Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Du är märkligt okunnig om serbiens ekonomi och hur deras militär är utrustad. Har du ens varit i serbien?
Vari ligger korrelationen besök i ett land och kunskap om deras militära utrustning? Har du tagit för vana att utföra spionage när du är i utlandet? För din egen skull kanske du ska lägga ner det där. Jag kan utan omsvep erkänna att jag inte bryr mig särskilt mycket om landets militär när jag är på utlandsbesök.
Mina kunskaper om Serbiens militär bygger på hederliga offentliga källor, däribland vad den serbiska militären själv offentliggör och försvarstidningar som fortlöpande rapporterar om betydande exportaffärer länder emellan. Den serbiska militären har av ekonomiska skäl befunnit sig i stiltje sedan kriget 1999 då det i sin tur var en rest av Kalla kriget.
Serberna vill först och främst upprätthålla kompetensen att flyga stridsflygplan, ungefär som kroaterna. Att ha ett effektivt flygvapen är inte prio ett i dagsläget. Sanna mina ord: Det blir begagnade kärror. Mitt hästhandlartips är att de slår sig samman med sina kroatiska ärkefiender och ordnar begagnade F-16 från USA, möjligtvis med Bulgarien, Rumänien och Turkiet på ett hörn.
Enda chansen Gripen har i Serbien är om de svenska politikerna tar några Gripen C/D från Flygvapnet och överlåter dem till Serbien i ett leasingarrangemang. Sedan kommer Tolgfors påstå att det finns ett behov av att täcka upp med motsvarande antal E/F till Flygvapnet. Som vanligt är det de svenska skattebetalarna som får plocka upp notan.