2011-12-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
http://www.svd.se/naringsliv/serbien-overvager-kopa-gripenplan_6715543.svd

Serbien tar in offerter - hur mycket påverkar politiken nu när USA tagit ett steg tillbaka i världen?

Skitmycket. USA har inte tagit ett steg tillbaka, snarare Kina som tagit ett myrkliv framåt.
Citera
2011-12-17, 16:44
Medlem
Serbiens ekonomi har utrymme för gripen, det går förhållandevis bra för dem. Mycket handel med kina, mycket pengar som strömmar tillbaka från serber som jobbar utomlands och de som emigrerat. Den avgörande frågan är ju om US tillåter att BAE systems säljer till Serbien. Min gissning är att de i slutändan får ett avtal med Ryssland om Su-30 eller kinesiska JF-17, men då sätter jag snarast en slant på su-30 då den kärran är mer mångsidig.

Gripen skulle dock vara mer lämplig. Det blir ju lite avgörande om europa vill att Serbien ska komma med i EU-gemenskapen så måste man visa detta genom de förhandlingar som nu startar, alternativt att Serbien kommer att gå sin egen väg, de kommer inte att niga och bocka för att få köpa plan om man säger så.

Serbien är väl det land som är mest mångfacetterat i europa, samtidigt ett möjligheternas land. De måste säga upp kraven på kosovo en gång för alla om europa ska sälja eurofightern eller gripen, tror inte de klarar det på den inrikespolitiska arenan ännu.
Citera
2011-12-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Serbiens ekonomi har utrymme för gripen, det går förhållandevis bra för dem.

När man är ett fattigt korrupt b-land så ska man inte låta sig luras av en tillväxt på ett par procent. Det är inte imponerande när man går från inget till nästan inget.

Det räcker att titta på hur det ser ut i övrigt med Serbiens militär för att inse att det inte lär bli några nya stridsflygplan, precis som det inte blivit några i Kroatien heller. Serberna har inte ens råd med nya hjälmar till sina soldater.
Citera
2011-12-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omregistrerad
När man är ett fattigt korrupt b-land så ska man inte låta sig luras av en tillväxt på ett par procent. Det är inte imponerande när man går från inget till nästan inget.

Det räcker att titta på hur det ser ut i övrigt med Serbiens militär för att inse att det inte lär bli några nya stridsflygplan, precis som det inte blivit några i Kroatien heller. Serberna har inte ens råd med nya hjälmar till sina soldater.
Du är märkligt okunnig om serbiens ekonomi och hur deras militär är utrustad. Har du ens varit i serbien?

Edit:
Dessutom kommer de att i första hand leasa kärrorna likt många andra på marknaden. Med möjlighet att köpa loss dem. Men nu handlar iof inte tråden om serbien utan försäljning av gripen. Jag är övertygad om att Ryssarna kommer ge det bästa priset och avtalet.
http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_channel.jsp?channel=defense&id=news/awx/2011/12/16/awx_12_16_2011_p0-407428.xml&headline=Serb%20Air%20Force%20Seeks%20N ew%20Fighter%20Jets
Senast redigerad av scheele 2011-12-17 kl. 17:14.
Citera
2011-12-17, 17:20
Medlem
Citat:
Du är märkligt okunnig om serbiens ekonomi och hur deras militär är utrustad. Har du ens varit i serbien?

Vari ligger korrelationen besök i ett land och kunskap om deras militära utrustning? Har du tagit för vana att utföra spionage när du är i utlandet? För din egen skull kanske du ska lägga ner det där. Jag kan utan omsvep erkänna att jag inte bryr mig särskilt mycket om landets militär när jag är på utlandsbesök.

Mina kunskaper om Serbiens militär bygger på hederliga offentliga källor, däribland vad den serbiska militären själv offentliggör och försvarstidningar som fortlöpande rapporterar om betydande exportaffärer länder emellan. Den serbiska militären har av ekonomiska skäl befunnit sig i stiltje sedan kriget 1999 då det i sin tur var en rest av Kalla kriget.

Serberna vill först och främst upprätthålla kompetensen att flyga stridsflygplan, ungefär som kroaterna. Att ha ett effektivt flygvapen är inte prio ett i dagsläget. Sanna mina ord: Det blir begagnade kärror. Mitt hästhandlartips är att de slår sig samman med sina kroatiska ärkefiender och ordnar begagnade F-16 från USA, möjligtvis med Bulgarien, Rumänien och Turkiet på ett hörn.

Enda chansen Gripen har i Serbien är om de svenska politikerna tar några Gripen C/D från Flygvapnet och överlåter dem till Serbien i ett leasingarrangemang. Sedan kommer Tolgfors påstå att det finns ett behov av att täcka upp med motsvarande antal E/F till Flygvapnet. Som vanligt är det de svenska skattebetalarna som får plocka upp notan.
Senast redigerad av Omregistrerad 2011-12-17 kl. 17:23.
Citera
2011-12-17, 17:38
Medlem
Om Gripen nu mot förmodan skulle komma att flygas med serbiska färger framöver vore det ändå lite av en historiens paradox, med tanke på vad denna Belgradbaserade konstruktionsbyrå tog fram under 80-talet;

http://en.wikipedia.org/wiki/Novi_Avion
Citera
2011-12-17, 17:44
Medlem
Givetvis är det. C/D kärror de är ute efter att leasa, de behöver inte NG. Det är ju endast 12 kärror de är ute efter, men inte begagnat i den bemärkelsen att kärrorna har få gångtimmar kvar. Men återigen så tror jag de får bäst pris från Ryssland eller Kina men jag tror inte JF-17 har tillräckligt bra prestanda i attackrollen.

Dina fantasier om att serbiska soldater saknar hjälmar i sin personliga utrustning kan du gärna ge källa på. Du ska inte tro på allt du ser på CNN...
Du får ju tro vad du vill om Serbien, men hur du än fantiserar så har de länge satsat och moderniserat utrustningen så mycket som försvarsbudgeten tillåtit. Deras försvarsbudget har trots allt länge legat på ungefär en miljard euro årligen, ingen marin inget flygvapen att prata om. Så det mesta har gått till luftvärn och armen, nu är det flygvapnets tur.

Kinesiska affärsmän köper upp allt de kan i serbien och pumpar in mycket pengar i projekt där. Inte ska man jämföra dem med sverige, men de klarar sig fan bättre än grekerna.
Citera
2011-12-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omregistrerad
Om Gripen nu mot förmodan skulle komma att flygas med serbiska färger framöver vore det ändå lite av en historiens paradox, med tanke på vad denna Belgradbaserade konstruktionsbyrå tog fram under 80-talet;

http://en.wikipedia.org/wiki/Novi_Avion
Deras flygindustri håller ju just nu på att hämta sig. De lanserade ett skolkärra/lätt attack i höstas. Vi får se om det blir en försäljningssucce, men den har fått en del lovord iaf. Lasta 95 trainer, har sålt en del.

http://www.flightglobal.com/news/articles/iraqi-air-force-receives-second-batch-of-serbian-lasta-95-trainers-346181/
Citera
2011-12-17, 17:58
Medlem
Citat:
Givetvis är det. C/D kärror de är ute efter att leasa, de behöver inte NG. Det är ju endast 12 kärror de är ute efter, men inte begagnat i den bemärkelsen att kärrorna har få gångtimmar kvar. Men återigen så tror jag de får bäst pris från Ryssland eller Kina men jag tror inte JF-17 har tillräckligt bra prestanda i attackrollen.

Förutom att upprätthålla kompetensen och av nationell prestige, så handlar detta i hög grad om politik. Ett klokt land flörtar med Kina. Ungefär som Nigeria gjorde när de köpte F-7NI (moderniserade kinesiska MiG-21). Det finns ingen annan rimlig förklaring till att JF-17 överhuvudtaget är med i upphandlingen.

Citat:
Dina fantasier om att serbiska soldater saknar hjälmar i sin personliga utrustning kan du gärna ge källa på. Du ska inte tro på allt du ser på CNN...

Har inte påstått att serbiska soldater saknar hjälmar. Men du förstår, numera är det komposit som gäller för att skydda knoppen och inte plåt från andra världskriget. Utöver det är det fint om soldaterna även har kroppsskydd med mera. Att ett par små specialenheter i den serbiska militären (och militärpolisen) har fin utrustning förändrar inte faktumet att en vanlig serbisk soldat använder materiel som i bästa fall är från 80-talet.

Citat:
Du får ju tro vad du vill om Serbien

[...]

Så det mesta har gått till luftvärn och armen, nu är det flygvapnets tur.

Jag tror inte till skillnad från dig, jag vet hur den serbiska militären är organiserad och vad de använder för utrustning. Det finns i offentliga källor. Om satsningen på flygvapnet är lika omfattande som för luftvärnet och armén så kommer piloterna på sin höjd få nya uniformer. Så vi får väl hoppas för serbernas skull att du har fel och att de får mycket mer än så.

Själv är jag dock skeptisk.
Citera
2011-12-17, 18:27
Medlem
Och ingen tänkte tanken att man från serbisk sida vill kunna utvärdera vad för plan det är som Kroaterna kan tänkas köpa?
Citera
2011-12-17, 18:29
Medlem
Den enda saken jag håller med om är kinas JF-17, begriper inte på vilka militärstrategiska överväganden denna finns med. Onekligen har alla embargon stört Serbiens vapenexport, men även denna har börjat komma igång ordentligt sista året.

Nu vet jag inte om du har missat att de har avskaffat allmän värnplikt, och är i omställningsprocess för yrkesarme likt Sverige?

Man har satt som mål att ha ungefär 35000 i yrkesarmen och modern utrustning är införskaffad i den mängd som ekonomin tillåter? Vapenexporten har ökat stadigt och malaysia och canada samt usa näms som de största kunderna, men då räknas väl förmodligen jaktgevär in i exporten. Sist men inte minst så kan jag väl påpeka att det var inte så många år sedan Sverige tog de sista stålhjälmarna ur organisationen, serbien har mycket gammal överskottsmateriel som fortfarande ligger på hyllorna. Men detta har man inte utrustat yrkesarmen med...
Citera
2011-12-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Och ingen tänkte tanken att man från serbisk sida vill kunna utvärdera vad för plan det är som Kroaterna kan tänkas köpa?
Tro inte alls det är en parameter, de är nog helt ärligt nyfikna på ett inköp för egen del. Relationen med kroatien är i nuläget rätt så normaliserad. De har ju varit både kombatanter och allierade i en djävla soppa av intressekonflikter. Gemensam nämnare tycks dock hat mot muslimer som vill skapa egna stater vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in