• 1
  • 2
2016-03-29, 15:07
Moderator
Falukropps avatar
Hade ocks strul med musplattan efter uppgraderingen till W10 p lappetoppen, det lste sig nr jag gjorde en frsch installation av W10 direkt eftert. Skulle kunna tnka mig att uppgraderingen inte erstter ngra drivers, utan fortstter kra de gamla W7-driversarna som lg installerade tidigare, och att det inte alla gnger fungerar perfekt.

Vore jag i dina klder skulle jag gjort en nyinstallation av W10, eller om du hellre vill kra W7, av det, och komplettera det med att blockera uppgraderingsnagsen, finns gott om guides om hur du gr tillvga p ntet. Det r rekommendabelt att gra hur man n vrider och vnder p det, det blir liksom aldrig riktigt hundra nr man uppgraderar en befintlig installation. Dessutom kan du frigra diskutrymme, frmodligen har du en dubbel uppsttning recoverypartitioner nu.

Annars kan du ju testa att avinstallera touchpaden frn device managern (sk -> devmgmt.msc -> enter). Leta upp touchpaden i listan, hgerklicka p den, vlj "Avinstallera" (eller vad det heter i svenska W10). Starta om datorn, och lt Windows installera touchpaden igen, och hll tummarna fr att OS:et installerar den med en native driver istllet fr den gamla frn W7.
Senast redigerad av Falukropp 2016-03-29 kl. 15:10.
Citera
2016-03-30, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Ja, annars borde jag vl ocks ha ftt det p ngon av min tv datorer eller ngon av fretagets fyra?

Svar p det kan du ska efter. TS undrar hur man lser det nr man ftt problem (detaljer, guider mm).

Kollar man upp saken (liknade trdar, artiklar, bilder mm) s ser man det var ett ganska nytt problem. Vissa fick problem nn dag efter uppdateringen/ndringen (USA) medan det i Sverige tog lngre tid innan folk brjade be om hjlp.
Senast redigerad av panpo98 2016-03-30 kl. 01:25.
Citera
2016-03-30, 06:47
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Svar p det kan du ska efter. TS undrar hur man lser det nr man ftt problem (detaljer, guider mm).

Kollar man upp saken (liknade trdar, artiklar, bilder mm) s ser man det var ett ganska nytt problem. Vissa fick problem nn dag efter uppdateringen/ndringen (USA) medan det i Sverige tog lngre tid innan folk brjade be om hjlp.

Ja, men varfr fick inte jag ngot problem p de sex windowsburkar som jag r ansvarig fr?
Citera
2016-03-30, 08:11
Medlem
Citat:
Ja, men varfr fick inte jag ngot problem p de sex windowsburkar som jag r ansvarig fr?
Windows 10 grupperas numera tillsammans med "viktig uppdateringar".

I mitt fall fick jag problem med en patch dr installationen misslyckades, s jag frskte installera patcharna separat manuellt.
Men d ville den pltsligt installera Windows 10.
Upptckte sedan att windows 10 var per default ikryssad allra lngst ner i patchlistan (under separat grupp)

Lmskt.
Bara att hgerklicka och vlja hide.

http://m.youtube.com/watch?v=YCqw9FmBgKY
Citera
2016-03-30, 08:18
Medlem
Citat:

Flera frslag har getts sedan Win 10 slpptes med varierande resultat. Du fr ta reda p exakt vad som gjorts med Windows Uppdate mm p era datorer och jmfra.

Jag kan dock gissa varfr TS problem inte dk upp tidigare. Vissa upptckte nyligen att Windows Uppdate tog extremt mycket lngre tid n tidigare nr de manuellt kollat efter uppdateringar (ldre Windows). Mnga trodde frst att den fastnat.
Senast redigerad av panpo98 2016-03-30 kl. 08:33.
Citera
2016-03-30, 08:45
Medlem
Citat:
Ja, annars borde jag vl ocks ha ftt det p ngon av min tv datorer eller ngon av fretagets fyra?

Du kanske kr volymlicens?
Citera
2016-03-30, 09:36
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Om du har en mrkesPc och upplever problem som kan vara drivrutinsrelaterade....
Har du provat att g in p tillverkarens supportsidor och ser om de har relevant drivrutin?

I ditt fall HPs webbplats: http://www8.hp.com/se/sv/home.html
Till hger ser du: Support och under den: Programvara och drivrutiner

Jag gissar att det finns drivrutiner fr pekplattan dr!
Citera
2016-04-01, 11:37
Medlem
GalFisks avatar
Att ta bort musplattan i Enhetshanteraren lser ofta problemet. D kan Windows vid reboot hmta nya fungerande drivrutiner, istllet fr att halta sig fram med de som kom med frn tidigare Windows. Just touchpad-drivrutiner fr Windows 7 och 8 har varit allmnt krngliga i Windows 10.
Edit: rollback till ditt frra Windows hittar du under Instllningar->Uppdatering och skerhet->terstllning (ungefr s - verstat frn engelska).
Citera
2016-04-04, 21:05
Medlem
Citat:
Hur i helvete kan man f ngot installerat "mot min vilja"?

Du styr vl ver din dator? Har du lmnat den ifrn dig?

Fick ocks Windows 10 installerat mot min vilja. Hade ideligen ftt frfrgan om att uppdatera men tackat nej. S fr ngon vecka sedan kom en ny. Tittade inte s noga, var just p vg att lmna datorn. Stod ngot om att Windows 10 skulle uppdateras om 1h. Tryckte p krysset uppe i hgra hrnet p frgerutan och d startade nedrkningen och rutan frsvann.. Var som sagt p vg bort frn datorn och nr jag kom tillbaka var katastrofen ett faktum...
Citera
2016-04-04, 21:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-T-Less
Fick ocks Windows 10 installerat mot min vilja. Hade ideligen ftt frfrgan om att uppdatera men tackat nej. S fr ngon vecka sedan kom en ny. Tittade inte s noga, var just p vg att lmna datorn. Stod ngot om att Windows 10 skulle uppdateras om 1h. Tryckte p krysset uppe i hgra hrnet p frgerutan och d startade nedrkningen och rutan frsvann.. Var som sagt p vg bort frn datorn och nr jag kom tillbaka var katastrofen ett faktum...

Du kan enkelt g tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in