Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-29, 15:07
  #13
Moderator
Falukropps avatar
Hade också strul med musplattan efter uppgraderingen till W10 på lappetoppen, det löste sig när jag gjorde en fräsch installation av W10 direkt efteråt. Skulle kunna tänka mig att uppgraderingen inte ersätter några drivers, utan fortsätter köra de gamla W7-driversarna som låg installerade tidigare, och att det inte alla gånger fungerar perfekt.

Vore jag i dina kläder skulle jag gjort en nyinstallation av W10, eller om du hellre vill köra W7, av det, och komplettera det med att blockera uppgraderingsnagsen, finns gott om guides om hur du går tillväga på nätet. Det är rekommendabelt att göra hur man än vrider och vänder på det, det blir liksom aldrig riktigt hundra när man uppgraderar en befintlig installation. Dessutom kan du frigöra diskutrymme, förmodligen har du en dubbel uppsättning recoverypartitioner nu.


Annars kan du ju testa att avinstallera touchpaden från device managern (sök -> devmgmt.msc -> enter). Leta upp touchpaden i listan, högerklicka på den, välj "Avinstallera" (eller vad det heter i svenska W10). Starta om datorn, och låt Windows installera touchpaden igen, och håll tummarna för att OS:et installerar den med en native driver istället för den gamla från W7.
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2016-03-29 kl. 15:10.
Citera
2016-03-30, 00:43
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Ja, annars borde jag väl också ha fått det på någon av min två datorer eller någon av företagets fyra?

Svar på det kan du söka efter. TS undrar hur man löser det när man fått problem (detaljer, guider mm).

Kollar man upp saken (liknade trådar, artiklar, bilder mm) så ser man det var ett ganska nytt problem. Vissa fick problem nån dag efter uppdateringen/ändringen (USA) medan det i Sverige tog längre tid innan folk började be om hjälp.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2016-03-30 kl. 01:25.
Citera
2016-03-30, 06:47
  #15
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Svar på det kan du söka efter. TS undrar hur man löser det när man fått problem (detaljer, guider mm).

Kollar man upp saken (liknade trådar, artiklar, bilder mm) så ser man det var ett ganska nytt problem. Vissa fick problem nån dag efter uppdateringen/ändringen (USA) medan det i Sverige tog längre tid innan folk började be om hjälp.

Ja, men varför fick inte jag något problem på de sex windowsburkar som jag är ansvarig för?
Citera
2016-03-30, 08:11
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Ja, men varför fick inte jag något problem på de sex windowsburkar som jag är ansvarig för?
Windows 10 grupperas numera tillsammans med "viktig uppdateringar".

I mitt fall fick jag problem med en patch där installationen misslyckades, så jag försökte installera patcharna separat manuellt.
Men då ville den plötsligt installera Windows 10.
Upptäckte sedan att windows 10 var per default ikryssad allra längst ner i patchlistan (under separat grupp)

Lömskt.
Bara att högerklicka och välja hide.

http://m.youtube.com/watch?v=YCqw9FmBgKY
Citera
2016-03-30, 08:18
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Ja, men varför fick inte jag något problem på de sex windowsburkar som jag är ansvarig för?

Flera förslag har getts sedan Win 10 släpptes med varierande resultat. Du får ta reda på exakt vad som gjorts med Windows Uppdate mm på era datorer och jämföra.

Jag kan dock gissa varför TS problem inte dök upp tidigare. Vissa upptäckte nyligen att Windows Uppdate tog extremt mycket längre tid än tidigare när de manuellt kollat efter uppdateringar (äldre Windows). Många trodde först att den fastnat.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2016-03-30 kl. 08:33.
Citera
2016-03-30, 08:45
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Ja, annars borde jag väl också ha fått det på någon av min två datorer eller någon av företagets fyra?

Du kanske kör volymlicens?
Citera
2016-03-30, 09:36
  #19
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Om du har en märkesPc och upplever problem som kan vara drivrutinsrelaterade....
Har du provat att gå in på tillverkarens supportsidor och ser om de har relevant drivrutin?

I ditt fall HPs webbplats: http://www8.hp.com/se/sv/home.html
Till höger ser du: Support och under den: Programvara och drivrutiner

Jag gissar att det finns drivrutiner för pekplattan där!
Citera
2016-04-01, 11:37
  #20
Medlem
GalFisks avatar
Att ta bort musplattan i Enhetshanteraren löser ofta problemet. Då kan Windows vid reboot hämta nya fungerande drivrutiner, istället för att halta sig fram med de som kom med från tidigare Windows. Just touchpad-drivrutiner för Windows 7 och 8 har varit allmänt krångliga i Windows 10.
Edit: rollback till ditt förra Windows hittar du under Inställningar->Uppdatering och säkerhet->Återställning (ungefär så - överstat från engelska).
Citera
2016-04-04, 21:05
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Hur i helvete kan man få något installerat "mot min vilja"?

Du styr väl över din dator? Har du lämnat den ifrån dig?

Fick också Windows 10 installerat mot min vilja. Hade ideligen fått förfrågan om att uppdatera men tackat nej. Så för någon vecka sedan kom en ny. Tittade inte så noga, var just på väg att lämna datorn. Stod något om att Windows 10 skulle uppdateras om 1h. Tryckte på krysset uppe i högra hörnet på frågerutan och då startade nedräkningen och rutan försvann.. Var som sagt på väg bort från datorn och när jag kom tillbaka var katastrofen ett faktum...
Citera
2016-04-04, 21:47
  #22
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-T-Less
Fick också Windows 10 installerat mot min vilja. Hade ideligen fått förfrågan om att uppdatera men tackat nej. Så för någon vecka sedan kom en ny. Tittade inte så noga, var just på väg att lämna datorn. Stod något om att Windows 10 skulle uppdateras om 1h. Tryckte på krysset uppe i högra hörnet på frågerutan och då startade nedräkningen och rutan försvann.. Var som sagt på väg bort från datorn och när jag kom tillbaka var katastrofen ett faktum...


Du kan enkelt gå tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback