2012-07-31, 14:31
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoDaDa
Innan min tid, så vet inte säkert, men kan spekulera lite.
Under tiden vi hade Viggen så behövdes det betydligt fler mekaniker (vpl) på kärran. Två stycken tankade, två stycken laddade kanonen, två stycken hänge en robot, två andra hänge en till robot. Ja, du förstår att det krävdes folk. Det fanns även två tekniker på kärran. Teknikerna var anställda officerare och arbetade således konstant med flygplanet. Mekanikerna rullade på med nya hela tiden så jag undrar om det alls var aktuellt att kalla in dem gamla i händelse av krig.. Som sagt, spekulationer
Jo, men även under Gripens första 15 år i Försvaret hade vi åtskilliga krigsbaser, och jag vet inte hur många gånger jag har hört att en av fördelarna är att det inte behövs många experter i underhållspersonalen. Så hur lång tid tar det att utbilda en klargörare? Och hur mycket kommer han ihåg efter tre år? Rätt mycket, skulle jag tro.
Citera
2012-07-31, 15:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoDaDa
Att flygplanet har gått på export länge. http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_39_Gripen#F.C3.B6rs.C3.A4ljning_av_Saab_39_Gr ipen
Jo det var just det som gjorde att jag reagerade på ditt "Är för övrigt flera år sen planet användes med annan flagg än svensk.." Det låter ju som att det inte flyger annat än i Sverige längre men det är ju förstås tvärt om. En lite tvetydig formulering bara.
Citera
2012-07-31, 15:21
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Jo, men även under Gripens första 15 år i Försvaret hade vi åtskilliga krigsbaser, och jag vet inte hur många gånger jag har hört att en av fördelarna är att det inte behövs många experter i underhållspersonalen. Så hur lång tid tar det att utbilda en klargörare? Och hur mycket kommer han ihåg efter tre år? Rätt mycket, skulle jag tro.

Om Flygvapnet skulle försöka sätta upp egna reservistförband då? Som iofs borde sortera under Nationella Skyddstyrkorna. En eller två klargöringsplutoner inom lämpliga HV-bataljoner vore lämpligt. Trafikregleringsplutoner sätts ju redan upp. Sätter man upp dessa i storstadsområdena så kan man kanske rentav lyckas engagera de som konstruerat och byggt Gripen. I övrigt finns det gott om bilmekar, hissreparatörer och industrielektriker inom HV i dagsläget. De har liksom inga stora problem att lära sig att klargöra Gripen. Särskilt inte om både föraren och en flygtekniker finns i närheten.

Skiter det sig så får väl planet stå tills det kommer riktiga tekniker från närmsta flottilj. Varm vän av den militära frivilligrörelsen är jag, så jag tycker att detta är värt att spåna kring.
Citera
2012-07-31, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
SAAB har ju noga övervägt alternativet att fortsätta uppgradering på befintliga skrov, och funnit att det inte är möjligt. Dessutom ska vi komma ihåg att det redan är gjort en uppgradering i befintliga skrov. Det fanns nog inte ens som alternativ för regeringen. Antingen måste Gripen NG byggas eller så är det utländska alternativ som gäller.
Det beror på vad man vill göra, piloterna vill ha bättre dragkraft och det kan ju räcka, det skulle nog även vara ett budgetalternativ för nuvarande användare.

Att det inte blir någon E/F är en annan sak, C/D+ tror jag man skulle kalla den.
Citera
2012-07-31, 17:39
Medlem
Snooze91s avatar
Är inte demonstratorn en gammal C individ? Där skrovet modifierats till tvåsits och landningstället förlagts till vingarna?
Citera
2012-07-31, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Är inte demonstratorn en gammal C individ? Där skrovet modifierats till tvåsits och landningstället förlagts till vingarna?

Demon är en gammal B som i samband med NG ombyggnaden först fick D status.
Citera
2012-07-31, 17:52
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Demon är en gammal B som i samband med NG ombyggnaden först fick D status.

ES-05 AESA Radarn har installerats på den, nya balkplatser, ny cockpit, nytt landningställ etc. Det kan väl verkligen inte fortfarande räknas som en David maskin? Motorljudet är också mycket vassare än de operativa C/D maskinerna - så ett motorbyte är ju inte uteslutet för den delen heller.

Vet du någonstans där de går att läsa om statusen på NG och vilka modifieringar som gjorts hittils?
Citera
2012-07-31, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det beror på vad man vill göra, piloterna vill ha bättre dragkraft och det kan ju räcka, det skulle nog även vara ett budgetalternativ för nuvarande användare.

Att det inte blir någon E/F är en annan sak, C/D+ tror jag man skulle kalla den.

Och vad är vitsen med enbart bättre dragkraft efter år 2020 ?
Tänk på att NG är anpassning för åren 2020-2040.

Iom att allt idag börjar handla om informationsövertag så är nog
dragkraft inte det första man tänker på , utan då är det AESA radar
och IRST och liknande som står högre upp på önskelistan .
Och för detta krävs mer motorkraft ,dels för att försörja den men även förbättrad
kylning för såväl den som all ny avionik.

Sedan vill man ha längre tidsutag i luften eftersom BAS90 tänket inte finns längre
och är man längre tid uppe så vill man även kunna bära med sig beväpning för detta.

Så nog lutar det mer åt att det i slutändan ändå blir en Gripen NG
Citera
2012-07-31, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
ES-05 AESA Radarn har installerats på den, nya balkplatser, ny cockpit, nytt landningställ etc. Det kan väl verkligen inte fortfarande räknas som en David maskin? Motorljudet är också mycket vassare än de operativa C/D maskinerna - så ett motorbyte är ju inte uteslutet för den delen heller.

Vet du någonstans där de går att läsa om statusen på NG och vilka modifieringar som gjorts hittils?

Klart att det är en nyare plattform än David, poängen var att för att kunna gå vidare
var man skrovmässigt tvungen att bygga om från Bertil till David innan man sedan
gick vidare på demofasen.

Demon är från början 39-801(alltså 39-B) som vart en 39-D utan att ens flyga,
som sedan vart Demon.
Citera
2012-07-31, 19:27
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Allt går att bygga frågan är bara kostnaden och vinsten av det hela.
Om man går på vad en del från FMV samt HK vill ,dvs Gripen C/D ++,
så kommer man tvingas välja bort vissa egenskaper som man endast
kan få via en Gripen-NG.
Jag gissar att man genom vissa modifieringar i noskonen kan lyckas få in både AESA och IRST även om det inte direkt är "plug and play".

De stora bristerna kommer fortfarande vara samma brister som Gripen alltid haft (medvetna prioriteringar) vilket är liten vapenlast och kort räckvidd samt lägre toppfart med och utan ebk gentemot NG.

Med Gripen NG kan man få samma mängd AMRAAMs som med en FA18 eller Rafale. För ett flygplan i Gripens storlek är det inget mindre än imponerande då en FA18 väger ca 50% mer. Vapenlasten är även större än på Rafale F2(!) om man ser till A2A-robotar. NG bär tom fler robotar än EF2000 som mäktar med 8 st AMRAAM och 2 st AIM9 medan Gripen NG klarar 10 AMRAAM + 2 AIM9.

Gripen NG kommer att bli en riktig best när den kommer ut helt enkelt och konkurrera med flygplan som är över 60% större (i tomvikt). Iom att vägbaserna är nedlagda så ändras även behovet, idag behöver vi mer lastkapacitet på Gripen och samtidigt längre räckvidd. Det får vi inte med CD++.
Citera
2012-07-31, 20:23
Medlem
Citat:
Och vad är vitsen med enbart bättre dragkraft efter år 2020 ?
Tänk på att NG är anpassning för åren 2020-2040.

Iom att allt idag börjar handla om informationsövertag så är nog
dragkraft inte det första man tänker på , utan då är det AESA radar
och IRST och liknande som står högre upp på önskelistan .
Och för detta krävs mer motorkraft ,dels för att försörja den men även förbättrad
kylning för såväl den som all ny avionik.

Sedan vill man ha längre tidsutag i luften eftersom BAS90 tänket inte finns längre
och är man längre tid uppe så vill man även kunna bära med sig beväpning för detta.

Så nog lutar det mer åt att det i slutändan ändå blir en Gripen NG
Det blir nog E/F men det utesluter inte C/D+ med lite mer än en vassare motor, just mer dragkraft är något flygvapnet själva vill ha.
Båda alternativen vore bra, inte minst med tanke på exporten till mindre länder.
Citera
2012-07-31, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Jag gissar att man genom vissa modifieringar i noskonen kan lyckas få in både AESA och IRST även om det inte direkt är "plug and play".

Att det bevisligen går har redan bevisat i o m Demostratorn, där den idag är
utrustad med Raven ES-05 .

Men med tanke på hur stor skillnad det är både
i vikt och storlek samt apparater men även kylning till denna
så är det inte optimalt som Gripen C/D ser ut i de utrymmena.

IRST kulan är förövrigt placerad snett framför huven och utanpåliggande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in