den rådande situationen.

Avslutningsvis citaterar han en fråga av Putin från hans tal till FN:s generalförsamling i höstas som lyder, ”Begriper ni vad ni har ställt till med?”.
Exakt samma fråga vill han ställa till Angela Merkel och Stefan Lövén: Fattar ni vad ni har ställt till med?

Jag kan om än irrelevant ställa mig bakom varje ord och det är en oerhörd befrielse att få läsa något sådant i en etablerad svensk tidning. Jag skulle även vilja ha ett svar på frågan i från Fredik Reinfeldt då han är högst medansvarig i den här röran.

Frågeställning:
Har Stefan Hedlund rätt i sin analys?
Kan EU komma att knäckas? (Även om artikelförfattaren själv ställer sig skeptisk)
När får vi se sådan klarsynthet ifrån Sveriges journalistkår?
Kommer vi någonsin få ett svar av Sveriges och Tyskands ledare på hur fan dom tänkte?
Fri diskussion

Ska läsa. En undring, kan det vara så att Reinfeldt på senare tid seglat förbi Mona Sahlin som Sveriges minst omtyckte politiker?

För visst har Reinfeldt ställt till mer elände än den andra jag nämner?

Allt blir ju ännu mer absurt när han på senare tid rakryggat försvarar det han gjorde.
Citera
2016-03-28, 01:15
  #3
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Ska läsa. En undring, kan det vara så att Reinfeldt på senare tid seglat förbi Mona Sahlin som Sveriges minst omtyckte politiker?

För visst har Reinfeldt ställt till mer elände än den andra jag nämner?

Allt blir ju ännu mer absurt när han på senare tid rakryggat försvarar det han gjorde.
Ja absolut, Sahlin hann inte ställa till med så mycket skada.
T.o.m. Lövén har gått om Mona skulle jag säga.
Vilka j-a politiker vi har, men dom är ju en spegling av folket så vi har oss själva att skylla.
Citera
2016-03-28, 01:19
  #4
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whosyourdaddy
Ja absolut, Sahlin hann inte ställa till med så mycket skada.
T.o.m. Lövén har gått om Mona skulle jag säga.
Vilka j-a politiker vi har, men dom är ju en spegling av folket så vi har oss själva att skylla.

Sahlin är ju mest korkad och ganska harmlös. Låt henne tro att nazister ligger bakom allt elände även om det är motbevisat.

Däremot blir Reinfeldts eftermäle allt tydligare.

Nu flashar Fredrik omkring med ett leende på läpparna och lyfter 100 000 kronor för en timmes föredrag. Olika styrelseuppdrag ger han ännu mer stålar.

Känns det ok?

Dessutom fick han pension på dryga 150 000 kronor i månaden året efter att han avgick som statsminister och under samma år hade han miljonintäkter i sitt eget bolag.

Megapensionen kunde han behålla eftersom intäkterna i egna bolaget inte var pensionsgrundande.

Har bara rasat in pengar på killens konto senaste åren.

Tycker ni detta är ok?
__________________
Senast redigerad av apelsinhimlen 2016-03-28 kl. 01:35.
Citera
2016-03-28, 01:53
  #5
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Sahlin är ju mest korkad och ganska harmlös. Låt henne tro att nazister ligger bakom allt elände även om det är motbevisat.

Däremot blir Reinfeldts eftermäle allt tydligare.

Nu flashar Fredrik omkring med ett leende på läpparna och lyfter 100 000 kronor för en timmes föredrag. Olika styrelseuppdrag ger han ännu mer stålar.

Känns det ok?

Dessutom fick han pension på dryga 150 000 kronor i månaden året efter att han avgick som statsminister och under samma år hade han miljonintäkter i sitt eget bolag.

Megapensionen kunde han behålla eftersom intäkterna i egna bolaget inte var pensionsgrundande.

Har bara rasat in pengar på killens konto senaste åren.

Tycker ni detta är ok?
Ärligt talat så skiter jag i hans pengaflöde, klart han roffar åt sig där möjlighet finns. Det hade jag gjort
Men han ska inte kunna undgå de jobbiga frågorna som kommer när Sveriges förfall blir så pass kännbart att folket vill ha svar. Då får han gärna stå där och öppna sitt hjärta.
Citera
2016-03-28, 20:26
  #6
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whosyourdaddy
Ärligt talat så skiter jag i hans pengaflöde, klart han roffar åt sig där möjlighet finns. Det hade jag gjort
Men han ska inte kunna undgå de jobbiga frågorna som kommer när Sveriges förfall blir så pass kännbart att folket vill ha svar. Då får han gärna stå där och öppna sitt hjärta.

Reinfeldt är vinnaren och du, jag och andra "vanliga" människor är förlorarna.

Håller du med?
Citera
2016-03-29, 01:19
  #7
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Reinfeldt är vinnaren och du, jag och andra "vanliga" människor är förlorarna.

