Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-27, 20:36
Bannlyst
Jag har konsekvent tackat nej till Windows aggresiva försök till att få mig att installera Windows 10. Jag har varit nöjd innan och har av ren princip valt att inte skaffa 10:an efter en del jag läst. Lösa rykten med mera.

När jag vaknade häromdagen och slog igång datorn så startade den automatiskt upp installationsprocessen. Kände mig rätt våldtagen men insåg att jag inte hade något val, eftersom jag inte kan avsluta installationen mitt i. Det alternativet fanns inte ens.

Nu strular musplattan. Det är någon fördröjning i tid och otid. När jag för musen över pekplattan kan det ta upp till fem sekunder innan den "svarar" samt att den blivit lite konstig i skroll. Men mest det första.

Uppdaterat alla drivrutiner, återställt originalinställlningar och hela klabbet. Inget biter. Datorn heter HP Envy 6.

Någon med glasögon som vet vad felet kan vara eller på ett pedagogiskt sätt försöka hjälpa mig.

Tack på skör hand.
Senast redigerad av HMBPTOLEMAJOW 2016-03-27 kl. 20:45.
Citera
2016-03-27, 20:55
Medlem
Nu vet jag inte vad felet är men däremot kan du ju kostnadsfritt nedgradera till tidigare windowsversion. Jag gjorde själv uppgradering till windows 10 men hade ett CAD program som slutade fungera så fick gå tillbaka till windows 8.1.
Citera
2016-03-27, 21:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag har konsekvent tackat nej till Windows aggresiva försök till att få mig att installera Windows 10. Jag har varit nöjd innan och har av ren princip valt att inte skaffa 10:an efter en del jag läst. Lösa rykten med mera.

När jag vaknade häromdagen och slog igång datorn så startade den automatiskt upp installationsprocessen. Kände mig rätt våldtagen men insåg att jag inte hade något val, eftersom jag inte kan avsluta installationen mitt i. Det alternativet fanns inte ens.

Nu strular musplattan. Det är någon fördröjning i tid och otid. När jag för musen över pekplattan kan det ta upp till fem sekunder innan den "svarar" samt att den blivit lite konstig i skroll. Men mest det första.

Uppdaterat alla drivrutiner, återställt originalinställlningar och hela klabbet. Inget biter. Datorn heter HP Envy 6.

Någon med glasögon som vet vad felet kan vara eller på ett pedagogiskt sätt försöka hjälpa mig.

Tack på skör hand.

Endera så gör du en ny ren installation vilket Ms rekommenderar och vilket högst sannolikt löser ditt problem eller så går du tillbaka och sedan spärrar uppgraderings möjligheten.

Uppdaterade du drivisarna med HP`s W10 kompatibla d.o`s?
Citera
2016-03-27, 22:51
Medlem
Jag förstår inte varför du för musen över pekplattan. Antingen använder du pekplattan eller musen.
Har en två år gammal Envy som fungerar utmärkt med 10:an. Skulle aldrig gå tillbaka till 8.1..
Citera
2016-03-28, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.spencer
Jag förstår inte varför du för musen över pekplattan. Antingen använder du pekplattan eller musen.
Har en två år gammal Envy som fungerar utmärkt med 10:an. Skulle aldrig gå tillbaka till 8.1..
Menar när du för fingret över musplattan naturligtvis. När jag har sladdmusen inkopplad strular det aldrig.
Windows 10 verkar trots allt ganska soft men vill ju att musplattan ska fungera utan lagg.
Citera
2016-03-28, 15:02
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:

Tack på skör hand.

Hur i helvete kan man få något installerat "mot min vilja"?

Du styr väl över din dator? Har du lämnat den ifrån dig?
Citera
2016-03-28, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Hur i helvete kan man få något installerat "mot min vilja"?

Du styr väl över din dator? Har du lämnat den ifrån dig?
Som sagt, om du läser trådstarten förstår du fort att den har uppdaterat till en nyare version utan min tillåtelse. Alla försök till att uppdatera har jag nekat till och valt att inte göra. Trots detta när jag startade datorn en morgon så var den redan i installationsläge.
Citera
2016-03-28, 15:51
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Som sagt, om du läser trådstarten förstår du fort att den har uppdaterat till en nyare version utan min tillåtelse. Alla försök till att uppdatera har jag nekat till och valt att inte göra. Trots detta när jag startade datorn en morgon så var den redan i installationsläge.

Jag har läst trådstarten. Inget görs utan din tillåtelse. Du styr över din dator, precis som du gör över din diskmaskin.

Stäng av den typen av uppdatering bara. Du har valt att tillåta den - så enkelt är det.
Citera
2016-03-29, 07:27
Medlem
Citat:
Jag har läst trådstarten. Inget görs utan din tillåtelse. Du styr över din dator, precis som du gör över din diskmaskin.

Stäng av den typen av uppdatering bara. Du har valt att tillåta den - så enkelt är det.

Är du säker på att det du säger fortfarande gäller?
Hur gammal är din information?

Det kom nyligen en uppdateringen eller ändring så att det blev så här. Jag har sett bilder mm i andra trådar.

Den här tråden föreslår bla ett program.
(FB) Windows 10 vill installera sig på min dator- Kan inte tacka nej....

Länk till programmets hemsida.
http://blog.ultimateoutsider.com/2015/08/using-gwx-stopper-to-permanently-remove.html

Om man redan har Win 10 så bör man kolla upp Windows uppdate inställningarna regelbundet för nyligen upptäckte folk att dom ändrat vid en uppdatering.
Citera
2016-03-29, 08:44
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Är du säker på att det du säger fortfarande gäller?
Hur gammal är din information?

Det kom nyligen en uppdateringen eller ändring så att det blev så här. Jag har sett bilder mm i andra trådar.

Den här tråden föreslår bla ett program.
(FB) Windows 10 vill installera sig på min dator- Kan inte tacka nej....

Länk till programmets hemsida.
http://blog.ultimateoutsider.com/2015/08/using-gwx-stopper-to-permanently-remove.html

Om man redan har Win 10 så bör man kolla upp Windows uppdate inställningarna regelbundet för nyligen upptäckte folk att dom ändrat vid en uppdatering.

Ja, annars borde jag väl också ha fått det på någon av min två datorer eller någon av företagets fyra?
Citera
2016-03-29, 11:40
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Du vet nog att microsoft valt att försöka pracka på folk win 10, och om det inte lyckas försöker man fråga ett oändligt antal gånger tills någon råkar trycka ja i hastigheten...

Så (än så länge) är din jämförelse med diskmaskinen ganska så värdelös...
Citera
2016-03-29, 11:54
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Du vet nog att microsoft valt att försöka pracka på folk win 10, och om det inte lyckas försöker man fråga ett oändligt antal gånger tills någon råkar trycka ja i hastigheten...

Så (än så länge) är din jämförelse med diskmaskinen ganska så värdelös...

Nej, det är den inte. Det är egentligen inte svårare att ta hand om sin dator - men av någon anledning så är det just den elektriska saken i hemmet som folk inte sköter; inte bryr sig om att sköta.

En grundregel bör vara att datorn ska skötas/städas lika ofta som man dammsuger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in