2005-12-18, 14:51
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det sista kriget där luftstriderna regelmässigt skeddde på nära håll var Falklandskriget, och det berodde på att Harrierplanen bara hade korthållsrobotar (Sidewinder)

Nu vet jag inte hur luftstriderna gick till där, men det kan mycket väl tänkas att det var så som du säger. Dock vet jag att Harrier planen sköt ner 23 argentinska plan utan att förlora ett enda under hela kriget.
Citera
2005-12-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Nu vet jag inte hur luftstriderna gick till där, men det kan mycket väl tänkas att det var så som du säger. Dock vet jag att Harrier planen sköt ner 23 argentinska plan utan att förlora ett enda under hela kriget.

En väsentlig anledning till de korta stridsavstånden var britternas brist på framskjuten radarspaning (även en brist hos Argentinarna då man bara disponerade en radaranl, den vid Port Stanley) vilket gjorde att man var tvungen att använda fartyg för radarspaning med följande RÖS. I kombination med ett fåtal flygplan(20) och begränsad räckvidd hade britterna små möjligheter att föra striden på längre avstånd längs Argentinas kust.
Harrierpiloterna lyckades dock skjuta ner ett 20 tal av de totalt över 100 plan Argentina förlorade, priset var högt då man förlorade 10 Harriers men inget av dessa blev nedskjutet av Argentinskt flyg.
Att man inte lyckades upptäcka inkommande flyg på tillräckligt avstånd kostade britterna 7 sänkta och 13 skadade fartyg. Hade då något av de sänkta fartygen varit ett av britternas två hangarfartyg hade troligen det blivit ett betydligt längre krig (Eller om man väntat ett år från Argentinas sida med sin invasion av Falklandsöarna, då britterna precis stod inför att skrota sina hangarfartyg) Sorry lite OT ang Gripen.

Angående Gripen så hävdar jag bestämt att man inte, som någon tidigare gjort, kan avgöra hurvida det är ett "kompetent" system utifrån om det har sålts till andra länder eller fått stå tillbaka för ex F16/F18 mfl.
Det är till största delen en politisk fråga som för svenskt vidkommande huggits i ryggen av våra rödgröna syltryggar i riksdagen.
Att ex USA lyckas sälja in sina system är ju inte konstigt då man förutom ett bra vapensystem även kan lämna goda krediter, motköp, har en politisk vilja att sälja samt inte minst kan utöva starka påtryckningar för att stödja sin försvarsindustri!
Citera
2005-12-18, 23:07
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Nej, gripen jämförs med Eurofighter, Dassault Rafael (stavas så?) och F18 Superhornet.
För övrigt så är just F/A-22 framtagen för att ersätta F-16 och F-15, men F-15 kommer va i tjänst i närmare 20 år till om jag inte minns helt fel.

F-16 borde väl snarare jämföras med viggen, men det vet jag inte säkert. Dock vet jag att ovanstående plan, inklusive gripen, är räknas till 3 generationens jaktplan eller vad dom nu kallade det (F/A-22 räknas till 4:e).

Det finns ingenting som säger att en F/A-22 självklart skulle piska Gripen.
Det finns liksom ingen riktig statistik att gå efter på både Gripen och F/A-22 så det är svårt att säga hur det hade gått.

En rolig skillnad mellan de bägge planen är dock prislappen. Gripen kostar väl runt 50 milj. kronor om jag inte minns fel, medas en F/A-22 kostar 200 milj. dollar. Krämigt värre.
Du har många fel i ditt inlägg.

Gripen är ett 4:e generationens flygplan tillsammans med Euroflighter, Rafale, F22 och JSF.

F18 Superhornet är ett 3:e generationens flygplan och kan på ett ungefär jämföras med Viggen i prestanda. F16 och Draken utvecklades samtidigt. Men F16 är betydligt mer modifierad och därför betydligt bättre idag än vad Draken är ljust nu. Dock var dom jämnbördiga när dom kom. F16 har gått från 2:a generationens flygplan till 3:e generationens flygplan tackvare diverse uppgraderingar.

Dessurom är priset på Gripen betydligt mer än 50 miljoner. Svenska flygvapnet betalar en halvmiljard per flygplan. Men kostnaden för staten är lite lägra och varierar beroende på hur många flygplan vi exporterar. Sydafrika betalar minder än halvmiljarden. Tror siffran låg på runt 350 miljoner på flygplan eller så.

Källa:
Faktaboken om Gripen, utgåva 5
Citera
2005-12-19, 06:13
Medlem
En halvmiljard per flygplan? Så ett hundra Gripen skulle kosta mer än hela försvarsbudgeten för två år? Onekligen ett spännande perspektiv, men jag har ingen aning om det stämmer.
Citera
2005-12-19, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Jadu, jag skulle säga att det går BETYDLIGT fortare att bränna tomt i Viggen på EBK3....vi snackar någon eller några minuter eller så...

Ja efter att ha kollat upp saken så kan jag säga att jag kom ihåg helt fel...

JA37 kör torrt på ca 8 minuter. Och klarar minst Mach 1,2 på låghöjd.
Redan i början av 1980-talet hade radarn möjlighet att följa flera mål samtidigt och räckvidden uppgavs till 100km, men det senare vet jag är en underdrift så det skriker om det.
Citera
2005-12-19, 07:16
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Du har många fel i ditt inlägg.

Gripen är ett 4:e generationens flygplan tillsammans med Euroflighter, Rafale, F22 och JSF.

F18 Superhornet är ett 3:e generationens flygplan och kan på ett ungefär jämföras med Viggen i prestanda. F16 och Draken utvecklades samtidigt. Men F16 är betydligt mer modifierad och därför betydligt bättre idag än vad Draken är ljust nu. Dock var dom jämnbördiga när dom kom. F16 har gått från 2:a generationens flygplan till 3:e generationens flygplan tackvare diverse uppgraderingar.

Dessurom är priset på Gripen betydligt mer än 50 miljoner. Svenska flygvapnet betalar en halvmiljard per flygplan. Men kostnaden för staten är lite lägra och varierar beroende på hur många flygplan vi exporterar. Sydafrika betalar minder än halvmiljarden. Tror siffran låg på runt 350 miljoner på flygplan eller så.

Källa:
Faktaboken om Gripen, utgåva 5

Jahapp då verkar det som mina flygplanskunskaper legat och rostat en del, tack för att du rättade mig.

Men; F-16 har ju iofs genomgått en del uppgraderingar, så idag skulle jag nog inte jämföra den med Draken.

Ett JAS 39 Gripen kostar 180 Miljoner kronor, inte en halv miljard. Detta är jag säker på för det kom upp nu senast när där var ett plan som kraschade utanför Blekinge.
Det kan tänkas att priset du uppgav stämmer överens med vad den kostade från början, det vet jag ingenting om.

Men tack iaf för att du rättade till vissa brister i mitt inlägg, för att säga det fint.
Citera
2005-12-19, 12:59
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Jahapp då verkar det som mina flygplanskunskaper legat och rostat en del, tack för att du rättade mig.

Men; F-16 har ju iofs genomgått en del uppgraderingar, så idag skulle jag nog inte jämföra den med Draken.

Ett JAS 39 Gripen kostar 180 Miljoner kronor, inte en halv miljard. Detta är jag säker på för det kom upp nu senast när där var ett plan som kraschade utanför Blekinge.
Det kan tänkas att priset du uppgav stämmer överens med vad den kostade från början, det vet jag ingenting om.

Men tack iaf för att du rättade till vissa brister i mitt inlägg, för att säga det fint.
FMV betalar 100miljarder för 204 flygplan. Då ingår tankbilar, klargöringsutrustning samt vapen. Men utslaget på antal flygplan så är det ungefär 500 miljoner.

Citat från boken:
1997 den 19 juni beslutade regeringen om anskaffning av en tredje delserie omfattande 64 flygplan, varav 14 2 sitsiga innom en ram på 27.9miljarder kronor (prisläge 1996)

28 genom 64 ger 0,43 miljarder per flygplan. Men då tillkommer beväpning och klargöringsutrustning. Allså ungefär halvmiljarden per flygplan.

Hittar tyvärr ingen exakt prisuppgift för hela gripensystemet. Men det jag hittade ovan visar priset på ett ungefär.
Citera
2005-12-19, 15:34
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
FMV betalar 100miljarder för 204 flygplan. Då ingår tankbilar, klargöringsutrustning samt vapen. Men utslaget på antal flygplan så är det ungefär 500 miljoner.

Citat från boken:
1997 den 19 juni beslutade regeringen om anskaffning av en tredje delserie omfattande 64 flygplan, varav 14 2 sitsiga innom en ram på 27.9miljarder kronor (prisläge 1996)

28 genom 64 ger 0,43 miljarder per flygplan. Men då tillkommer beväpning och klargöringsutrustning. Allså ungefär halvmiljarden per flygplan.

Hittar tyvärr ingen exakt prisuppgift för hela gripensystemet. Men det jag hittade ovan visar priset på ett ungefär.

hm...Vi verkar ha någon form av oklarhet här. Det priset jag talar om (180 milj) var aktuellt i sammband med det störtade planet.
Har ingen aning om vilka system osv. som ingick i det dock.

Men vi kanske skulle försöka leta fram någon pålitlig källa som är aktuell idag. Ska se efter om jag kan hitta något.
Citera
2005-12-19, 16:29
Medlem
Vi skall väl skilja på total kostnad för ursprungssystemet och marginalkostnad för ett nyanskaffat plan. Bägge siffrorna stämmer säkert.

I alla fall betydligt billigare än konkurrenterna.
Citera
2005-12-19, 17:10
Medlem
Citat:
Om vapnen vet jag inget, men så vitt jag vet så är det styrsystemet i Gripen som är adopterat från USA.

Någon nämde också att de kunde bära lika tung last (kommer inte ihåg vem).
Det stämmer inte iaf, viggen kan bära 4 ton mer.

nä, men det säger lite om planen iaf. Sverige älskar viggen och många vågar inte inse att Gripen är bättre. Viggen är ett gammalt plan som inte dåligt, gripen är bara bättre.
Citera
2005-12-19, 20:09
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
F-18 Superhornet är ett 3:e generationens flygplan och kan på ett ungefär jämföras med Viggen i prestanda. F-16 och Draken utvecklades samtidigt. Men F-16 är betydligt mer modifierad och därför betydligt bättre idag än vad Draken är just nu. Dock var dom jämnbördiga när dom kom.

F-16 och F-18 är betydligt nyare konstruktioner än både Viggen och Draken. Faktum är att F-16 utklassade Viggen när de utvärderades i samband med NATO-ländernas stora flygplansköp på 70-talet. F-16 är dessutom en s k instabil konstruktion (d v s det måste precis som Gripen styras via datorer) och är betydligt mer manövrerbart än äldre flygplan.

Sedan så är det precis som du säger att F-16 har uppgraderats betydligt genom åren. De tidiga versionerna var ganska enkla dagjaktplan, men de som tillverkas nu är snarare att jämföra med Gripen (Gripen har dock mindre radarsignatur + en del andra fördelar). Faktum är att Gripen har förlorat affärer till både nya och begagnade F-16. Typhoon, Rafale, F-22 och F-35 ligger en klass ovanför vad gäller pris och prestanda.
Citera
2005-12-19, 20:24
Medlem
skinner5000s avatar
Hoppas detta långa inlägg ska ge klarhet i vad som är svenskt i Gripen och inte:

Utlänska delar i Gripen:

Delar från Storbritanien:
Styrspak och handkontroll
Räddningssystem
Miljösystem
Hydralsystem
Hjälpkraftssystem
Landningsställ
Hjulbromsar
Lufttankning

Delar från USA:
Hjälpkraftssystem
Delar av motorn
Luftdata

Delar från Frankrike:
Bränslesystem (ej bränsletankar)

Delar från Sydafrika:
Audiosystem
Vissa skrovdelar

Delar från Tyskland:
AKAN (automatkanon)

Gripen är utvecklad av industrigruppen JAS AB där delägarna fördelat ansvaret för utveckling och produktion av flygplanet och dess ingående system. SAAB Aerospace är totalsystemansvarig och ansvarig för grundflygplanet (skrov, bränsle, hydral, räddning, luft m m), Volvo Aero för motorn, Ericsson Microwave Systems för radarsystemet samt utveckling och tillverning av systemdatorn. SAAB Avionics ansvarar för för presentationssystemet med displayer och presentationsdatorn samt Aerotech Telub för stödsystem och underhåll.

Många komponenter, apparater och delsystem i Gripen kommer från utlänska underleverantörer. Det gör Gripen till en internationell produkt. Som exempel kan nämnas delar av motor, räddningssystem, landställ, styrsystem, hjälpkraftssystem, bränslesystem, hydralsystem, luft och kylsystem samt viss avionik.

Den viktigaste komponenten och därmed kvalitetsmässigt viktigaste innehållet i Gripen är dock svenskt - nämligen förmågan att få alla delsystem att fungera tillsammans - systemsammanhållning och systemintegration. Denna kompetens finns framförallt inom SAAB Aerospace, men även hos de övriga företagen inom industrigruppen JAS, där respektive företag svarar för sitt delsystem i form av motor, presentationssystem och radar och där SAAB står för grundflygplanet samt systemsammanhållning och systemintegration på flygplans och vapensystemnivå. Vidare är en av de största underleverantörerna SAAB Avionics, som leverar en stor del av avioniken, där bl a datorn som styr luft, bränsle och hydralsystem samt datorer för vapen och yttre last och en stor del av kabinelektroniken ingår.

De värdemässigt mest betydande systemen som köps från utlandet är:
Styrsystemelektronik, BEA Systems, USA
Klimatanläggning, Hymatic engineering, Storbritanien
Landställ, AP Pracision Hydralics, Storbritanien
APU och motorstartaggregat, Sundstrand, USA
Nödkraftssytem och reservväxellåda, Lucas Aerospace, Storbritanien
Tröghetsnavigeringssystem och GPS, Honeywell, USA
Automatkanon, Mauser, Tyskland
Raketstol, Marin Baker, Storbritanien
Huvudgenerator, Hamilton-Sundstrand, USA
Hydralsystem och växellåda, Dowty, Storbritanien
Bromssystem, Aircraft Braking Systems, USA
Bränslesystem, Intertechnique, Frankrike
Radiosystem, Grintek, Sydafrika
Radioapparater, Rhode & Schwarts, Tyskland

För RM12-motorn utgör General Electrics, USA ca 60% av faktureringen. Dock sätts motorn ihop i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in