Håller du med?
Jag ser faktiskt inte vad Reinfeldt har att vinna på detta.
Förstöra sitt fosterland tjänar ingen på
Citera
2016-03-29, 19:20
  #8
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whosyourdaddy
Jag ser faktiskt inte vad Reinfeldt har att vinna på detta.
Förstöra sitt fosterland tjänar ingen på
Den globala marknadsekonomin är Reinfeldts fosterland. Tror inte han hyser några varma känslor för ett gammalt Sverige. Kan han i grunden ändra landet till obildat låglöneparadis för egen vinning ser han nog inga problem i det. Med öppna hjärtan försökte han lite tafatt verkar lite folklig och mänsklig, men jag tror inte det var med omtanke om andra han öppnade dammluckorna..
Citera
2016-03-29, 19:37
  #9
Medlem
cryozos avatar
Det roliga är ju att det verkar som att Sverige kanske inte skall få ta del av den omfördelningspolitik som kommer att ske i EU. Vilket innebär att vi får behålla alla som vi importerat. Så kanske kommer alla andra länder närma sig varandra men lämna Sverige och Tyskland utanför, vem vet?
Citera
2016-04-15, 14:19
  #10
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryozo
Det roliga är ju att det verkar som att Sverige kanske inte skall få ta del av den omfördelningspolitik som kommer att ske i EU. Vilket innebär att vi får behålla alla som vi importerat. Så kanske kommer alla andra länder närma sig varandra men lämna Sverige och Tyskland utanför, vem vet?
Jo så är det ju, förstod man nästan från början.
Så man får fösa ut dom med att nolla deras bidrag, visst dom kommer gå bärsärk men det får insatsstyrkan ta hand om.
Citera
2016-04-15, 20:29
  #11
Moderator
Strix m/94s avatar
En del akademiker är så försiktiga även när sanningen står uppenbar framför dem - flyktingkrisen kommer att knäcka EU-samarbetet och är redan på väg i den riktningen. Schengen är redan på väg ner i avloppet, gränskontroller återupprättas på många håll, Brexit har en god chans att bli verklighet.

EU kommer inte att klara av att spela någon avgörande roll för att hindra migrationsrörelserna, utan det måste staterna själva klara av - om det alls kan klaras av.
__________________
Senast redigerad av Strix m/94 2016-04-15 kl. 21:14.
Citera
2016-04-15, 20:39
  #12
Medlem
Det ironiska är att EU måste samarbeta för att klara av att stoppa massinvandringen. Utan samarbete mellan länderna så risker man att varje land måste mota bort folk på egen hand. Trots allt är det bästa att de aldrig kommer in i Europa. Nu snackar jag givetvis om de konsekvenser som kommer av att miljoner och kanske tiotals miljoner illegala migranter tar sig till Europa, med alla dess konsekvenser.

Samtidigt givetvis, misslyckas EU med att upprätthålla sina yttre gränser så måste varje enskilt land själva ta kontroll över situationen och då finns inte plats för något EU som vill ha öppna gränser.

Så ja, flyktingfrågan eller snarare migrationsfrågan kommer vara den stora fråga som avgör ifall EU-samarbetet bevaras eller inte eftersom en massinvandring slår på alla tänkbara nivåer i samhället.

Man kan ju tycka att EU med sin stora befolkning borde klara av att ta hand om ett fåtal miljoner flyktingar, men problemet är givetvis att EU inte direkt lider av problem med för många bostäder. Hela Europa lider istället av att bostadsbyggandets kostnader har ökat kraftigt samt att överhvudtaget så kostar det mångdubbelt mer att inhysa en flykting i Europa än att ha flyktingläger i konfliktzonens närhet. Kostnaderna med massinvandringen hamnar därför farligt snabbt i direkt konflikt med välfärdssystemen som vi har byggt upp.

Allt handlar givetvis om volymen. Visst kan Europa ta emot flyktingar, även sådana som aldrig någonsin kommer att tillföra kompetens till västvärlden. Men rimligtvis så har man då efter en eller två generationers arbete hopp om att barnen födda i landet ska frigöra sig från flyktingarnas destruktiva bakgrund och bli fullgoda medborgare som bidrar till samhället såsom de allra flesta infödda gör.

Men problemet är också att trenden på arbetsmarknaderna är ett minskande behov av arbetare, det rimmar helt inte alls ihop med en kraftig befolkningsökning såsom sker i Sverige just nu.

Folk kommer helt enkelt inte att få ett riktigt jobb någonsin, så illa är det och på sätt och vis är det redan så idag i flera av de fattigaste länderna som genomgått en kraftig befolkningsökning sista 25 åren. Man har blivit så många att det helt enkelt är många som inte behövs i samhället och det bidrar givetvis till att de då söker sig till andra länder.

Lösningen i de allra flesta länderna är en långsam befolkningsminskning och i vissa länder en mer aggressiv födelsekontroll för att komma bort från de här problemen som har sin grund i överbefolkning och dess konsekvenser.
__________________
Senast redigerad av endumbonde 2016-04-15 kl. 20:42.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback